روانشناسی و فناوری

ورود درمان‌گران به موبایل‌ها

نویسنده: طاهره کرمی شعار 

تخمین زمان مطالعه: ۸ دقیقه


  • سایت Talkspace با مشورت اروین یالوم، پروفسور بازنشستۀ روان‌پزشکی دانشگاه استنفورد و دکتر اندرو سکل فعالیت می‌کند. از سال ۲۰۱۶ نیز دکتر لیندا ساکو به عنوان نایب رئیس بخش سلامت رفتاری به این گروه پیوست.

  • بنا بر آماری که سایت Lantern منتشر شده است کاربرانی که دورۀ اپلیکیشن Lantern را به پایان رسانده‌اند، به‌طور میانگین ۴۰ درصد کاهش در نشانه‌های اضطراب را نشان داده‌اند.


نقش اینترنت و برنامه‌های تلفن همراه در زندگی امروزی بر کسی پوشیده نیست. خرید و فروش‌ انواعی از کالاها مانند لباس و دارو تا غذای گرم، به‌صورت آنلاین انجام می‌گیرد. در چنین دنیایی که اینترنت شکل بسیاری از ارتباطات را تغییر داده است، می‌توان به جایگاه روان‌درمانی آنلاین فکر کرد. درمان آنلاین را می‌توان رساندن مشاورۀ سلامت روانی از طریق اینترنت معرفی کرد که به آن درمان الکترونیک[۱]، درمان از راه دور، درمان اینترنتی و درمان از طریق وب نیز گفته می‌شود. درمانگران و شبکه‌های درمان آنلاین از روش‌های مختلفی چون برنامه‌های انتقال پیام نوشتاری، گفت‌و‌گوی ویدیویی و ارسال صوت استفاده می‌کنند.

اینکه برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌ها می‌توانند جای درمانگران را بگیرند یا نه، مشخص نیست و دادۀ معتبری در این زمینه وجود ندارد، اما شکی نیست که این برنامه‌ها در طول شبانه‌روز در دسترس هستند و تنها شامل یک جلسۀ ۵۰ دقیقه‌ای در هفته نیستند. این برنامه‌ها از درمانگران صبورتر هستند؛ اگر کسی از برنامه استفاده کند، برچسب بیمار نمی‌گیرد. همچنین بسیار ارزان‌قیمت‌تر از روان‌درمانی حضوری هستند. مسلماً برای برخی افراد درمان حضوری یا دارو ضروری است، اما در بسیاری از موارد برنامه‌هایی که زیر نظر روان‌شناسان و روان‌پزشکان تهیه شده باشد، می‌تواند تأثیرات خوبی روی افراد داشته باشد. در ادامه به معرفی دو نوع ازاین برنامه‌ها می‌پردازیم.

  1. TALKSPACE

Talkspace درمانی به‌صرفه و راحت است که با یک کلیک می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. افراد با استفاده از این برنامه می‌توانند با گوشی‌های هوشمند خود یا از طریق سایت در هر زمان و مکان به درمانگر خود پیام دهند. می‌توان گفت این درمان با زندگی امروزۀ ما مطابقت دارد و برای این نوع زندگی ایجاد شده است. این برنامه در شهر نیویورک ایالت متحدۀ آمریکا در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد.

این سایت با مشورت اروین یالوم[۲]، پروفسور بازنشستۀ روان‌پزشکی دانشگاه استنفورد و دکتر اندرو سکل[۳]فعالیت می‌کند. از سال ۲۰۱۶ نیز دکتر لیندا ساکو[۴] به عنوان نایب رئیس بخش سلامت رفتاری به این گروه پیوست.

Talkspace پیام درمانی نامحدود را در ۲۰۱۴ معرفی کرد و برای کاربران این امکان را به وجود آورد که با یک درمانگر از طریق پیامک در وب‌سایت یا اپلیکیش تلفن همراه ارتباط برقرار کنند.

در فوریۀ ۲۰۱۵،Talkspace زوج‌درمانی را نیز به مجموعۀ خود اضافه کرد. در سپتامبر ۲۰۱۵ درمان مبتنی بر رسانۀ اجتماعی -‌‌درمانی دوازده هفته‌ای مرتبط با سلامت روانی با استفاده از رسانۀ اجتماعی- به مجموعۀ درمان‌ها افزوده شد. از اکتبر ۲۰۱۵ مراجعان و درمانگران توانستند از طریق فرستادن پیام‌های صوتی و تصویری نیز باهم در ارتباط باشند.

این نوع درمان جایگزینی مفید و تکمیلی برای درمان در کلینیک است. افرادی هستند که با اینکه زمان و استطاعت مالی برای درمان درون کلینیک را دارند، درمان آنلاین را انتخاب می‌کنند. این امر می‌تواند به دلیل مشکلاتی باشد که برخی افراد در ارتباطات رویاروی دارند یا به دلیل فرار از برچسب‌خوردن توسط درمانگران یا مسائلی از این قبیل.

علاوه بر مراجعان، این برنامه برای درمانگران نیز فواید زیادی دارد. انعطاف‌پذیری در مکان و زمانِ صحبت‌کردن با مراجعان، برای بسیاری از درمانگران هیجان‌انگیز است. درمانگرانی که در این سایت مشغول به کار می‌شوند باید پروانۀ کار داشته باشند، دورۀ کارورزی را به اتمام رسانده باشند و در درمان از راه دور، تجربه و تخصص کافی داشته باشند. درمانگران به دقت تحت نظارت قرار می‌گیرند. سیستم امنیتی پیشرفته‌ای نیز در این برنامه به کار گرفته شده است تا مکالمات افراد از هرگونه نشر در امان بماند و اصل رازداری حرفه‌ای در این نوع درمان حفظ شود.

افراد می‌توانند با پرداخت ۲۵ دلار در هفته که بسیار کمتر از هزینۀ روان‌درمانی سنتی است، در هفت روز هفته و به صورت شبانه‌روزی از خدمات درمان بهره ببرند. تا به‌حال بیش از ۳۰۰۰۰۰ کاربر Talkspace را امتحان کرده‌‌اند.

یکی از درمانگران Talkspace با بیست ‌سال سابقۀ درمان در کلینیک‌ها و موقعیت‌های مختلف معتقد است که مزیت این سایت، پذیرفتن تنوع عملکرد درمانگران است. ناظران سایت بر این عقیده هستند که هیچ پروتکل درمانی‌ای برای همۀ انسان‌ها پاسخگو نخواهد بود. درمانگر دیگری از این سایت بیان می‌کند که تنوع مراجعان در این سایت را در هیچ درمان رودررویی نخواهیم دید.

برای مشاهده‌کردن این سایت و دریافت نرم‌افزار می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید: www.talkspace.com

  1. LANTERN

Lantern برنامۀ آنلاین دیگری برای فراهم‌کردن حمایت مؤثر و ارزان‌قیمت در زمینۀ سلامت هیجانی است.دستیابی به سلامت هیجانی در رویارویی با ناملایمات زندگی ساده نیست. به‌دست‌آوردن مراقبت روانی در بهترین حالت، بسیار گران و در بدترین حالت، دور از دسترس است. و اینجاست که Lantern خود را نشان می‌دهد. این برنامه در سال ۲۰۱۲ در سان فرانسیسکو تأسیس شد و شامل تیمی از محققان، تکنولوژیست‌ها و درمانگرانی است که پژوهش‌ها و تجربه‌های بالینی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری را به برنامه‌های ساده و مؤثر در وب و تلفن همراه تبدیل کرده‌اند.

در این برنامه با پرسیدن سؤالاتی از اشخاص دربارۀ اوقات کاری و فعالیت‌هایشان، اینکه می‌خواهند کدام‌یک از ابعاد زندگی شخصی مثل رابطه، شغل، عشق، خانواده و … را بهبود ببخشند، مقدار استرس و اضطرابی که تجربه می‌کنند،سطح کنترلشان بر این هیجانات، انگیزه‌های آن‌ها برای رسیدن به موفقیت و نحوۀ مقابله با مشکلات هیجانی، برنامۀویژه‌ای برای هر فرد تدارک دیده می‌شود.

معمولاً مربیان تا پایان برنامۀ فرد تغییر نمی‌کنند، مگر اینکه مشکلی ایجاد شود یا فرد ارتباط لازم را با مربی برقرار نکند. مربیان Lantern متخصصان حوزۀ مربیگری سلامت، مددکاری اجتماعی و روان‌شناسی هستند که تکنیک‌های درمان شناختی-رفتاری به آن‌ها آموزش داده می‌شود. مربیان Lantern به افراد کمک می‌کنند تا اهداف باارزش تعیین کنند، برای آن‌ها حمایت فراهم می‌کنند و بر اساس عملکردشان به آن‌ها بازخورد می‌دهند.

این برنامه با مشارکت متخصصان دانشگاه استنفورد، دانشگاه ایالت پن[۵] و دانشگاه واشنگتن تولید شده است و روش‌های به‌کاررفته در آن بر اساس رویکرد تأییدشدۀ درمان شناختی- رفتاری[۶](CBT)است که به رابطۀ بین تفکرات، احساسات و رفتار می‌پردازد. این رویکرد متمرکز بر مسئله و عمل‌محور است و هدف آن حل چالش‌های خاص از طریق تمرین، استراتژی‌های عملی و پیگیری عملکرد فرد است.

کمک خواستن دشوار است و دست‌یافتن به نتیجۀ مناسب دشوارتر. بسیاری از افراد نمی‌دانند با اضطراب و استرس خود چگونه برخورد کنند. Lantern استفاده‌کنندگان را تشویق می‌کند تا از به دنبال کمک بودن، حس خوبی داشته باشند و حمایتی در لحظه و دردسترس را از طریق تلفن همراه برای ایشان فراهم می‌کند.

ارزیابی اولیه‌ای که بر اساس آن برنامۀ فرد فراهم می‌شود بر اساس روش‌های استاندارد خودگزارشی تهیه شده است. این نوع ارزیابی با دقت و حساسیت بسیار، موقعیت‌ها، نشانه‌ها و هیجانات را تعیین می‌کند. هر فردی که از این برنامه استفاده می‌کند یک مربی حرفه‌ای دارد که هرگاه نیاز داشته باشد، می‌تواند از او کمک و حمایت بگیرد. فرد تمرینات روزانه‌ای مانند شناسایی و بازسازی افکار منفی دریافت می‌کند؛ این یکی از روش‌های مقابله با افکار ناکارآمد است و در روان‌درمانی‌های شناختی-رفتاری سنتی نیز بسیار به کار گرفته می‌شود.

بنا بر آماری که در این سایت منتشر شده است کاربرانی که دورۀ Lantern را به پایان رسانده‌اند، به‌طور میانگین ۴۰ درصد کاهش در نشانه‌های اضطراب را نشان داده‌اند.

برای مشاهده‌کردن این سایت و دریافت نرم‌افزار می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید: www.golantern.com

تا به امروز برنامه‌های زیادی در حوزۀ روان‌شناسی برای تلفن همراه ایجاد شده است که هر کدام از رویکرد متفاوتی برای درمان استفاده کرده‌اند و در نوشته‌های آینده به آن‌ها پرداخته خواهد شد.


منابع:

[۱]e-therapy

[۲] Irvin D. Yalom

[۳]Andrew Sekel

[۴]Linda Sacco

[۵]Penn State University

[۶]Cognitive Behavior Therapy

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

نه − هشت =