بیپ تونز و ایده‌ای برای ورود به بازار محتوا

استارت‌اپ بیپ تونز و الگویی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهایی در حوزه علوم انسانی

تخمین زمان مطالعه: ۳ دقیقه


بیپ تونز روی عرضۀ آثار هنری، به طور خاص فروش آلبوم‌های موسیقی متمرکز است و امکان دسترسی سریع و آسان را برای مشتریان چنین محصولاتی فراهم می‌کند.


بیپ تونز و عرضۀ محتوای هنری موسیقایی

در میان استارت‌آپ‌های عرضه‌کنندۀ محتوا، به نام استارت‌آپ بیپ تونز برمی‌خوریم که روی عرضۀ آثار هنری متمرکز است. کار بیپ تونز به طور خاص فروش آلبوم‌های موسیقی است و امکان دسترسی سریع و آسان و بدون زحمت به محصول هنری موسیقایی را برای مشتریان چنین محصولاتی فراهم می‌کند.

از آنجا که هنر موسیقی در ایران با مشکلاتی مثل حساسیت‌های فراوان و مداخلات پیدا و پنهان و حتی گاهی محدودیت‌های فراقانونی، دانلودهای رایگان و غیرمجاز، نقض قانون حق انتشار، ضمانت‌های ناکافی و ضعف‌های موجود در قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان مواجه است، خیلی‌ها ورود و سرمایه‌گذاری به این بخش را معقول و منطقی نمی‌دانند و مخاطرات آن را بیش از حد معمول می‌بینند. این واقعیت‌ها را نمی‌توان و نباید انکار کرد، اما همین حجم زیاد دانلود رایگان و غیرقانونی نشان می‌دهد که چه تقاضای بزرگی در این بخش وجود دارد و در بستر این تقاضا چه بازار پررونقی می‌تواند شکل بگیرد.

بیپ تونز - بردارکسب‌وکار بیپ تونز و عدد و رقم‌های مربوط به آن

به گفته مدیرعامل بیپ تونز حتی اگر بدترین حالت ممکن را در نظر بگیریم و مثلاً از جمعیت هشتاد میلیونی ایران، فقط یک درصد آن موسیقی خریداری کنند، بیش از پانصد تا ششصد هزار مشتری داریم که عدد کمی نیست؛ تازه برآورد می‌شود که بین چهل تا پنجاه میلیون ایرانی هر کدام به نوعی به موسیقی توجه و علاقه دارند و معمولاً به آهنگ‌های متعلق به سبک مورد علاقۀ خود گوش می‌کنند.

قراردادهای بیپ تونز معمولاً به این شکل است که آن‌ها سی درصد از فروش هر محصولی را برای خودشان برمی‌دارند و هفتاد درصد باقی مانده را به ناشر می‌دهند. از این‌رو درآمدها آن‌ها از فروش آلبوم‌های پرطرفداری که مثلاً به عدد یکصد میلیون تومان می‌رسد نزدیک به سی میلیون تومان می‌شود. به طور کلی بیپ تونز یک استارت‌آپ عرضه کنندۀ محتوا محسوب می‌شود. آن‌ها ـ جز در مورد چند اثر خاص مثل پادکست راک و ریشه که مربوز به مستندنگاری است ـ خودشان تولیدکننده محصول نیستند و فقط نقش واسطه را میان ناشر و مخاطب اثر هنری و موسیقایی به عهده دارند.

ایدۀ بیپ تونز و ظرفیت آن در خدمت به کسب‌وکارهای علوم انسانی

نه خود بیپ تونز با این شکل و رویه، اما ایدۀ راه‌اندازی این استارت‌آپ و استارت‌آپ‌های شبیه به آن می‌تواند در خدمت دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی قرار بگیرد و مثلاً به جای موسیقی، محصول دیگری به دستۀ متفاوتی از مخاطبان عرضه شود؛ مانند سخنرانی‌های علمی یا انگیزشی، مباحث درسی، مشاوره کنکور، داستان‌های صوتی، سرود برای مهدهای کودک و خردسالان، روایت‌های تفسیری و تحلیلی یا حتی داستانی از حوادث مهم تاریخ ایران و جهان، خوانش متون ادبی مثل شاهنامه فردوسی و گلستان سعدی یا رمان‌های مشهور نویسندگان بزرگ و محتواهای دیگری که از قابلیت عرضه و فروش برخوردارند و در جامعۀ ما کسانی هستند که مشتاق و علاقه‌مند به تهیۀ آن‌ها باشند و برای خریدشان پول بپردازند.

خودِ پلتفرم عرضه که مسئلۀ خاص و پیچیده‌ای نیست و یک سایت اینترنتی ساده برای شروع و برداشتن گام اول و بعد از آن هم ساخت یک اپلیکیشن موبایلی در گام دوم برای آن کفایت می‌کند. مهم‌تر از پلتفرم، تولید و جمع‌آوری محتواهای باکیفیت و جذاب و محصولاتی شایستۀ عرضه در بازار محتوا است و اینجاست که موفقیت یا شکست کسب‌وکار تعیین می‌شود.

هرکدام از دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی با توجه به رشتۀ تحصیلی خود می‌توانند گروهی از مخاطبان را در جامعه شناسایی و محتوای موردنیاز و علاقۀ آن‌ها را تولید و عرضه کنند؛ و در بستر پاسخگویی به این نیاز و دادوستد همراه آن، کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند.

پی‌نوشت و توضیح ضروری: بیشتر اطلاعات مربوط به بیپ تونز در این متن، از مصاحبۀ فرزام حجازی، مدیرعامل این استارت‌آپ با هفته‌نامه شنبه و نیز سایت اینترنتی این مجموعه اخذ شده است.

https://beeptunes.com/

0

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

سیزده − یک =