‌آوایار و دنیای استارت‌آپی

 آوایار به کمک راهنمای صوتی به گردشگران کمک می‌کند که هنگام بازدید، اطلاعات مفید را دریافت کنند و از این تجربه بهره بیشتری ببرند.

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه


در این سلسله یادداشت‌ها به دنبال معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی‌ای هستیم که به نوعی ایده‌هایی در علوم انسانی را پیگیری کرده‌اند که به دنبال آن اشتغال و خدمات جدیدی را ایجاد کرده‌اند.


آوایار و حرکت در مسیر بهره‌افزایی

هم در علوم انسانی و هم در علوم اجتماعی ما با این پرسش سر و کار داریم که چگونه به چیزهایی که وجود دارند و کارهایی که انجام می‌گیرند، معنی و مفهوم بیشتری بدهیم و بر بهره‌ای که افراد از آن‌ها می‌برند بیفزاییم. این افزایش کیفیت و بهره، یک هدف و ایدۀ کلی است و مصادیق بسیار زیادی در بسترها و شرایط مختلف برای آن وجود دارد. مثلاً گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی را در نظر بگیرید که از یک موزۀ آثار باستانی یا گالری نقاشی‌های یک هنرمند بازدید می‌کنند، و بعد به این پرسش فکر کنید که علوم انسانی و اجتماعی چگونه می‌توانند این بازدید را به خاطره‌ای ماندگار و ارزشمند برای آن دانش‌آموزان تبدیل و بدون کاهش وجه تفریحی این تجربه، وجه آموزشی آن را تقویت کنند؟ یکی از پاسخ‌های درخور به این پرسش، پاسخی است که استارت‌اپ آوایار ( avayarsanat.ir ) به آن داده است؛ یعنی ارائه محتوای مناسب و غنی در زمان بازدید، آن‌هم از طریق دستگاهی کوچک.

راهنمای صوتی گردشگران آوایار

راهنمای صوتی گردشگران آوایار دستگاهی کوچک در ابعاد گوشی‌های تلفن همراه است که معمولاً از گردن افراد آویزان می‌شود و هدفونی هم دارد که روی گوش قرار می‌گیرد. گردشگر زمانی که مثلاً در یک مجموعۀ تاریخی یا مجموعه‌های شبیه به آن قدم می‌زند، بر اساس موقعیت مکانی که در آن قرار می‌گیرد، از دستگاه به صورت خودکار اطلاعات مربوط به آن بخش را دریافت می‌کند. راهنمای صوتی آوایار مشاهدات بصری گردشگر و بازدیدکننده را کامل می‌کند و به تجربه‌ای که او در حال پشت سر گذاشتنش است کیفیت و عمیق بیشتری می‌دهد. این ابزار از این قابلیت هم برخوردار است که بر اساس انتخاب خود فرد، اطلاعات را به وی عرضه کند یا اگر لازم شد و نیاز بود، آن را دو یا چند بار تکرار کند. همچنین در مکان‌هایی مانند موزه‌ها که تعداد اقلام و اشیا زیاد است، گردشگر می‌تواند شیء یا تابلوی مورد نظر خود را انتخاب و فقط اطلاعات مربوط به آن را از دستگاه دریافت کند. اپلیکیشنی هم با عنوان اپلیکیشن آوایار وجود دارد که همین کارها را انجام و محتوا را به شکل دیگری در اختیار بازدیدکننده قرار می‌دهد. به عبارت دیگر استارت‌اپ آوایار به کمک راهنمای صوتی خود، ایدۀ «افزایش کیفیت یک تجربه» را عملی می‌کند، و سطح فرهنگی و ماندگاری برنامه‌های گردشگری و بازدید را بالاتر می‌برد. این استارت‌اپ می‌کوشد تا میراث ایران، چه تاریخی و فرهنگی و چه زیستی و طبیعی، بهتر و جالب‌تر معرفی و بهرۀ افراد مختلف از تجربۀ حضور در چنین مکان‌هایی بیشتر شود.

مشتریان آوایار

اما اولین مشتری آوایار نه یک موزۀ میراث باستانی که باغ پرندگان تهران بود که به نوعی یک میراث زیستی به حساب می‌آید. این نشان می‌دهد که هر مکانی و هر گردشگری می‌تواند مخاطب آوایار باشد؛ از باغ‌وحش‌های کوچک و بزرگ گرفته تا گالری‌های نقاشی و حمام‌های قدیمی و کاخ‌های سلطنتی. از این‌رو سحر بختیاری، مؤسس استارت‌اپ آوایار با توجه به تعداد زیاد موزه‌ها و آثار تاریخی و مجموعه‌های فرهنگی موجود در کشور، ظرفیت‌های فعلی این عرصه را برای رشد کسب و کار خود مناسب می‌بیند. او البته بسترهای دیگر توسعۀ کسب و کار خود، مثل پارک‌های موضوعی (باغ وحش و باغ پرندگان و…) و نیز گالری‌ها را نیز از یاد نمی‌برد و از نظر دور نمی‌دارد. او در مصاحبه با هفته‌نامه شنبه می‌گوید که «طرف حساب ما برای استفاده از محتوای تولید‌شده مجموعه‌دار‌ها و مسئولان متولی نگهداری از میراث تاریخی، فرهنگی و زیستی هستند. ما با این مسئولان صحبت می‌کنیم و بر اساس نیازی که دارند محتوا را تولید می‌کنیم و می‌فروشیم. بعد از اینکه محتوا و دستگاه‌ها در اختیار مجموعه قرار گرفت، از طرف خود مجموعه در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. مجموعه‌داران می‌توانند به صورت رایگان یا به ازای دریافت کرایه، دستگاه را در اختیار گردشگران قرار دهند».

0

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

ده − 9 =