استارت آپ و دانشگاه

کارآفرینی از دل دانشگاه: استارت آپ و دانشگاه آکسفورد- بخش دوم

نویسنده: محمدرضا ملکی

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه


دانشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا متوجه ضرورت حرکت به سمت فناوری‌های ارتباطی جدید و بازار کار مستعد علوم انسانی دیجیتال و کاربردی سازی علوم انسانی شده‌اند. یکی از دانشگاه‌هایی که در پی استقبال از این ایده یعنی ترکیب علوم انسانی و فناوری بر آمده است دانشگاه آکسفورد است. در صفحه‌ مربوط به کارآفرینی و استارت آپ های علوم اجتماعی آکسفورد متوجه وجود چندین استارت آپ علوم انسانی خواهید شد. در این مقاله کلیت استارت آپ های علوم انسانی موجود را بررسی و آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. این مطلب بخش دوم نوشته استارت آپ و دانشگاه است. بخش اول را اینجا ببینید.


استارت آپ و دانشگاه : Blue venture یا استارت آپ ناجی ساحل!

شرکت بلو ونچر یکی از شرکت‌هایی ست که درزمینه‌ ساحل‌ها و کمک به رونق بخشیدن اقتصاد ساحل‌ها با حفظ و افزایش مناطق ماهیگیری، در عین حفظ زیست‌بوم‌ها کمک می‌کند. داستان این استارت آپ به نوعی یکی از داستان‌های بسیار جذاب استارت آپی است. بومیان یکی از مناطق ماداگاسکار از کاهش ماهیگیری خود خبر داده بودند. آن‌ها به یکی از دهکده‌ها پیشنهاد بستن یکی از محوطه‌های صید هشت پا را برای مدت کوتاهی دادند. بعد از مدتی با بازگشایی این محل آن‌ها شاهد افزایش میزان ماهی گیری و صید هشت پای خود برای مدت طولانی‌تری شدند. به صورت بومی بسیاری از مناطق دیگر با شنیدن این خبر دست به کار شده و این عمل را تکرار کردند. این مدل سبب به وجود آمدن یک مدل محلی برای مدیریت ساحل‌های بومی شد. بعد از این استارت آپ بلو ونچر درصدد بازتعریف پژوهش‌های میدانی در حوزه مدیریت سواحل و ارائه راهکارهای متفاوت با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی و فرهنگی شد.

اگر چشم‌انداز این شرکت را مطالعه کنید خواهید دید آن‌ها درصدد تأثیر بر زندگی قریب به ۳ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۰ با مدل‌سازی مربوط به مدیریت سواحل هستند. این استارت آپ به نوعی یک استارت آپ جدید و به نوع دیگری فرهنگی و در عین حال علمی محسوب می‌شود.

مدل‌های نرم‌افزاری حوزه‌های علوم انسانی می‌توانند تأثیر بسیاری بر زندگی انسان‌ها بگذارند. هدف و نیل غایی علوم انسانی نیز کمک کردن به بهبود وضعیت انسان‌ها و انسانیت است. استارت آپ‌هایی مانند بلو ونچر فقط به فکر ایجاد یا افزایش سرمایه نیستند. ازاین‌رو  می‌توان حتی از دید یک متفکر یا منتقد مخالف سرمایه‌داری هم به این نوع استارت آپ‌ها نگاه کرد. جدا از کمکی که این استارت آپ به فرآیند تولید می‌کند، در سطح روبنایی و فرهنگی، زندگی و آسایش زندگی انسان‌های بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

استارت آپ و دانشگاه : Dyslexics Online یک شبکه اجتماعی برای پریشان‌خوان‌ها

برای گفتن از این استارت آپ هم باید سراغ داستان اصلی شروع این استارت آپ رفت. دیسلکسی آنلاین براساس ایده‌های اولیه پاول گرو یکی از دانشجوهای دکترای دیسیلکسی (بیماری پریشان‌خوانی یا بدخوانی) ایده‌پردازی شده است. پاول در طول مطالعات خود درباره این بیماری، توجه ویژه‌ای بر نقش فناوری برای بهبود یادگیری دانش‌آموزانی که مشکل پریشان خوانی دارند داشت و در طول پژوهش دکترای خود،  کمبود و عدم وجود شبکه‌های اجتماعی  برای افرادی از این دست را مشاهده کرد.

با بررسی دانش‌آموزان این اختلال، او یک سیستم آنلاین برای آموزش و تحصیل افرادی از این دست را توسعه داد و با کمک بخش خلاقیت‌های فناوری اطلاعات آکسفورد و حمایت کمیته‌ بودجه‌، این بخش توانست مدل توسعه داده خود را به عنوان اولین شبکه‌ اجتماعی پریشان خوان‌ها به ثبت رساند. هدف اصلی دیسلکسی آنلاین، آموزش حمایت تشویق و درگیر کردن افراد است. در واقع در این شبکه‌ اجتماعی، دانش‌پژوهان و یادگیرنده‌های بسیاری، تمام مشکلات و نکات مربوط به فائق آمدن بر این اختلال را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند و سرعت یادگیری خودشان را افزایش می‌دهند.

ایده این استارت آپ استفاده از پتانسیل موجود در فضای  شبکه‌های اجتماعی برای هم‌افزایی مقدار و کیفیت آموزش کسانی است که نیازمند ارتباط و هم‌فکری با یکدیگر اند. از نظر تعریف سیستمی این موضوع (دیسلیکسی آنلاین) به نحوی یک سیستم مدیریت دانش به اضافه یک شبکه‌ مجازی است که در اختیار دانش‌آموزانی قرار گرفته است که در ابتدایی‌ترین سطح دریافت دانش دچار اختلال اند. این ایده ساده و در عین حال بسیار مهم و خلاقانه است. شاید دلیل برنده شدن این استارت آپ در مرکز کارآفرینی آکسفورد همین باشد.

استارت آپ و دانشگاه : Firetail یا استراتژی برای پیشرفت

هر چند بسیاری از جامعه‌شناسان و فعالان علوم اجتماعی خرسند از استفاده از علوم اجتماعی جهت سرعت دادن بازار یا پژوهش‌های بازار نیستند، نمی‌توان از نقش تحلیل‌های دقیق اجتماعی و استراتژی‌های اجتماعی برای افزایش سهم بازار بسیار از شرکت‌ها غافل شد. فایر تیل استارت آپ دیگری در علوم انسانی است که خدماتی مبتنی بر پژوهش‌های اجتماعی را برای شرکت‌ها، افراد یا سازمان‌های مختلف انجام می‌دهد. این استارت آپ علاوه بر ایده پردازی در حوزه علوم انسانی برای شرکت‌های فناوری هدف اصلی خود را کمک به شرکت‌هایی می‌دادند که درصدد بهبود جامعه و نقش داشتن در این امر اند، تعریف کرده است.

در واقع اگر تحلیل‌های چپ جامعه‌شناسانه همیشه بخش خصوصی را مانع بهبود جامعه می‌دانند، این استارت آپ درصدد این است که با تحلیل‌های جامعه‌شناسانه به بخش‌های خصوصی کمک کند تا با استراتژی بهتری ، تأثیر بیشتری جهت بهتر کردن جامعه داشته باشند. با این کار، برندهای معتبر می‌توانند جهت اثربخشی بیشتر روی تحلیل‌های فایر تیل برای داشتن اثر قوی‌تر حساب کنند.

این تحلیل‌ها نیازمند پایش و پژوهش‌های مبتنی بر روش‌های علمی موجود در علوم انسانی است. چیزی که ایده‌ کلی فایر تیل را دربرمی گیرد. سرویس‌ها و خدمات یا به نوعی محصولات کلی قابل‌ارائه توسط این استارت آپ شامل مباحثی مثل استراتژی، آموزش، رشد و درگیر کردن مشتریان و مخاطبان می‌شود. هر کدام از مباحث بالا نیز می‌تواند زیردسته‌ها و خدماتی بیشتری مثل تحقیق‌های میدانی برای سرمایه‌گذاری اجتماعی یا افزایش سرمایه اجتماعی یا تحقیقات درباره بازار و کسب‌وکار باشد.

فایر تیل دسته‌بندی متنوعی از تحقیقاتی میدانی و متمرکز را بنا به درخواست مشتریان خود صورت می‌دهد. با یک جستجوی ساده در سایت متوجه سادگی دسته‌بندی‌های اولیه موجود در سایت فایر تیل خواهید شد. اما وقتی در لایه‌های بعدی خدمات و محصولات پژوهشی آن‌ها نگاهی بیندازید متوجه عمق فعالیت‌های بالقوه‌ای که از این استارت آپ ساخته است می‌شوید.

ادامه دارد…


 

2+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

دوازده − دو =