کتاب پلاس؛ جهش ژنتیک صنعت نشر

استارتاپ کتاب­ پلاس؛ تشویق به کتاب‌خوانی 

نویسنده: ارمغان مهمدی

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه


در این سلسله یادداشت‌ها به دنبال معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی‌ای هستیم که به نوعی ایده‌هایی در علوم انسانی را پیگیری کرده‌اند که به دنبال آن اشتغال و خدمات جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

ایده کتاب­ پلاس، ساده ولی جذاب و کاربردی است؛ در واقع، یک انگیزه و مشوق بیرونی برای خواننده و خریدار کتاب فراهم می­‌کند؛ به این صورت که هر جلد کتاب منتشرشده دارای کد می‌شود و خریدار کتاب این کد را در پنل ثبت می­‌کند و از برخی خدمات جانبی (پلاس به­ معنی جانبی و اضافی) بهره‌مند می‌­شود.


این روزها آنقدر سرانه مطالعه پایین است که فقط کافی است یک کتاب بخوانید و سرانه مطالعه کشور را جابجا کنید!

در چنین شرایطی، ایده­‌های کاربردی همچون کتاب­ پلاس که عموم مردم را به کتابخوانی تشویق کنند، می‌­تواند تأثیرات مهمی را برجای بگذارد. کتاب ­پلاس تلاش کرده است فناوری را به کتاب فیزیکی و سنتی پیوند بزند. کتاب پلاس معتقد است صنعت نشر در ایران نیاز به یک جهش ژنتیکی و حضور بیشتر در دنیای اینترنتی دارد.

مهدی سعیدی ­کیا، مؤسس کتاب­ پلاس حدود سه سال در صنعت نشر فعال بوده و این ایده را ابتدا در قسمت نشر دانشگاهی و سپس در بخش کتب عمومی مطرح کرده است. در این نرم‌­افزار، مزایای در اختیار خریدار کتاب قرار می‌­گیرد و این مزایا به­ طور غیرمستقیم از ناشر حمایت نموده و باعث فروش بیشتر آثار او می‌­شوند. ناشران بزرگی همچون مک­ گروهیل، پیرسون و وایلی هم مشابه این ایده را اجرا کرده‌­اند.

 

ایده کتاب­ پلاس ساده ولی جذاب و کاربردی است؛ در واقع، یک انگیزه و مشوق بیرونی برای خواننده و خریدار کتاب فراهم می‌کند؛ به این صورت که هر جلد کتاب منتشرشده دارای کد می‌­شود و خریدار کتاب این کد را در پنل ثبت می­‌کند و از برخی خدمات جانبی (پلاس به­ معنی جانبی و اضافی) بهره‌­مند می‌­شود.

این خدمات می‌توانند هم از جنس خود کتاب باشند و به فهم بهتر کتاب و انتقال پیام آن کمک کنند و هم می‌توانند از جنس چیزهایی مانند سرگرمی، مشوق، کد تخفیف، قرعه ­کشی و مواردی از این دست باشند. این خدمات جانبی می‌­توانند درآمدهای سرشاری را برای ناشران فراهم کنند و مشتری را مشترک مادام‌العمر خدمات پس از فروش خود بکنند.

جالب است بدانیم مثلأ مک ­گروهیل ۹۰ درصد از درآمد را از خدمات الکترونیکی بدست می‌آورد و تنها ۱۰ درصد را از طریق فروش کتاب فیزیکی کسب می‌کند.

این پلاس‌ها به کتاب افزوده می‌شوند و در راستای اهداف آن (فروش و کمک به ناشر/خرید عموم و افزایش آگاهی عمومی) همچون یک مشوق ایفای نقش می­‌کنند، نه آنکه جایگزین کتاب شوند. در این مجموعه، کتاب فیزیکی مهم است و این ارزش افزوده است که به کتاب اضافه می‌شود. این­گونه است که کتاب فیزیکی، هویت دیجیتال پیدا می‌­کند و به سمت و سوی اکوسیستم‌های نوآورانه پیش می‌­رود.

یکی دیگر از ایده‌­های این استارتاپ با عنوان سفیران کتاب، این هدف را دنبال کرده که افراد علاوه بر خرید کتاب، به معرفی و ترویج کتاب در فضاهای مختلف، چه مجازی و چه غیرمجازی نیز اقدام کنند. این افراد از طرف کتاب ­پلاس یا ناشر جذب می‌شوند و فعالیتشان رصد شده و تشویق می­‌شوند و امتیاز می­‌گیرند. هرچند تولید محتوا از نوع مشارکتی است اما کتاب­ پلاس با مشوق‌های خلاقانه سعی می­‌کند افراد با سمت­ و­ سویی ببرد که در مورد کتاب­‌هایی که می‌خوانند بیشتر صحبت کنند.

در قسمت کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی، خدمات جانبی کتاب، خواننده را متقاعد می‌کند که کتاب اصلی را خریداری کند تا بتواند از مزایای آن (مانند آزمون ­های اینترنتی و غیره) استفاده کند. این­گونه میزان قاچاق کتاب و تکثیر غیرقانونی آن کاهش می‌یابد. این یعنی هویت مکملی که کتاب پلاس در کنار کتاب فیزیکی خلق می‌کند.

کتاب پلاس کمک می‌کند تا با ثبت کد توسط خریدار کتاب، هم­ کتابی­‌ها مشخص شوند؛ منظور این است که افراد با دغدغه مشابه و سلایق مطالعاتی مشابه مشخص شوند و این­گونه می‌­توان گیمی فیکیشن‌های مختلفی را برای هر کتاب طراحی کرد تا کاربرها بیایند و راجع به آن صحبت کنند و این­گونه شبکه اجتماعی از سلایق مشابه در زمینه کتابخوانی شکل بگیرد.

جالب است که کتاب­ پلاس حتی به مؤلف و توزیع­‌کنندگان کتاب هم توجه کرده است. کتاب پلاس همچنین به سازمان‌هایی که به دنبال تولید محتوا در یک موضوع خاص هستند نیز توجه کرده است، به این شکل که می­‌توانند از مطالبی که در یک حیطه خاص هستند حمایت کنند. اطلاعاتی که در پلتفرم کتاب پلاس جمع‌­آوری می‌­شوند در نهایت بیگ ­دیتایی را ایجاد می‌­کنند که تحلیل داده‌­های آن می­‌تواند به درآمدزایی ناشران و کتاب­ پلاس کمک کند.

کتاب پلاس برای تبلیغ خود از شبکه­‌های اجتماعی و مخصوصأ از شبکه­‌های اجتماعی ناشران استفاده کرده و بر روی آن­ها کار کرده است. کتاب­ پلاس خواهان کمک به ناشران و فروشگاه­‌های کتاب است تا بتوانند باشگاه مشتریان را راه‌اندازی کنند.

عمر این استارتاپ، ۳ ساله است. این استارتاپ، فهم ناشران سنتی از فضای مجازی را از حد اندک فروش آنلاین ارتقا می‌دهد و در بازاریابی و کاهش هزینه­‌های تبلیغاتی به آن­ها کمک می­‌کند. در شرایطی که بازار نشر در ایران همچنان سنتی است و بر کتاب فیزیکی تأکید دارد، کتاب­ پلاس کمک می­‌کند تا ناشران استراتژی فعالی را نسبت به فضای مجازی در پیش بگیرند و سایت­ ناشران معتبر همچون دانشگاه تهران اکنون کتاب پلاس را به رسمیت می‌شناسند.

نتیجه این تلاش‌ها، نخست جریان ­سازی موفق و متقاعد نمودن بسیاری از ناشران و سپس، جذب اولین سرمایه در حوزه کتاب از طریق شرکت سرمایه­­‌گذاری خطرپذیر پیشگامان امنین سرمایه پاسارگاد (شناسا) بوده است.

منابع:

https://ketabplus.com/

https://www.instagram.com/ketabplus/

https://shanbemag.com

2+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

13 − دوازده =