فرصت‌های شغلی ناشناخته برای دانش‌آموختگان رشته تاریخ 

 رشته تاریخ و بازار کار ؛ معرفی مسیر شغلی « تحلیلگر رقابت » (competition analyst)

نویسنده: مرتضی میرحسینی

تخمین زمان مطالعه : ۶ دقیقه


 آیا به جز مسیرهای شغلی مرسوم و متداول، عرصه‌های دیگری برای حضور و نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان رشته تاریخ در بازار کار وجود دارد؟ به عبارت دیگر، اگر تاریخ‌آموخته به تدریس یا کار در موزه یا سایر مشاغل شناخته شده برای این رشته علاقه‌ای نداشته باشد، انتخاب‌های دیگر او چه خواهد بود؟ مشاور شغلی‌ای به نام جیمز مالوی ادعا می‌کند که پاسخ‌های زیادی برای این پرسش وجود دارد؛ یادداشت زیر یکی از این پاسخ‌ها است.


 

مقدمه‌ای در تعریف تحلیلگر رقابت

جیمز مالوی (James Mulvey) معتقد است «بسیاری از شرکت‌ها، در کنار افراد و تیم‌های مختلف با وظایف مشخص، به تیم کوچکی هم برای تحلیل فضای رقابت و شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت های رقیب نیاز دارند». این تیم  تحلیلگر رقابت با جمع‌آوری اطلاعات مفید و تحلیل این اطلاعات، تیم مدیریت را در گرفتن بهترین تصمیم و برگزیدن درست‌ترین سیاست یاری می‌کند. «برای روشن‌تر شدن موضوع، دو شرکت رقیب را در نظر بگیرید. یکی از این شرکت‌ها خدمت تازه‌ای را به مشتریان خود عرضه می‌کند. مدیریت شرکت دوم، برای تصمیم‌گیری بعدی و واکنش به این موضوع حتماً باید پاسخ چند پرسش را بداند؛ اینکه این خدمت چقدر ارزش دارد و آیا مشتریان ثابت آن شرکت از این خدمت راضی هستند؛ آیا این خدمتِ تازه باعث افزایش اعتبار و بیشتر شدن مشتریان آن شرکت شده است و آیا شرکت دوم هم برای حفظ اعتبار و بازار خود باید خدمت مشابهی را ارائه کند».

فرد یا تیم « تحلیلگر رقابت » باید برای همه این پرسش‌ها، پاسخ دقیق و مطمئنی داشته باشد یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پاسخی برای آن‌ها بیابد؛ زیرا گام بعدی و تصمیم مدیران شرکت، به پاسخ‌هایی که به این پرسش‌ها داده می‌شود بستگی دارد. برای این شغل از عناوین دیگری همچون «مدیر اطلاعات رقابتی» (competitive intelligence manager)، «تحلیلگر اطلاعات رقابتی» (competitive intelligence analyst)، «مدیر بینش رقیب» (competitor insight manager) نیز استفاده می‌شود.

پژوهش به شکلی دیگر

تحلیلگر رقابت بودن  را می‌توان کار پژوهشی مستمری دید؛ «زیرا کسی که این وظیفه را در مجموعه‌ای به عهده دارد، اطلاعات ضروری و مورد نیاز آن مجموعه را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده، به شکل گزارشی منسجم، کتبی یا شفاهی به تصمیم‌گیران ارائه می‌کند». لازم است به خاطر داشته باشید که «کار وی برنامه‌ریزی برای آینده نیست، اما به برنامه‌ریزان کمک و کار آن‌ها را آسان می‌کند. او در تصمیم‌گیری نقشی ندارد، اما در فرایند تصمیم‌سازی نقش‌آفرینی می‌کند و با گزارش‌های خود بر سیاست‌ها و روش‌های کنش و واکنش مجموعه اثر می‌گذارد».

فرد یا تیم تحلیلگر رقابت تمام رقیبان را به خوبی و با تکیه بر داده‌های مستند می‌شناسد و مجموعه‌ای از اطلاعات مهم را درباره آن‌ها گردآوری کرده است و در اختیار دارد. این تیم، مسیر حرکت و ردپای شرکت‌های رقیب را در گوشه و کنار میدان رقابت می‌بیند و چارچوب‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و روش‌های اجرایی آن‌ها را درک می‌کند.

تحلیلگر رقابت ؛ مسیری برای دانش‌آموختگان رشته تاریخ

این شغل برای دانش‌آموخته تاریخ مناسب است و می‌تواند بستر خوبی برای نقش‌آفرینی و شکوفایی و عرضه استعدادهایش باشد. البته به شرطی که خلاقانه و روشن فکر کند و از توانایی جمع‌آوری اطلاعات مفید و تحلیل آن‌ها و رسیدن به نتایج معتبر و ارائه گزارش‌های مکتوب یا شفاهی برخوردار باشد. تاریخ‌آموختگانی که این ویژگی‌ها را داشته باشند، بهترین تحلیلگر رقابت خواهند بود. زیرا «معمولاً دسترسی کامل به اطلاعات شرکت‌های رقیب ممکن نیست؛ یعنی شخص یا گروه تحلیلگر رقابت فقط به بخشی از اطلاعات دسترسی دارد و از دسترسی به بخش دیگر محروم است؛ درست شبیه مطالعه گذشته». در مطالعه گذشته هم دانسته‌های ما هرگز کامل نیست و همیشه مجبوریم با تکیه بر اطلاعات نصفه‌نیمه، تصویر واضحی از آنچه بوده است بسازیم. «فرد یا تیمی که وظیفه تحلیل رقابت را به عهده دارد مجبور است براساس همین اطلاعات ناقص و پراکنده، تحلیل‌های محکم و دقیقی به تصمیم‌گیران ارائه کند».[۱]

نکاتی که اطلاع از آن‌ها برای یک تحلیلگر رقابت بودن ، ضروری است

این واقعیت را در ذهن خود داشته باشید: «کسی که این شغل را برای خود برمی‌گزیند، به شناخت درست و عمیقی از رقبای مجموعه خود نیاز دارد. برای رسیدن به موفقیت در کارش چاره‌ای جز این ندارد که روش‌های خاص خود را در تحقیق خلق کند. از اشتباهات بزرگ بپرهیزد و اشتباهات کوچک خود (یا دیگران) را تکرار نکند. مسائل پیچیده را پیچیده و مسائل ساده را ساده ببیند؛ به آسانی فریب نخورد و گمراه نشود». خطای او یا تیم‌اش در تحلیل، به تصمیم‌های نادرست در کل مجموعه منتهی می‌شود و گاهی تاوان سنگینی به دنبال دارد. «بسیاری از شرکت‌های بازرگانی کوچک و بزرگ از تحلیل‌های نادرست خود آسیب دیده‌اند و حتی تعدادی از آنان به ورشکستگی افتادند و از عرصه رقابت کنار رفتند».

[۱] البته جیمز مالوی در اینجا از اشاره به نکته مهمی غفلت کرده است؛ اینکه تحلیلگر رقابت به مهارت کار کردن با عدد و رقم‌ها و توانایی فهم آمارها هم نیاز دارد.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

14 + هجده =