تاریخ و فرصت های شغلی

طبق برخی آمارها به طور متوسط از مجموع کسانی که در تورهای گردشگری به کار مشغول می‌شوند حدود ۵ تا ۸ درصدشان از دانش‌آموختگان رشته تاریخ هستند.

نویسنده: سید مرتضی میرحسینی

تخمین زمان مطالعه: ۳ دقیقه


شماری از فارغ‌التحصیلان رشته تاریخ را به عنوان راهنمای گردشگری مناطق تاریخی به خدمت می‌گیرند. طبق برخی آمارها به طور متوسط از مجموع کسانی که در تورهای گردشگری به کار مشغول می‌شوند تنها حدود ۵ تا ۸ درصدشان از دانش‌آموختگان رشته تاریخ هستند.


شش: همکاری در تورهای گردشگری

برخی از فارغ‌التحصیلان رشته تاریخ را هم به عنوان راهنمای گردشگری مناطق تاریخی به خدمت می‌گیرند. البته این عرصه، چندان عرصه فراخی نیست و نتوانسته به یک حوزه مناسب برای جذب تاریخ‌آموختگان تبدیل شود؛ چون اغلب اماکن تاریخی و موزه‌ها و گالری‌ها خودشان راهنمای مقیم در آن محل دارند تا اطلاعات لازم و جالب درباره تاریخچه آن مکان را به بازدیدکنندگان ارایه کند؛ و از آن‌جا که تقریبا در همه جای دنیا کارکنان موزه‌ها و اماکن تاریخی زیرمجموعه سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی محسوب می‌شوند و از دولت حقوق می گیرند، این زمینه شغلی ـ جز در مواردی محدود ـ به اشتغال دولتی برمی‌گردد و در دسته مشاغل تیپیکال جای می‌گیرد. طبق برخی آمارها (ر.ک: سایت www.bls.gov) به طور متوسط از مجموع کسانی که در تورهای گردشگری به کار مشغول می‌شوند تنها حدود ۵ تا ۸ درصدشان از دانش‌آموختگان رشته تاریخ هستند. مثلاً در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نزدیک به ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم در شرکت‌های خدمات گردشگری ایالات متحده مشغول به کار بودند، که از این تعداد فقط حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر فارغ‌التحصیل رشته تاریخ بوده‌اند.

هفت: همکاری با سازندگان نرم‌افزارها و بازی‌های رایانه‌ای

شمار اندکی از دانش‌آموختگان رشته تاریخ نیز در پروژه‌هایی مثل ساختن نرم‌افزارهای آموزشی یا بازی‌های رایانه‌ای یا آموزش‌های آنلاین حضور دارند. برخی از اهداف این پروژه‌ها عبارتند از:

یک: آموزش تاریخ به قشری خاص از جامعه (مثلا نوجوانان)؛ مانند نرم‌افزار جنگ جهانی دوم (Timeline World War 2 with Dan Snow) یا تاریخ روم (Virtual History Roma) که برای تلفن‌های همراه طراحی شده‌اند. یا برنامه آموزشی دانشگاه گراندکانیون که به صورت آنلاین انجام می‌شد.

دو: تسهیل تحقیقات؛ مانند نرم‌افزار تاریخ تمدن ویل دورانت به زبان فارسی

سه: رونق گردشگری؛ نرم‌افزارهایی که معمولا روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شوند و اطلاعات جالبی درباره مکان‌های تاریخی هر شهر یا استان را به کاربران عرضه می‌کنند.

طبق گزارش سایت (www.historians.org) مطالعات نشان می‌دهد که اغلب دانش‌آموختگان رشته تاریخ در سراسر جهان در استفاده از فناوری‌های دیجیتال مهارت چندانی ندارند و حتی برای انجام برخی از کارهای ساده و پیش‌پا افتاده مانند حروفچینی (تایپ) یا پرینت یک مقاله از دیگران کمک می‌گیرند. براساس نتایج یک پیمایش که در همین گزارش ذکر شده، نزدیک به ۳ درصد از فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۰۹ رشته تاریخ در امریکا هرگز از رایانه استفاده نکرده بودند. همین بیگانگی با فناوری‌های جدید را یکی از عوامل اصلی فعال نشدن این حوزه در ایجاد فرصت‌های شغلی برای تاریخ‌آموختگان می‌دانند.

در بخش بازی‌های رایانه‌ای نیز می‌توان ردپای دانش‌آموختگان رشته تاریخ را مشاهده کرد. مثلاً بازی «شمشیر نادر» یکی از نمونه‌های موفق داخلی، در ساخت بازی بر اساس موضوعات تاریخی است. این بازی در سال ۸۸ در سومین جشنواره رسانه های دیجیتال  برنده تندیس زرین بهترین بازی سال شد؛ و همچنین در نمایشگاه GamesCom  آلمان در بخش Business Area  به نمایش درآمد و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. به گزارش معاونت ارتباطات و بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این بازی با مشارکت مالی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و توسط شرکت هنرهای پویا تولید شد. البته تا جایی که می‌دانیم سازندگان و توزیع‌کنندگان این بازی، در آن زمان و نیز بعدها اطلاعاتی درباره حضور کارشناس تاریخی
در این پروژه ارائه نکردند؛ اما به هرحال، چنین پروژه‌هایی می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی، ولو محدود برای فارغ‌التحصیلان رشته تاریخ مفید و موثر باشد.

بازار کار رشته تاریخ و فرصت‌های شغلی آن -۱

بازار کار رشته تاریخ و فرصت‌های شغلی آن -۲

بازار کار رشته تاریخ و فرصت‌های شغلی آن -۳

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

پنج − 3 =