علوم انسانی دیجیتال

کارآفرینی از دل دانشگاه: علوم انسانی دیجیتال در دانشگاه آکسفورد

نویسنده: محمدرضا ملکی

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه


دانشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا متوجه ضرورت حرکت به سمت فناوری‌های ارتباطی جدید و بازار کار مستعد علوم انسانی دیجیتال و کاربردی سازی علوم انسانی شده‌اند. یکی از دانشگاه‌هایی که در پی استقبال از این ایده یعنی ترکیب علوم انسانی و فناوری بر آمده است دانشگاه آکسفورد است. در صفحه‌ مربوط به کارآفرینی و استارت آپ های علوم اجتماعی آکسفورد متوجه وجود چندین استارت آپ علوم انسانی خواهید شد. در این مقاله کلیت استارت آپ های علوم انسانی موجود را بررسی و آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.


مقدمه

بسیاری از محققان و نویسندگان فعال در حوزه‌ علوم انسانی دیجیتال باور دارند که علوم انسانی دیجیتال یک اختلاف اساسی با دانشگاه و علوم انسانی دانشگاهی دارد. به باور بسیاری از محققان، علوم انسانی دیجیتال راه و رسم خود را از شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌های دنیای فناوری آموخته است و با بررسی فسیل‌های دانشگاهی و به تعبیر خودشان نبش قبر امثال شکسپیر راه به‌جایی نمی‌برند.

البته این ادعا برای کسانی که پیگیر دنیای علوم انسانی دیجیتال باشند کمی دور از واقعیت جلوه می‌کند. چرا که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا در پی راه‌اندازی و ارتقا کسب‌وکارهایی اند که در حوزه‌ علوم انسانی می‌توانند فعالیت کنند. یعنی نه‌ تنها بین دانشگاه و علوم انسانی دیجیتال اختلافی وجود ندارد بلکه این دو با سرعت سرسام‌آوری در حال حرکت به سمت یکدیگر اند.

البته نمی‌توان منکر وجود دیدگاه‌های سنتی و سخت برخی از دانشگاهی‌ها در مواجهه با سرعت و رشد علوم انسانی دیجیتال شد. باید پذیرفت که وجود پایگاه اقتصادی محکم‌تر برای بسیاری از دانشجوهای علوم انسانی دیجیتال در مقابل شغل‌ها و کرسی‌های محدود دانشگاهی، دلیل کافی برای عدم استقبال دانشجوهای رشته‌های علوم انسانی از دانشگاه و هجرت به سمت بازار کار فناوری است.

اشتباه واضح بسیاری از ما در شناخت علوم انسانی دیجیتال (digital humanities) در عدم شناخت شغل‌های موجود آن است. علوم انسانی دیجیتال به‌تازگی در حال شکل گرفتن است؛ این یعنی صرفاً اسکن کردن یک مدرک تاریخی و به نمایش گذاشتن آن نمی‌تواند علوم انسانی دیجیتال باشد.

اشتباه روشن همین مسئله عدم شناخت کافی مشاغل موجود در علوم انسانی در حوزه‌ فناوری است. پیشرفت سریع و باید گفت، فوق‌سریع استارت آپ‌های حوزه‌ فناوری کمی بر اعتماد عمومی ما به کارایی رشته‌های دیگر در علوم انسانی تأثیر گذاشته است. اما حقیقت این است که تمام دانشجوهای علوم انسانی- البته اگر غره نشوند- دارای صلاحیت‌هایی هستند که بزرگ‌ترین کدنویس‌های سیلیکون‌ولی هم از آن بری اند.

برای روشن شدن این مثال کافی ست به مناقشات همیشگی دانشجوهای رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی در مورد مسائل مختلف نگاه کنید. دید تماماً پوزیتیویستی برخی از اساتید خارج از حوزه علوم انسانی نیز می‌تواند مثال مناسبی باشد. چیزی که می‌توان به آن صفت «انعطاف» گفت. دانشجوهای علوم انسانی انعطاف کافی برای خلق و توسعه‌ مفهومی غیرعلمی و در عین حال علمی را دارند.

فهم دانشجویان علوم انسانی از وقایع موجود و تحلیل‌های آن‌ها می‌تواند فاصله‌ بسیاری به نسبت دانشجویان رشته‌های کامپیوتر داشته باشد. فقط ایده‌ها این میان مهم نیستند. ایده‌ها می‌تواند برای همه باشند، مهم عمل و تحلیل ما از ایده‌هاست. انعطاف در تحلیل مشخصه اصلی دانشجوهای علوم انسانی است.

البته بیشتر از آن باید به این هم اشاره کرد که بسیاری از شغل‌های علوم انسانی دیجیتال مانند شغل‌های تعریف‌شده در یک صنعت معمول است، کارشناس ارتباط با مشتری، کارشناس فروش، کارشناس مارکتینگ، کپی رایتر، مدیر محتوا و بسیاری از شغل‌های دیگر که در حوزه‌ تحلیل و بررسی و پژوهش و همین‌طور برنامه‌ریزی وجود دارند از جمله مشاغل علوم انسانی دیجیتال هستند.

بااین‌حال دانشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا متوجه ضرورت حرکت به سمت فناوری‌های ارتباطی جدید و بازار کار مستعد علوم انسانی دیجیتال و کاربردی سازی علوم انسانی شده‌اند. یکی از دانشگاه‌هایی که در پی استقبال از این ایده بر آمده است دانشگاه آکسفورد است. در صفحه‌ مربوط به کارآفرینی و استارت آپ های علوم اجتماعی آکسفورد متوجه وجود چندین استارت آپ علوم انسانی خواهید شد. در این مقاله کلیت استارت آپ های علوم انسانی موجود را بررسی و آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

Aura energy research: یک استارت آپ تحلیل و پژوهش اقتصادی

شرکت انرژی پژوهی آئورا یکی از شرکت‌های فعال برای طراحی مدل‌های متفاوتی ست که می‌تواند در مواجهه با تمام واقعیت‌های موجود در پروژه‌ها و مسائل مربوط به پروژه‌ی مربوطه پاسخ مناسبی در حوزه بازار به دست دهد. این شرکت می‌تواند با توسعه‌ مدل‌های کاربردی کارکرد بهینه سیستم‌های انرژی را در کنار توجه ویژه به بازارهای موجود جهانی به دست دهد.

 به‌صورت معمول پژوهش‌های مربوط به بازار و همین‌طور پژوهش‌های مدیریت و توسعه بازار یکی از مشکل‌ترین پژوهش‌هایی است که بسیاری از شرکت‌ها و فراتر از آن بسیاری از کشورهای جهان با آن مواجه هستند. انرژی و بازار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به‌ویژه کار بیشتری را می‌طلبد. برای مثال مصرف انرژی الکتریکی و یا مصرف سوخت و گاز می‌تواند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در بسیاری از پژوهش‌های بازار در نظر گرفته شود. این شرکت از گروه‌های متعددی که از رشته‌های متفاوت تشکیل شده است. علوم مهندسی، مدیریت درکنار پژوهش‌گرهای اقتصادی شاکله‌ اصلی این استارت آپ فعال است.

باید در نظر داشته باشید تفاوت اساسی در میان تعاریف ما از کلمه‌ “نرم افزار” مابین دنیای فناوری و دنیای علوم انسانی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین موانع موجود در فهم کاربردی بودن علوم انسانی باشد.

در دنیای فناوری نرم افزار به بستری برنامه‌ریزی‌شده برای انجام یک کار تلقی می‌شود درحالی‌که در دنیای علوم انسانی نرم‌افزار روش یا بستری است که به صورت علمی یک اثر عملی یا عملیاتی داشته باشد. همین تفاوت ساده می‌تواند نگاه ما به بازار علوم انسانی را تغییر دهد. برای مثال شرکت پژوهش‌های انرژی آئورا به‌عنوان یک شرکت استارت آپ علوم انسانی محصولات خود را با نام‌های « هوش بازار توان و مصرف انرژی» به‌عنوان یک بستر نرم افزاری ( با تعریف علوم انسانی) در اختیار کشورها و یا شرکت‌های بزرگ بین‌المللی قرار می‌دهد.

با داشتن این دیدگاه در حوزه‌ علوم انسانی استارت آپ های علوم انسانی فقط به ایده پردازی اپلیکیشن‌های موبایل یا کامپیوتر ختم نشده است، بلکه بستری جدید از نرم‌افزارهای علمی تحلیلی را برای تصمیم‌گیری‌های اساسی و سرنوشت‌ساز در اختیار بسیاری از تأثیرگذاران دنیای امروز قرار می‌دهند. اکثر پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه با یک نگاه ساده به استارت آپ هایی از دست از دنیای دیجیتال استفاده می‌کنند تا نتایج دقیق‌تری داشته باشند.

باید پذیرفت ایده‌ کلی آئورا ایده‌ بسیار جذاب و در عین حال به نوعی ساده و کلیشه‌ای ست. اما اندک شرکت‌هایی توان انجام پژوهش‌های انرژی در سطح کلان دارند. این یعنی ما در این حوزه با یک اقیانوس آبی و آرام مواجه هستیم و فرصتی مناسب برای ماهیگیری. بااین‌حال باید مشتریان و بازار مربوط به این نوع پژوهش‌ها را نیز از قبل یافت. خوشبختانه بسیاری از سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی نیازمند تحقیقات کلانی ازاین‌دست هستند و می‌توان به دیدی مثبت به ایده‌ی کلی این نوع استارت آپ ها نگاه کرد.

ادامه دارد…


درباره علوم انسانی دیجیتال می توانید این مطلب را هم ببینید.

2+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

2 × 1 =