آموزش و فناوری

معرفی نرم‌افزاری موفق برای آموزش تاریخ: تاریخ مجازی رُم (Virtual History Roma)

نویسنده: مرتضی میرحسینی

تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه


چکیده: نمونه‌های موفق زیادی از به‌کارگیری فناوری در آموزش وجود دارد. با رعایت برخی شرایط می‌توان برای آموزش تاریخ نیز از فناوری و نرم‌افزارهای کمک‌آموزشی بهره گرفت. این یادداشت به معرفی یکی نرم‌فزارهای موفق در این زمینه می‌پردازد.


مقدمه

آلبر ماله در آخرین صفحات از جلد دوم کتاب تاریخ خود (تاریخ روم) به تداوم فکر و سنت‌های رومی بعد از سقوط امپراتوری در اروپا، به‌ویژه اروپای غربی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تشکیلات اداری رومیان سرمشقی بود که هرگز فراموش نمی‌شد. گاهی ممالک از آن قوانین منحرف می‌شدند، ولی در نهایت دوباره همان‌ها را اجرا می‌کردند. فکر وحدت رم، یعنی قدرتی که مافوق دیگران بوده و بتواند نظم و صلح را بر جمیع ملل و ممالک تحمیل نماید در ذهن‌ها باقی ماند. همین فکر است که کشورگشایان بزرگی مثل شارلمانی و اُتُن کبیر و ناپلئون را وادار کرد که برای حکومت بر اروپای غربی لقب امپراتور را احیا کنند». سپس اضافه می‌کند: «بسیاری از افکار که رومیان بیان کرده‌اند خواه از خودشان بوده خواه از یونانی‌ها عاریت گرفته باشند، هنوز برای ما زنده و مألوف است. بیش از چهارده قرن از سقوط امپراتوری مغرب می‌گذرد، اما می‌توان گفت روح اروپای غربی متأثر از اندیشه‌های یونانی و رومی شکل گرفته است». آلبر ماله نه نخستین مورخی بود که چنین بحثی را طرح می‌کرد و نه آخرین آن‌ها. از زمان انتشار کتاب او بیش از یک‌صد سال می‌گذرد، اما گفته‌های او هنوز هم معتبر، قابل‌تأمل و درست است؛ و خیلی‌ها، پیش یا پس از او چنین ادعای تداوم سنت رومی در تمدن غربی را مطرح کرده‌اند.

از این‌رو اروپایی‌ها و به دنبال آن‌ها امریکایی‌ها اهمیت زیادی برای شناخت این سنت قائل‌اند؛ خودشان را وارث آن تمدن می‌بینند و از بهترین ابزارهای موجود برای حفظ ارتباط با این سنت و گذشتۀ ـاز نظر آن‌هاـ افتخارآمیز بهره می‌گیرند. برخی از شاخص‌ترین آثار سینمایی مثل «بن هور» (Ben-Hur) و «اسپارتاکوس» (Spartacus) و «گلادیاتور» (Gladiator) راوی داستانی از دنیای رومی‌ها بودند. تعدادی از مشهورترین مجموعه‌های تلویزیونی و کتاب‌ها و رمان‌ها نیز مستقیم یا غیرمستقیم به گوشه‌ای از روم باستان می‌پردازند. همچنین تاکنون بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای آموزشی زیادی دربارۀ رومی‌ها و جنگ‌ها و اساطیر آن‌ها ساخته شده است. تعدادی از این نرم‌افزارها، هر کدام به دلیلی در جذب مخاطب و در بازار فناوری ناکام شدند، اما چندتایی هم بودند که به موفقیت رسیدند و شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کردند. ما در این‌جا یکی از این نرم‌افزارهای محبوب و موفق را معرفی می‌کنیم.

معرفی و بررسی

نرم افزار «تاریخ مجازی رُم» (Virtual History Roma)، نرم‌افزاری برای آموزش تاریخ و تسهیل مطالعه دربارۀ گذشته است؛ یا چنانکه سازندگان آن می‌گویند «سفری شگفت‌انگیز به رُم قدیم، پایتخت بزرگ‌ترین امپراتوری جهان باستان». آن‌ها تا جایی که می‌شد و ممکن بود گذشته را بازسازی کردند و آن را به شکل مجله‌ای سه‌بعدی درآوردند. با این ابتکار جالب، کاربران به جای مواجهه با مجموعه‌ای از داده‌های خشک و بی‌روح، به درون شهر رم و میان مردم آن می‌روند؛ در ساختمان‌ها و میدان‌های شهر و لابه‌لای مجسمه‌ها قدم می‌زنند و «زندگی رُمی‌ها را چنان که بوده است، می‌بینند». طراحان نرم‌افزار کوشیده‌اند همه چیز را درست و دقیق به تصویر بکشند؛ از لباس مردم عادی شهر و اعضای سنا گرفته تا زره و سلاح لژیونرها (سربازان رومی) و گلادیاتورها.

کاربران به کمک این نرم‌افزار، ظهور و سقوط یک امپراتوری بزرگ را می‌بینند، حوادث اصلی و فرعی آن دوران را مرور می‌کنند، نقشه‌های قدیمی را ورق می‌زنند و با مهارت مهندسان و هنر معماران و مجسمه‌سازان رُمی آشنا می‌شوند. همچنین نرم‌افزار امکان ورود به ساختمان‌های مهم و مشهور شهر و تماشای آن‌ها از زوایای مختلف داخلی و خارجی را فراهم کرده است.

ویژگی‌های دیگر نرم‌افزار

«تاریخ مجازی رُم» با هدف آموزش تاریخ به نوجوانان، طراحی و به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی به بازار عرضه شد. حتی در برخی مدارس از این نرم‌افزار برای ارتقاء سطح آموزش و افزایش جذابیت درس تاریخ کمک گرفتند. البته پژوهش دقیقی از نتایج به‌کارگیری «تاریخ مجازی رُم» در آموزش انجام نشده است، اما تعدادی از آموزگاران تاریخ از تجربیات موفق خود در این‌باره سخن می‌گویند. اینکه این نرم‌افزار، کار آموزش تاریخ را آسان‌تر از قبل کرده است و دانش‌آموزان علاقه و توجه بیشتری برای مطالعه دربارۀ گذشته از خودشان نشان داده‌اند.

دو ویژگی مهم در این نرم‌افزار هست که آن را از نرم‌افزارهای مشابه خود متمایز می‌کند. یکی آلبوم بزرگی از تصاویر که برای پیوند زدن ذهن نوجوانان با تاریخ رُم و شناخت دقیق‌تر گذشته و عمیق‌تر و ماندگارتر کردن آموخته‌های آنان بسیار مفید است. ویژگی دیگر اینکه در خود برنامه، شیوۀ استفاده از آن به دقت و با جزئیات و به زبانی بسیار ساده توضیح داده شده است. از این‌رو کاربران خیلی زود به آن مسلط می‌شوند و می‌توانند به آسانی از تمام امکانات آن استفاده کنند.

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

17 − هفت =