دانشگاه اوهایو و رشته تاریخ

نگاهی به تجربۀ موفق دانشگاه اوهایو در برگزاری همایشی برای تجربه‌اندوزی و مهارت‌افزایی دانشجویان

نویسنده: مرتضی میرحسینی

تخمین زمان مطالعه: ۷ دقیقه


پایان دورۀ تحصیل در دانشگاه به معنی آغاز دوره‌ای دیگر در زندگی است؛ دوره‌ای سخت‌تر و پیچیده‌تر که موفقیت در آن به مهارت‌ها و پشتوانه‌های بیشتری نیاز دارد. چگونه می‌توان پیش از ورود به این دوره جدید، آن مهارت‌ها و پشتوانه‌ها را کسب کرد؟


دانشگاه اوهایو و مسئلۀ آیندۀ دانشجویان؛ مقدمه‌ای برای بحث

می‌دانیم که کسب نمرۀ قبولی در دروس دانشگاهی و تجربۀ نشستن در کلاس‌های درس، دانشجویان را برای پذیرش نقش بعدی آن‌ها در اقتصاد و جامعه آماده نمی‌کند؛ یا به عبارت درست‌تر و منصفانه‌تر، به سطح مطلوبی از آمادگی نمی‌رساند. مسئله‌ای که محدود به ایران نیست و کم و بیش در سایر کشورها هم وجود دارد و تقریباً همه جا از آن صحبت می‌شود.

پذیرش این نقص، سوال مهمی را هم به دنبال خود پیش می‌کشد، اینکه «چگونه دانشجویان را برای آنچه بیرون از دانشگاه، در بازار کار و در زندگی اجتماعی با آن مواجه خواهند شد آماده کنیم؟» از میان پاسخ‌های فراوانی که به این پرسش داده شده است، چندتایی ارزش تأمل و بررسی بیشتری دارند و پاسخ گروه تاریخ دانشگاه اوهایو (Ohio University History Department) یکی از آن‌هاست.

 این پاسخ بر دو محور تجربه‌اندوزی و انگیزه‌بخشی شکل گرفته است و البته کمک به انتخاب بهترین مسیر برای هر فرد نیز در آن وجود دارد. پاسخی که اهمیت و ضرورت وجود نهاد دانشگاه را نفی نمی‌کند و سرفصل‌های مرسوم و متداول رشتۀ تاریخ را بی‌اعتبار و فاقد کارآمدی نمی‌بیند.

 می‌توان گفت که برنامۀ دانشگاه اوهایو پاسخی است که خود دانشگاه به یکی از نیازهای دانشجویانش می‌دهد؛ بی‌اعتنا به پیشنهادهای تخیلی و انجام‌نشدنی و طرح‌هایی که دانش آکادمیک را کم‌ارزش می‌دانند. برنامه‌ای که ابتدا تا انتهای آن را، از برنامه‌ریزی گرفته تا کارهای اجرایی، خود اعضای هیئت علمی و دانشجویان به عهده دارند و حتی تأمین مالی آن نیز در خود دانشگاه اوهایو انجام می‌شود.

همایش تاریخ برای دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه اوهایو

این همایش از ۲۰۰۷، بهار هر سال در دانشگاه اوهایو برگزار می‌شود و همۀ هزینه‌های آن را نیز گروه تاریخ این دانشگاه می‌پردازد. در آغاز، هدف طراحان این برنامه «تشویق دانشجویان رشته تاریخ به انجام یک کار پژوهشی جدی و ارائه آن به جمعی بزرگ‌تر از همکلاسی‌ها و همدوره‌ای‌های‌شان بود» و «ایجاد انگیزه برای تقویت دو مهارت ضروری پژوهش و نوشتن» [۱].

 اینکه دانشجویان رشته تاریخ، به اشتراک گذاشتن دانسته‌ها و نتایج تحقیقات خود و نیز بهترین شیوۀ ارائه دادن را بیاموزند و فرصتی برای آزمون و خطا داشته باشند؛ تا در این آزمون و خطای مدیریت‌شده، ضعف‌ها و اشتباهات خودشان را درست ببینند و خودِ واقعی‌شان را در صحنه‌ای بزرگ‌تر و جدی‌تر از کلاس درس محک بزنند.

 این برنامه سال به سال مشهورتر و گسترده‌تر شد و علاقه‌مندان و مشارکت‌کنندگان بیشتری پیدا کرد. هم چند هدف تازه به اهداف اولیه آن اضافه شد و هم دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان کارشناسی برخی رشته‌های دیگر علوم انسانی و هنر نیز در آن حاضر شدند.

همایش تاریخ دانشگاه اوهایو از ابتدا برنامه‌ای رقابتی و چالشی نبود و طراحان در آغاز کار به چیزی جز «برگزاری یک تمرین جدی سالانه» برای پژوهش و ارائۀ نتایج و دستاوردهای آن فکر نمی‌کردند. در عمل اما ، تقریباً از دورۀ سوم یا چهارم به بعد بود که این برنامه به فرصتی برای خودنمایی و اثبات توانایی‌های دانشجویان بااستعداد و باانگیزه تبدیل شد؛ میدانی که در آن دانشجویان جدی و سخت‌کوش از سایر همکلاسی‌ها و همدوره‌ای‌های خود متمایز می‌شوند.

شمار محدودی از بهترین‌ها نیز از همین مسیر به مراکز علمی و پژوهشی و مجموعه‌های دیگری که به چنین کسانی نیاز دارند معرفی می‌شوند و آیندۀ شغلی آن‌ها تا حدی معلوم و مشخص (و نه تضمین) می‌شود. در حاشیه این همایش هم به دانشجویان سردرگم که هنوز دربارۀ آنچه از شغل آیندۀ خود می‌خواهند تصمیم نگرفته‌اند و نیز به کسانی که سوالاتی در ذهن دارند، مشاوره‌های فردی و گروهی داده می‌شود.

ناگفته نماند که هدف اصلی این مشاوره‌های گروهی، کمک به خودشناسی و روشن کردن ذهن دانشجوها و روبه‌رو کردن آن‌ها با علایق و انگیزه‌ها و خواسته‌های خودشان است و شناخت بهتر و دقیق‌تر از وضعیت اشتغال و پیدا کردن راه ورود به بازار کار با خود دانشجویان (یا مشاوران شغلی دیگر) واگذار می‌شود.

اطلاعات بیشتر دربارۀ همایش تاریخ دانشگاه اوهایو و جمع‌بندی بحث

دعوت از دانش‌آموختگان دوره‌های قبل که اکنون هر کدام در شغل خود چهره‌ای موفق محسوب می‌شوند، از رسوم جالب و ارزشمند این برنامۀ سالانه است. آن‌ها در جمع دانشجویان امروز، از تجربه‌های دیروز و خاطرات تلخ و شیرین خود حرف می‌زنند و کمی از آموخته‌های خود در مکتب زندگی را با جوان‌ترها در میان می‌گذارند.

در این گفت‌وگوها و محافل گرم و دوستانه‌ای که شکل می‌گیرد، محیط درسی و دانشگاهی کمی با فضای بیرون و زندگی اجتماعی پیوند می‌خورد و دانشجوهای جوان بیشتر از گذشته برای مواجهه با چیزهایی که بیرون از دانشگاه در انتظار آن‌هاست آماده می‌شوند. بدون این پیوند و آمادگی، آموخته‌های دورۀ تحصیل در دانشگاه، امکان ورود به بازار کار را نمی‌یابند و حتی احتمال ناکامی زودهنگام و سرخوردگی پس از آن برای دانش‌آموختگان وجود دارد.

اما اینکه برخی‌ها دامن زدن به رقابت میان افراد یک مجموعه را مطلوب و منطقی نمی‌دانند و تنش‌ها و حتی خصومت‌های احتمالی ناشی از آن را برای کل مجموعه زیان‌بار می‌بینند به کنار، نادیده گرفتن تفاوت میان دانشجویان خلاق و جدی از سایر دانشجویان نیز پسندیده و درست نیست و خلاقیت و ابتکار و سخت‌کوشی را در افراد نابود می‌کند.

یکسان دیدن همه، یعنی بی‌توجهی به زحمات آن‌هایی که برای رسیدن به هدف‌شان سخت و جدی کار می‌کنند؛ و سیاست گروه تاریخ دانشگاه اوهایو چنین نیست. آن‌ها رقابتی را در بستر این همایش شکل گرفت سرکوب نکردند و تمایزی را که به دنبال آن میان دانشجویان ایجاد می‌شد نادیده نگرفتند. زیرا در نگاه و باور آن‌ها، کسی که بیشتر از دیگران زحمت می‌کشد و برای رسیدن به هدفی مشخص با جدیت کار می‌کند، بیشتر از دیگران هم شایستۀ تحسین و تشویق است.

 البته در پایان همایش، مهمانی کوچک و کم‌هزینه‌ای برپا می‌شود و همه از کسانی که بهترین ارائه‌ها را داشتند و دانشجویانی که ترم آخر تحصیلی را سپری می‌کنند گرفته تا دانش‌آموختگان قدیمی و مهمانان و دانشجویان جدید همه در کنار هم، پایان این رویداد را جشن می‌گیرند. زیرا ایجاد لحظات شاد و روحیه‌بخش و خلق خاطرات خوب از دانشگاه نیز اهمیت خودش را دارد؛ البته شاید نه در حد و اندازۀ کسب دانش و بینش و افزایش مهارت.

خلاصه اینکه کار برگزارکنندگان این همایش، کاری چندجانبه و واقعا موثر و مفید است. گروۀ تاریخ دانشگاه اوهایو اجرای این برنامه را فقط برای برگزاری رویداد نمی‌پذیرد؛ آن‌ها برنامه را هر سال با هدف‌گذاری مشخص آغاز می‌کنند و در پایان نیز نتایج به دست آمده را با اهداف مورد نظر مقایسه و فاصله میان آن‌ها را می‌سنجند.


[۱] برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این برنامه از لینک‌های زیر استفاده کنید.

https://www.ohio.edu/cas/history/research/undergrad/conference.cfm

https://www.ohio-forum.com/2018/04/12th-annual-undergraduate-history-conference-april-20/

https://www.ohio.edu/cas/history/

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

شانزده + 18 =