امور فرهنگی ؛ معرفی یک باشگاه فرهنگی

معرفی یک باشگاه فرهنگی

تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه


شباویز در نظر دارد هم در حوزۀ فرهنگ اطلاع‌رسانی کند و هم شبکۀ اجتماعی اهل فرهنگ (فرهنگ‌خوان‌ها و فرهنگ‌زیست‌ها) باشد؛ یعنی کسانی که همیشه درگیر امور فرهنگی هستند، کسانی که امور فرهنگی از تفریحات‌شان است و کسانی که علاقمند به حوزۀ فرهنگ هستند، حتی اگر خیلی کم فرصت کنند درگیر این امور شوند.


داستان شباویز

«باشگاه کتاب اگر»، مغازۀ کوچکی با گلچینی از کتاب‌های ناب در خیابان ۱۶آذر بود که توانست با مجموعۀ نسبتا خوب و بزرگی از فعالان فرهنگی در تماس باشد. این کتابفروشی، حدود دوسال‌ونیم فعالیت کرد. «باشگاه کتاب اگر»، تنها به فضای واقعی کتابفروشی‌اش محدود نمی‌شد، بلکه در آن زمان، با وجود نرم‌افزار گوگل‎ریدر و تعداد زیادی از همراهان «اگر» در این شبکۀ مجازی، این باشگاه، از فضای مجازی نیز استفاده می‌کرد و اخبار و اطلاعات  «باشگاه کتاب اگر» به سرعت میان علاقمندان کتاب در فضای مجازی می‌گشت. یکی از تجربه‌های خوبی که «اگر» به آن دست یافت، ایجاد شبکه‌ای از افراد علاقمند به کتاب در فضای مجازی بود، ارتباط با این افراد و تعامل با آن‌ها، اثرگذاری در حوزۀ کتاب را در آن زمان افزایش می‌داد؛ به طوریکه که پیشنهادهای «اگر» در گوگل‌ریدر ممکن بود آمار فروش یک کتاب را تا حدود چند صد نسخه بالا ببرد.

«باشگاه کتاب اگر»، با تمام موفقیت‌هایش، فعالیت‌اش را متوقف کرد؛ اما این، برای مدیران «اگر»، پایان کار نبود و معنای دیگری داشت. آن‌ها تلاش کردند تا با تجربه‌های خوبی که که به دست آورده بودند، آن باشگاه کتاب را در شکلی متفاوت و در قالب یک شبکۀ اجتماعی کتاب که بر ارتباطات افراد و شبکه‌سازی آن‌ها در زمینۀ کتاب و کتاب‌خوانی مبتنی باشد، احیا کنند. «باشگاه کتاب اگر»، در شکل جدید خود و با نام «باشگاه فرهنگی و هنری شباویز»، در سال ۱۳۹۵ و پس از گذشت چند سال از کتابفروشی «اگر» احیا شد. باشگاه شباویز[۱] پیش از به ثمر نشستن، فراز و فرودهای بسیاری داشت و بارها با چالش‌های گوناگون مانند مشکلات تکنولوژیک روبه‌رو شد. اکنون این باشگاه در قالب یک استارتاپ فرهنگی، شبکه‌ای اجتماعی با قابلیت‌های فراوان و کاربردی و فضایی جذاب برای دوست‌داران کتاب است.

شباویز چیست؟

شباویز در نظر دارد هم در حوزۀ فرهنگ اطلاع‌رسانی کند و هم شبکۀ اجتماعی اهل فرهنگ (فرهنگ‌خوان‌ها و فرهنگ‌زیست‌ها) باشد؛ یعنی کسانی که همیشه درگیر امور فرهنگی هستند، کسانی که امور فرهنگی از تفریحات‌شان است و کسانی که علاقمند به حوزۀ فرهنگ هستند، حتی اگر خیلی کم فرصت کنند درگیر این امور شوند.

ویژگی‌های برجستۀ شباویز

  • شباویز، اولین شبکۀ اجتماعی با معماری مدرن شبکه‎های اجتماعی، در فضای مجازی فارسی است که قابلیت رشد و توسعۀ آن در زمینه‌های مختلف وجود دارد.
  • شباویز، به هیچ نهادی وابسته نیست و این امکان را دارد که با گروه‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی ارتباطی ساده، آسان و بدون چارچوب سخت رسمی برقرار کند.
  • شباویز، نسبت حقوقی با هیچ انتشاراتی ندارد؛ اما از همکاری با کلیۀ ناشران استقبال می‌کند.
  • شباویز یک استارتاپ (startup) است و این موجب رشد سریع‌تر، چابکی و همگام‌سازی راحت آن با شرایط می‌شود.
  • فضایی برای ارتباط موثر و آسان مخاطبان کتاب(ناشران، نویسندگان، ناقدان و خوانندگان)، مخاطبان سینما، تئاتر و موسیقی(تهیه‌کنندگان، کارگردانان، بازیگران، خوانندگان، ناقدان و مصرف‌کنندگان) است.
  • مکانی برای دسترسی آسان به نقد و بررسی کتاب‌ها و به اشتراک گذاشتن‌شان، فراهم آوردن امکان تماشا و نقد در حوزۀ سینما، تئاتر، موسیقی و به طور کلی فضای فراغت مجازی فرهنگی است.
  • به‌ دنبال ایده‎های خلاقانه و نوآورانه در حوزۀ مطالعه، خرید و تبادل کتاب و محصولات فرهنگی است.

حوزه‌های محوری شباویز

شباویز چهار حوزۀ محوری کتاب، سینما، تئاتر و موسیقی را برای خود برگزیده است. این حوزه‌ها، یک وجه مشترک دارند و همگی فرهنگی‌اند و به مقولاتی توجه دارند که بر فکر و روح انسان‌ها همزمان اثر می‌گذارد.

باشگاه فرهنگی شباویز در پایگاه خود (وبسایت-اپلیکیشن)، قصد دارد مکانی جهت ارتباط موثر اهل فرهنگ به ویژه کلیۀ مخاطبان کتاب از جمله ناشران، نویسندگان، ناقدان و خوانندگان باشد. مدل ادارۀ این پایگاه مبتنی بر مخاطبان و اعضاء، همراه با نظارت و همراهی متخصصان و اهالی فرهنگ (از جمله حوزه‌های سینما، تئاتر، کتاب و …) است. در یک کلام شباویز قصد دارد مهمترین محفل فراغت فرهنگی مجازیِ مخاطبان فارسی زبان، در مرحلۀ اول و پس از آن در سطح جهان عرب با پشتوانۀ فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد.

شباویز، تحقق آرزوییجمعی برای داشتن محیطی فرهنگی در فضای مجازی است؛ محیطی که افراد با سلیقه‌های گوناگون فرهنگی در آن حضور داشته باشند و فعالیت کنند. مخاطبان شباویز، افرادی هستند که با وجود علاقۀ فراوان به حوزۀفرهنگ و فراغت‌های جمعی و فردی فرهنگی، دسترسی محدودی به این حوزه و گروه‌های مرتبط با آن دارند. شباویز می‌تواند برای این افراد، مکانی برای فراغتِ جمعیِ مجازیِ فرهنگی باشد.

چشم‌انداز شباویز:

تیم مدیریت، طراحی و توسعۀ شباویز در حال حاضر برای ایجاد امکانات بیشتری بر این سایت مانند ترویج و  توسعۀ زبان فارسی در فضای مجازی؛ برگزاری جوایز کتاب و کتاب‌خوانی؛ سهولت در به اشتراک‌ گذاری نقد و بررسی کتاب؛ فروش کتاب و محصولات فرهنگی نو و دست‌دوم از سوی اعضاء؛ فروش صنایع دستی تولیدشده از سوی اعضاء؛فروش بلیط رویدادهای فرهنگی، هنری و علمی؛ امکان تبادل کتب مجازی و همچنین در بلندمدت، امکان چندزبانه‌ شدن باشگاه، تلاش می‌کند.


[۱]شباویز در زبان فارسی به نوعی جغد می‌گویند. در متن‌های کهن باستانی جغد را «هو مورو» می‌خواندند، یعنی پرندۀ دانا. در اوستا از وی به نام «اشوزوشت» یا «ایشومرغ» یاد می‌گردد که اسم مفعول از ریشۀ اوستایی به معنای دوست داشتن و دوستدار راستی و مرغ حق است و صدای این پرنده نیکوفال باعث دور شدن دیوان و انرژی‌های بد می‌شود. در نسخه‌ای دیگر وی را شباویز(مرغ شب) خوانده‌اند.

منبع: فراهنگ

برای مطالعه‌ی بیشتر به بخش کاربردی سازی مراجعه کنید.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

پنج × 2 =