دادسان و استارت اپ علوم انسانی و اجتماعی

ظرفیت استارت‌اپ دادسان برای تسهیل دسترسی مردم به وکلا

تخمین زمان مطالعه: ۳ دقیقه


در این سلسله یادداشت‌ها به دنبال معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی‌ای هستیم که به نوعی ایده‌هایی در علوم انسانی را پیگیری کرده‌اند که به دنبال آن اشتغال و خدمات جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

هم افراد و هم مجموعه‌های مختلف، هر از چندی در مسیر کاری خود با مشکل یا مسئه‌ای حقوقی روبه‌رو می‌شوند، نیاز به مشاوره و کمک پیدا می‌کنند و باتوجه به وسع مالی خود به دنبال وکیلی لایق و قابل اعتماد می‌گردند. ضرورت پاسخ‌گویی به این نیاز و کمک به افراد و شرکت‌ها برای پیدا کردن وکیل مناسب، منجر به شکل‌گیری ایدۀ اولیه استارت‌اپی به نام دادسان شد.


موسسان دادسان

رضا تقی‌زاده مؤسس آن، دانش‌آموختۀ رشتۀ حقوق و کارمند دادگستری تهران است. او در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ شنبه، فکر راه‌اندازی کسب و کاری در زمینۀ مشاورۀ حقوقی را به تجربیات و مشاهدات خود ربط می‌دهد؛ اینکه «به واسطه فعالیت‌هایی که در دادگستری داشتم می‌دیدم که مردم با چه مشکلاتی در پیدا‌کردن وکیل مناسب برای پرونده‌های حقوقی خود روبه‌رو اند.

 از طرف دیگر وکلا در سیستم حقوقی ممنوع‌التبلیغ اند و این موضوع پیدا‌کردن وکلای منصف و کار‌بلد را برای مردم سخت‌تر کرده بود. بر همین اساس همیشه به این فکر می‌کردم که اگر سامانه‌ای وجود داشت که افراد به جای اینکه به دفاتر وکلای متعدد مراجعه کنند و هزینه‌های مشاوره بسیاری را پرداخت کنند، می‌توانستند به صورت آنلاین وکیل خود را با تخصص مرتبط با توجه به بودجه‌ای که دارند، پیدا کنند، ارزش افزوده در این فرآیند برایشان ایجاد می‌شد».

او در اجرایی کردن این ایدۀ خود از همسرش فائزه روانبخش که دانش‌آموختۀ رشتۀ مهندسی کامپیوتر است کمک گرفت و استارت‌اپ دادسان را راه‌اندازی کرد.

سامانه دادسان و خدمات و قیمت‌های آن

به طور کلی سامانه دادسان چنان طراحی شده است ‌که کاربران می‌توانند مشکلات حقوقی خود را به سادگی طرح کنند و متناسب با نیازی که دارند، خدمات دریافت کنند. به عبارت دیگر، کاربر وارد سایت می‌شود و از میان چهارگزینۀ «خدمات مشاوره حقوقی»، «تنظیم قرارداد»، «درخواست وکیل» یا «ثبت شرکت»، یکی را باتوجه به نیاز خود انتخاب می‌کند.

سامانه دادسان سطح مشکلات وی را می‌سنجد و سپس سه وکیل یا کارشناس حقوقی در حوزه‌ای که متقاضی در آن مشکل دارد، به وی معرفی می‌کند. همچنین نظر حقوقی وکیل و هزینه‌ای را که برای دریافت چنین خدمتی لازم است پرداخت شود به کاربر ارائه می‌کند. متقاضی، اطلاعاتی را که سامانه در اختیارش گذاشته است باهم مقایسه می‌کند و از میان سه نفر پیشنهادی، یکی را که برای کار خود مناسب می‌بیند انتخاب می‌کند.

دادسان را می‌توان پلتفرمی دید که مردم را به وکلا پیوند می‌زند و با حذف بسیاری از دردسرها و ابهامات و پیچیدگی‌ها، متقاضیان را در انتخاب وکیل یاری می‌دهد. این مجموعه از یک طرف کار مردم را در پیدا کردن وکیل مناسب آسان می‌کند و از طرف دیگر، به کار وکلای لایق و منصف رونق می‌دهد.

دادسان از کاربران و مراجعه‌کنندگان هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و در این سامانه، کل فرایند از ورود به سامانه و طرح و ثبت مشکل تا دسترسی به وکیل مطلوب و مورد نظر رایگان است. اما از خود وکلا، به طور میانگین حدود ده درصد از هزینه وکالت را به عنوان کارمزد و حق معرفی می‌گیرد.

سامانۀ دادسان در تعیین نرخ و قیمت پرونده‌ها مداخله نمی‌کند، اما تقی‌زاده معتقد است که شرایط رقابتی سامانه خود به خود قیمت‌ها را تنظیم می‌کند. زیرا ارائه قیمت‌های بالا از طرف وکلا، مراجعه به آن‌ها را کاهش می‌دهد و به شدت بر نتیجۀ مقایسه و انتخاب متقاضی تأثیر می‌گذارد.

0

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

17 + 2 =