کاربردی سازی علوم اجتماعی: کاهش تصادفات رانندگی با استفاده از اپلیکیشن

0
2
تصادفات جاده ای

پرونده نوآوری اجتماعی: علوم اجتماعی و فناوری

تصادفات راهنمایی و رانندگی سومین عامل مرگ و میر در ایران است.

نویسنده: فاطمه علویان

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه


 به نظر می‌رسد در دنیای جدید برای حل مسائل ناشی از تکنولوژی، باید از خود تکنولوژی کمک گرفت. در حقیقت علوم اجتماعی باید بعد از آسیب شناسی در حوزه‌های مختلف، برای ارائۀ راه حل تلاش کند تا تکنولوژی و فناوری را به خدمت بگیرد. همان‌طور که تکنولوژی نیز در نقطۀ مقابل برای اینکه بتواند پاسخ بهتری از مخاطبان خود دریافت کند، به حوزه‌های مختلف علوم انسانی نیازمند است.


مقدمه:

سی و چند سال از آغاز جنگ ایران و عراق می‌گذرد؛ سال ۱۳۹۷، سی سال از پایان آن نیز خواهد گذشت، اما آمار تلفات هر بازۀ هشت ساله پس از آن، ثابت مانده است. تصادفات راهنمایی و رانندگی سومین عامل مرگ و میر در ایران است، این درحالی است که چیزی نزدیک به ۸۷ درصد از این تصادفات رانندگی برخلاف جنگ ایران و عراق «تحمیلی» نیست، بلکه به علت «بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی» به وقوع می‌پیوندد.

علوم انسانی و فناوری

در همۀ این سال‌ها علوم انسانی تلاش کرده است به آسیب‌شناسی در این حوزه بپردازد و راه‌کارهایی نیز اراِئه کرده که بیشتر مبتنی بر آموزش شیوۀ صحیح رانندگی و تأکید بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بوده است (مثل طرح همیار پلیس) اما با توجه به تغییرات دنیای جدید و نفوذ تکنولوژی در همۀ جنبه‌های زندگی روزمرۀ انسان‌ها، به نظر می‌رسد علوم انسانی هم باید رویکردش را به حل این مسأله تغییر دهد. در توضیح این مطلب می‌توان به ظهور گوشی‌های هوشمند و وابستگی انسان‌ها در زمینه‌های مختلف به آن‌ها اشاره کرد. از آنجا که این گوشی‌ها امکانات متنوعی در اختیار افراد قرار می‌دهند، توانسته‌اند جای خود را در زندگی انسان امروز باز کنند. امروزه بخش بزرگی از فعالیت‌های روزمرۀ ما با همین گوشی‌ها انجام می‌گیرد، مثل بخشی از فعالیت‌های بانکی، مدیریت مالی، عکاسی، فیلم‌برداری، گوش‌کردن به موسیقی، مطالعه و کتاب خواندن و مهم‌تر از همه مدیریت روابط‌مان در شبکه‌های اجتماعی مختلف؛ همۀ این‌ها به وابستگی ما به این گوشی‌ها دامن زده است.

راهکار علوم اجتماعی برای کاهش تصادفات رانندگی

در حوزۀ مربوط به رانندگی علاوه بر گوش‌کردن به موسیقی و برقراری تماس و مکالمه، مسیریابی از طریق نقشه‌های آنلاین از جمله استفاده‌های این گوشی‌هاست.

این موضوع همان‌قدر که می‌تواند سودمند باشد، اگر به‌درستی اتفاق نیفتد، می‌تواند از مهم‌‌ترین علت‌های وقوع تصادفات رانندگی نیز باشد؛ چرا که استفاده از گوشی سبب کاهش تمرکز و توجه راننده به جاده و رانندگی می‌شود. قطعاً به همین دلیل است که قوانینی برای منع استفاده از گوشی هنگام رانندگی وضع شده است اما با توجه به توضیحی که در رابطه با نفوذ انکارنکردنی این تکنولوژی در زندگی روزمرۀ انسان‌ها در حال حاضر دادیم، صرفاً وضع قوانین کمکی به پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی ناشی از استفاده از گوشی هوشمند در هنگام رانندگی نمی‌کند؛ چراکه گزارش‌ها نشان می‌دهد در ایران با وجود جریمۀ نقدی و نمرۀ منفی هنوز مکالمه با تلفن همراه در هنگام رانندگی از مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات است. کارشناسان پلیس در ایران معتقدند در آن دسته از حوادث رانندگی که بی‌توجهی به جلو عامل وقوع آن بوده است، پای تلفن همراه به عنوان یکی از علت‌های اصلی حواس‌پرتی رانندگان در میان بوده است و استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی احتمال خطر وقوع تصادفات را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

 به نظر می‌رسد در دنیای جدید برای حل مسائل ناشی از تکنولوژی، باید از خود تکنولوژی کمک گرفت. در حقیقت علوم اجتماعی باید بعد از آسیب شناسی در حوزه‌های مختلف، برای ارائۀ راه حل تلاش کند تا تکنولوژی و فناوری را به خدمت بگیرد. همان‌طور که تکنولوژی نیز در نقطۀ مقابل برای اینکه بتواند پاسخ بهتری از مخاطبان خود دریافت کند، به حوزه‌های مختلف علوم انسانی نیازمند است.

اپلیکیشن‌ها به کمک رانندگان می‌آیند

در این راستا استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی تا به حال طراحی شده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. یکی از این اپلیکیشن‌ها با منطق کاهش خطر و آسیب‌های ناشی از استفاده از گوشی‌های هوشمند در هنگام رانندگی طراحی شده است.

Navdy ؛ اپلیکیشنی برای افزایش امنیت در رانندگی

شاید با این صحنه مواجه شده باشید که رانندۀ اتومبیل جلویی شما در وسط اتوبان با سرعتی آهسته و بی‌‌توجه به خطوط و اتومبیل‌های پشت سرش، در حال رانندگی است و وقتی بعد از بوق‌زدن‌های بسیار، مسیر را برای شما باز می‌کند و از کنار او عبور می‌کنید، متوجه می‌شوید رانندۀ اتومیل گوشی به دست است و دارد مکالمه می‌کند یا پیام ارسال می‌کند یا با تمرکز بر روی نقشه در حال مسیریابی است. به نظر می‌رسد Navdy به عنوان یک استارتاپ در سانفرانسیسکو به دنبال حل همین مسأله طراحی شده است.

Navdy  نام دستگاه و شرکتی است که بر روی داشبورد خودرو در مقابل راننده نصب می‌شود و دارای صفحۀ نمایش شفاف و تمام رنگی است.navdy  برای رانندگان سطح متوسط بسیار سودمند است و تلاش می‌کند امنیت راننده را افزایش دهد.Navdy  اپلیکیشنی برای ارتباط صفحۀ نمایش خود با موبایل‌های هوشمند دارد.navdy اطلاعات تماس‌ها را بر روی صفحه نشان می‌دهد و راننده می‌تواند به آن پاسخ دهد؛ همچنین رانندگان می‌توانند اطلاعات مربوط به موسیقیِ در حال پخش را ببینند و آن را مدیریت کنند.

Navdy  چند ویژگی کنترلی به رانندگان ارائه می‌کند. دوربینی در جلوی دستگاه است که اطلاعات کنترلی را از راننده دریافت می‌کند؛ برای مثال راننده با حرکت دست خود به سمت چپ می‌تواند تلفنش را پاسخ بدهد.

 هچنین این دستگاه دارای یک میکروفون است که به راننده اجازۀ تعامل با دستگاه را برای جواب‌دادن تلفن، مسیریابی و پخش موزیک می‌دهد.

یکی از مزیت‌های اپلیکیشنnavdy  بر روی موبایل این است که هشدارهای لازم درخصوص مدیریت سوخت خودرو، ارزیابی عملکرد یا کنترل دیگر خصوصیات خودرو را نمایش می‌دهد. طراحی این دستگاه نیز به صورتی است که کمترین تأثیر را بر دید راننده داشته باشد.

به نظر می‌ر‌سد طراحانnavdy  تلاش کرده‌اند امکاناتی را برای کنترل رفتار راننده در خودرو از جنبه‌های مختلف مثل برقراری تماس، گوش‌کردن به موزیک، مسیریابی و … فراهم کنند؛ به‌گونه‌ای که کمترین آسیب به فعالیت اصلی راننده که رانندگی و مدیریت درست اتومبیل است، وارد آید. همچنین با قرار دادن امکان هشدار دربارۀ وضعیت خودرو به راننده، نقش مهمی در ارتباط راننده با اتومبیل خودش داشته‌اند که این امر می‌تواند به افزایش امنیت در رانندگی کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت این اپلیکیشن می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.navdy.com

بومی‌کردن استارتاپ‌ها

شرکت‌های استارتاپی ایرانی نیز می‌توانند با توجه به تجربۀ مشابه شرکت‌های اسنپ و اوبر، در زمینۀ آموزش مواردی نظیر بررسی وضعیت ماشین و ارسال اطلاعات به اپلیکیشن برای کنترل و بهبود نحوۀ رانندگی نوجوانان و جوانان یا اپلیکیشنی با سنسورهای چک آپ راننده واطلاع هشدار ضربان قلب، بررسی تلفن همراه در هنگام رانندگی و اعلام هشدار یا قطع برخی از فعالیت‌های تلفن در شرایط حساس و … گام‌هاي جدي‌اي بردارند.

بی‌شک هزینۀ هر تصادف برای جامعۀ ایران بسیار زیاد است و اگر شرکت‌هایی بتوانند با تولید نرم افزارهای کاربردی بخشی از این هزینه‌کرد را در راستای پیشگیری به حرکت در آورند، شیوۀ زندگی، بهره‌گیری و در نهایت آمارها در حوزه تصادفات شهری و جاده‌ای تغییر چشم‌گیری خواهد کرد.

0

There are no comments yet