تلوبیون را بشناسیم

تولید و عرضۀ محتوای جذاب به زبان فارسی، بستر بزرگی برای توسعۀ اشتغال و راه‌اندازی کسب و کارهای خلاق – تلوبیون

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه


تولید و عرضۀ محتوای جذاب به زبان فارسی، بستر بزرگی برای توسعۀ اشتغال و راه‌اندازی کسب و کارهای خلاق در کشور ماست که هنوز چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و حتی می‌توان گفت که تاحدی بکر و کشف‌نشده باقی مانده است. ظرفیت بسیار این عرصه برای جذب و به‌کارگیری دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی و هنر را نه می‌شود انکار کرد و نه می‌توان نادیده گرفت. در این عرصه، فکرهای تازه و خلاقیت‌های فردی و گروهی به کالایی قابل فروش تبدیل و به بازار بزرگی از مشتریان و متقاضیان ارائه می‌شود.


تلوبیون به عنوان یک نمونه موفق

 یکی از نمونه‌های نسبتاً موفق در این حوزه تلوبیون است. تلوبیون یک برند و نام نرم‌افزاری است که برنامه‌های صدا و سیما را از طریق دیگری غیر از تلویزیون، در شرایطی متفاوت با آن پخش می‌کند. شرکت سیما رایان شریف که نرم‌افزار تلوبیون را راه‌اندازی کرده و از آن پشتیبانی می‌کند، در فهرست شرکت‌های تولید محتوا جای می‌گیرد؛ هر چند خود این مجموعه هنوز محتوایی تولید نکرده و نمی‌کند و فعلاً فقط برنامه‌های مختلف صدا و سیما را به شکل دیگری به مخاطبان علاقه‌مند عرضه می‌کند.

هر برنامه‌ای که از صدا و سیما پخش شود، کمتر از نیم ساعت بعد در تلوبیون در دسترس کاربران و مشترکان این نرم‌افزار قرار می‌گیرد؛ از برنامه‌های زنده‌ای مثل نود و مسابقات ورزشی گرفته تا مجموعه‌های تلویزیونی در حال پخش یا پخش شده مانند پایتخت و حتی برنامه‌های مناسبتی همچون ماه عسل.

به طور کلی، شرکت پشتیبان تلوبیون و شرکت‌ها و مجموعه‌های مشابه و رقیب آن از دو راه درآمد کسب می‌کنند. یکی فروش اشتراک است؛ یعنی هر مخاطب برای استفاده از امکانات تلوبیون و دسترسی به محتوای آن در ماه مبلغ مشخصی را (مثلا ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان) پرداخت می‌کند. بدیهی است که هرچه فروش اشتراک بیشتر باشد، به همان اندازه هم درآمد شرکت بیشتر می‌شود.

راه دوم، جذب آگهی‌های تبلیغاتی است؛ که این هم به توانایی مدیران شرکت در مذاکره با آژانس‌های تبلیغاتی و البته شمار کاربران این نرم‌افزار وابسته است. زیرا هرچه تعداد مخاطبان تلوبیون بیشتر باشد، هزینه انتشار آگهی و تبلیغات در آن نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد و سود بیشتری را عاید شرکت می‌کند.

چنین کسب و کارهایی، به جز مسائل اداری و حقوقی و هماهنگی‌ها، دو بخش دارند: یکی کارهای فنی، یعنی راه‌اندازی و پشتیبانی از پلتفرم عرضه محتوا، و دیگری خود تولید محتوا. بخش اول، یعنی آنچه به کارهای فنی و زیرساختی مربوط می‌شود در حوزۀ توانایی‌های دانش‌آموختگان علوم انسانی و اجتماعی نیست و تحصیلات دانشگاهی، آن‌ها را برای انجام چنین کارهایی آماده نکرده است. اما در کار تولید محتوا، زمینۀ مناسبی برای نقش‌آفرینی و حتی خودنمایی دانش‌آموختگان خوش‌فکر و جدی و خلاق علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد و تحصیل‌کردگان رشته‌های مختلف این علوم، از جامعه‌شناسی و ارتباطات گرفته تا روانشناسی و ادبیات و البته تاریخ، از شرایط لازم برای ورود به این حوزه برخوردارند. همچنین با راه‌اندازی و توسعه و رونق‌گرفتن چنین کسب و کارهایی، به شمار زیادی از فارغ‌التحصیلان علوم انسانی و اجتماعی برای انجام کارهای حقوقی و اداری و هماهنگی‌ها در این شرکت‌ها و مجموعه‌ها نیاز خواهد بود.

اما مسائل و مشکلاتی مثل اینکه مردم ما هنوز عادت نکرده‌اند برای خرید و استفاده از محتوا پولی بپردازند و صوت و تصویر و متن را که گاهی روزها و گاهی هم ساعت‌های زیادی برای آن زحمت کشده شده است رایگان مطالبه می‌کنند و نیز موانع و محدودیت‌های قانونی که تقریباً برای همه کسب و کارهای نوظهور و جدید وجود دارد و حتی سایۀ سنگین فیلترینگ، انکارشدنی نیست و نمی‌توان با ساده‌انگاری به آن‌ها بی‌اعتنا ماند. اما بی‌توجهی به ظرفیت‌های فراوان و دست‌نخوردۀ این عرصه برای توسعه اشتغال دانش‌آموختگان علوم انسانی و اجتماعی و کم‌اهمیت دیدن بستر بزرگی که در این حوزه برای حضور و نقش‌آفرینی آن‌ها وجود دارد نیز خطاست. تازه اهمیت تولید و عرضۀ محتوای پاک به زبان فارسی در موضوعات گوناگون و نیاز اساسی کشور به آن نیز مسئله دیگری است که ضرورت توجه بیشتر به این حوزه را ایجاب می‌کند. زیرا یا به نیاز مخاطب فارسی‌زبان تشنه محتوای جذاب در داخل کشور و به کمک همین شرکت‌ها و مجموعه‌ها پاسخ داده می‌شود، یا این مخاطب، نیاز خود را از جای دیگری تأمین می‌کند.


در این سلسله یادداشت‌ها به دنبال معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی‌ای هستیم که به نوعی ایده‌هایی در علوم انسانی را پیگیری کرده‌اند که به دنبال آن اشتغال و خدمات جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

https://www.telewebion.com/

1+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

سه × 3 =