ارتقاء عملکرد و روانشناسی

در این مقاله به معرفی مختصر حرفۀ راهنمای ارتقاء عملکرد پرداخته شده است.

نویسنده: طاهره کرمی‌شعار

تخمین زمان مطالعه: ۸ دقیقه


ارتقاء عملکرد را می‌توان بهتر کردن خوب‌ها دانست. زمانی که یک فرد متخصص و دارای دانش کافی در حیطۀ تخصص خودش، خلأهای قابل ملاحظه‌ای در رفتارهای مدیریتی‌اش دارد (غالبا خلأ مرتبط با مهارت‌های ارتباطی و ارتباطات  بین‌فردی)، یا زمانی که فرد اثری منفی بر روابط، روحیه، بهره‌وری یا گردش مالی سازمان یا شرکتی دارد، نیاز به راهنمای ارتقاء عملکرد احساس می‌شود. راهنمای ارتقاء عملکرد به سازمان‌ها کمک می‌کند که افراد موفقی با رفتارهای مناسب و بجا داشته باشند. زمانی که حمایت راهنما فراهم شود، هم خود فرد و هم سایر افرادی که با وی کار می‌کنند، دارای دیدگاه عینی جدید و موقعیتی خواهند شد که می‌توانند رفتارهای مدیریتی شایسته‌تری را یاد بگیرند و تمرین کنند. در این مقاله به معرفی مختصر حرفۀ راهنمای ارتقاء عملکرد پرداخته شده است.


مقدمه

راهنمای ارتقاء عملکرد، فردی است که تخصصش، کمک کردن به دیگران برای ارتقاء توانایی‌هایشان برای انجام کار‌هاست. این افراد می‌توانند شامل هنرمندان، مدیران منابع انسانی، حقوقدان‌ها، معلمان، پزشکان، مدیران، موسیقی‌دان‌ها، نویسندگان، کارگردانان و هر فرد دیگری باشند. هر فردی در هر حرفه‌ای که باشد، در زندگی کاری خود ممکن است درگیر مسائل و مشکلاتی شود که نیاز دارد برای حل آنها به یک فرد مناسب مراجعه کند تا از کارش عقب نماند و عملکردش در کارش ارتقاء یابد.

راهنمای ارتقاء عملکرد چیست؟

از زمانی که رقابت در دنیای کار و شرکت‌ها بیشتر و پرتب‌وتاب‌تر شده است، کارفرمایان متوجه اهمیت محیط کاری سالم برای کارمندان شده‌‌اند. راهنمای ارتقاء عملکرد با کارمندان همراه می‌شود و سرعت و رشد آنها را هم از لحاظ یک کارمند و هم از لحاظ یک انسان تسهیل می‌کند. به زبان ساده‌تر، مربی عملکرد به افراد کمک می‌کند که به پتانسیل واقعی و بیشینۀ خود برسند.

راهنمای ارتقاء عملکرد چه کار می‌کند؟

راهنمای ارتقاء عملکرد از روش‌ها و تکنیک‌های روان‌شناختی استفاده می‌کند تا به افراد کمک کند تا بر موانعی که رسیدن به پتانسیل واقعی‌شان را سد می‌کند، غلبه کنند. عملکرد یک فرد در محیط کار ممکن است به دلایل متعددی افت کند؛ ممکن است دلایل عاطفی دخیل باشد، مسائلی مربوط به زندگی شخصی یا مسائل دیگر. یک راهنمای ارتقاء عملکرد باید در مشکل فرد دقیق شود و دلیلی که منجر به افت عملکرد او شده است را پیدا کرده و به وی کمک کند که مشکل پیش آمده را برطرف کند.

راهنمای ارتقاء عملکرد با هدایت کارمندان برای مقابله با هیجانات و انرژی‌های منفی، به آنها کمک می‌کند که برای کار فعال‌تر باشند و از خستگی و فرسودگی شغلی یا موارد استرس‌زا رنج نبرند. راهنمای ارتقاء عملکرد همواره باید در دسترس کارمندان باشد، به آنها فیدبک‌های صادقانه دهد و به آنها کمک کند که برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به شغل به اندازۀ کافی احساس قدرت کنند.

یک راهنمای ارتقاء عملکرد موفق از دو طریق می‌تواند به کارمندان و متخصصان کمک کند؛

  1. از طریق کمک به پیدا کردن راه‌حل: افراد معمولا در حل کردن مشکلات ناتوان هستند. این موضوع می‌تواند به دلیل وزن شکست‌های گذشته‌شان باشد که مانع از رسیدن ‌آنها به یک راه‌حل شود، یا به دلیل کمبود اعتماد و باور آنها به خودشان باشد. مربی عملکرد با کمک به افزایش اعتماد به خود و ظرفیت‌های این افراد، می‌تواند به آنها کمک کند که بهتر اندیشه‌های خود را بیان کنند و از این طریق به راه‌حل‌های مناسب برای مشکلات پیش‌آمده دست پیدا کنند.
  2. کمک به داشتن زندگی حرفه‌ای پرثمرتر: راهنمای ارتقاء عملکرد با کمک به مراجعان برای بیان بهتر خود و اندیشه‌هایشان، به ایشان کمک می‌کند که در محیط کار روابط حرفه‌ای بهتری برقرار کنند. معمولا افراد در محیط کار دایرۀ روابط خود را چندان گسترش نمی‌دهند، زیرا عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است آنها را آزار دهد. راهنمای ارتقاء عملکرد به آنها کمک می‌کند که در همۀ زمینه‌های زندگی حرفه‌ای پیشرفت کنند و موقعیت‌ها را از دست ندهند.
  3. کمک به عملکرد کارکنان: بدون شک کمک به کارکنان برای رسیدن به راه‌حل و داشتن روابط حرفه‌ای بهتر، منجر به افزایش عملکرد کلی ایشان در کار می‌شود.

مهارت‌های مورد نیاز یک راهنمای ارتقاء عملکرد

بیشتر مهارت‌هایی که باعث موفقیت یک راهنمای ارتقاء عملکرد در بهبود وضعیت کارمندان و کارکنان می‌شود، شامل مهارت‌های زیر است:

  1. فهمیدن روان شناسی انسان: برای اینکه فرد، مربی عملکرد باشد، نیازی نیست که فروید باشد! اما نیاز است که یک فهم اساسی و پایه‌ای از روان شناسی و اینکه ذهن انسان چگونه کار می‌کند، داشته باشد. بیشتر کار یک مربی عملکرد، کنکاش در ذهن مراجع و جست‌و‌جوی این است که مراجعان چه موانع و سدهایی برای خود ایجاد کرده‌اند. برای انجام این کار فرد نمی‌تواند روان شناسی انسان را نادیده بگیرد.
  2. گوش‌دادن فعال: که شامل توجه کردن، شفاف کردن صحبت، بازتاب دادن صحبت، ترکیب کردن، فیدبک دادن و خلاصه کردن سخنان فرد است.
  3. سوال پرسیدن هدفمند: یک مربی موفق سوالاتی می‌پرسد که باز-پاسخ باشند. یعنی پاسخ بله یا خیر نداشته باشند؛ مثبت، غیرتهدید‌آمیز و برانگیزانندۀ فکر باشد.
  4. شناسایی نقاط قوت و تشویق کردن افراد
  5. داشتن حالت عینی و غیرقضاوتی
  6. توانایی طراحی استراتژی: یک راهنمای ارتقاء عملکرد باید بتواند فعالیت‌هایی به مراجعینش بدهد که به اندازۀ کافی شفاف و واضح باشند. برای این منظور، یک راهنمای ارتقاء عملکرد باید بتواند استراتژی‌های بخوبی طراحی شده و مختصر ارائه دهد.
  7. تشکیل ارتباط: یک بخش مهم راهنمای ارتقاء عملکرد بودن، ارتباط و اعتمادی است که وی با مراجعانش برقرار می‌کند. بهترین راه رسیدن به این ارتباط، برقراری ارتباط دوستانه است.
  8. دادن فیدبک‌های صادقانه: اصلی‌ترین چالش یک راهنمای ارتقاء عملکرد در افزایش عملکرد کلی مراجعانش خلاصه می‌شود. تنها راهی که می‌توان از آن طریق عملکرد فردی را بهبود داد، گذاشتن یک آینه روبه‌روی وی است. راهنمای ارتقاء عملکرد باید صادقانه به مراجعانش بگوید که چه زمانی فعالیت‌های مناسب انجام نمی‌دهند و به آنها فیدبک مناسب دهد.

با توجه به ویژگی‌هایی که برای یک راهنمای ارتقاء عملکرد خوب بیان شد، می‌توان به شباهت یک راهنمای ارتقاء عملکرد و یک روان شناس یا راهنمای ارتقاء زندگی پی برد.

تفاوت بین راهنمای ارتقاء زندگی و راهنمای ارتقاء عملکرد

این دو فرد از بسیاری جهات شبیه به یکدیگر هستند. در هر کدام از این موقعیت‌‌ها راهنما، مراجعانش را از حالتی که در آن عزت‌نفس پایین دارند یا پر از شک و تردید هستند، به حالتی می‌برد که در آن قوی و شاد هستند. اگرچه، تفاوت اصلی آنها نوع مراجعانی است که دارند. راهنمایان زندگی یا همان روان شناسان مراجعانی از هر قشر و طبقه‌ای می‌توانند داشته باشند، اما در مربی عملکرد، اکثریت مراجعانش را متخصصان تشکیل می‌‌دهند.

میزان درآمد دریافتی متخصصان این حرفه

با وجود اینکه بسیاری از افرادِ دارای این حرفه، دستمزدهای بسیار بالایی می‌گیرند؛ اما وب‌سایت گلس‌در[۱] میانگین درآمد سالانۀ این افراد را تنها ۳۶۰۰۰ دلار بیان کرده است. دلیل این دستمزدِ به نسبت پایین می‌تواند این موضوع باشد که بسیاری از راهنمایان ارتقاء عملکرد از ارزش واقعی کاری که انجام می‌دهند آگاه نیستند.

با توجه به توضیحاتی که در اینجا بیان شد، می‌توان گفت که راهنمای ارتقاء عملکرد، در یک سازمان یا برای یک متخصص، دقیقا نقشی را ایفا می‌کند که یک روان شناس برای یک فرد دارد. روان شناس یا راهنمای زندگی به حل تمام مشکلات فرد می‌پردازد که اکثریت آن مربوط به مسائل هیجانی و عاطفی است؛ و راهنمای ارتقاء عملکرد به حل تمام مشکلات حرفه‌ای فرد کمک می‌کند که همچنان می‌تواند بخشی از آن مربوط به هیجانات و نحوۀ پردازش‌های آن‌ باشد. با توجه به ضرورت حضور روان شناس در زندگی آدم‌ها، می‌توان ضرورت حضور راهنمای ارتقاء عملکرد برای متخصصان را درک کرد. دانش‌آموختگان روان شناسی با گذراندن دوره‌های مربوط به تجارت می‌توانند این حرفه را برگزینند و به خوبی نقش خود را در سازمان‌ها و شرکت‌ها پررنگ کنند.

منابع:

http://actingcoachscotland.co.uk/blog/what-performance-coaching/

Performance Enhancement Coaching

[۱] Glassdoor

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

شانزده + 9 =