علوم انسانی و اقتصاد رسانه‌‌‌های‌‌‌ اجتماعی

سایت‌‌‌های‌‌‌ هرزه نگاری و دوست یابی پرتکرار ترین سایت‌‌‌های‌‌‌ اینترنتی در سراسر جهان هستند

نویسنده: تمنا منصوری

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه


پایال آرورا که تدریس‌یار گروه رسانه‌‌‌ها و ارتباطات در دانشگاه اراسموس روتردام و نیز مؤسس و سرپرست اجرایی Catalyst LAb است. در بخشی از مجموعه مقالات سیاست داده‌‌‌ها در وبلاگ مدرسۀ علوم سیاسی و اقتصاد لندن به اقتصاد جدیدی با عنوان اقتصاد رمانتیک در دنیای دیجیتال به ویژه فیسبوک پرداخته است.


فراوانی بالای سایت‌‌‌های‌‌‌ هرزه‌نگاری و دوست‌یابی واقعیت دارد

عشق، رابطۀ جنسی و عاشقانگی همیشه نقطۀ کلیدی در اقتباس و استفاده از فناوری‌‌‌های رسانه ای جدید بوده و هستند. سایت‌‌‌های‌‌‌ هرزه‌نگاری و دوست‌یابی پرتکرارترین سایت‌‌‌های‌‌‌ اینترنتی در سراسر جهان اند. مسائل رمانتیک اقتصادهای جدیدی را در جهان غرب پرورانده است. در واقع، ما خود را در عصر پلتفرم‌‌‌های مختلفی برای قرارهای آنلاین‌‌‌ می‌یابیم. با وجود این، وقتی صحبت از جنوب جهان باشد داستان کمی فرق‌‌‌ می‌کند. درحالی که مسائل رمانتیک همچنان به عنوان محرک اولیه برای استفاده از اینترنت در این نواحی جهان عمل‌‌‌ می‌کنند معدود افرادی هستند که‌‌‌ می‌توانند به لحاظ مالی از پس پیدا کردن یک شریک در این سایت‌‌‌ها برای مدت زمان محدود بر بیایند. یادمان نرود که اکثریت جمعیت مردم در بخش‌‌‌های‌‌‌ توسعه‌نیافته درآمدهای بسیار پایینی دارند، بسیاری از آن‌ها روزانه با کمتر از ۲ دلار روزگار‌‌‌ می‌گذرانند و دسترسی محدودی به اینترنت دارند.

Internet.org چیست و چه‌‌‌ می‌کند؟

طرح ابتکاری فیسبوک آمده است تا خدمات رایگان اینترنت را در اختیار آن دسته از کسانی قرار دهد که در جهان درحال توسعه زندگی می‌کنند. این بازارهای نوظهور به فروشگاهی با توقف کوتاه برای فعالیت‌‌‌های رمانتیک تبدیل شده است. فیسبوک برای بخش فقیر جهان مثل آتش زنه است. بسیاری از مردان جوان ساکن در اجتماعات فقیر مانند خاورمیانه هرگز بیرون از محیط خانوادگی با یک دختر هم‌کلام نشده‌اند. چت یا همان گفتگوی آنلاین‌‌‌ می‌تواند تنها مسیر برای در تماس بودن با جنس مخالف باشد. دختران در چنین جوامع مردسالاری در برابر چنین جماعت‌‌‌های‌‌‌ آنلاین و باز مقاومت‌‌‌ می‌کنند و خواستار گمنامی، خودکارسازی و خودمختاری هستند که در غیر این‌صورت در جوامعی که با تفکیک جنسی و جنسیتی دست به گریبان است به ندرت حاصل‌‌‌ می‌شود.

فیسبوک فضاهای جدیدی را برای لذت و نیز آسیب پذیری‌‌‌های‌‌‌ جدید فراهم‌‌‌ می‌کند. به گفتۀ توما و هنکاک (۲۰۱۲) نگرانی در مورد اغوای آنلاین قدمتش به اندازۀ خود اینترنت است. ماهیت غیر متجسد ارتباطات آنلاین فرصت‌‌‌های‌‌‌ زیادی را برای اغفال فراهم‌‌‌ می‌کند. خودبیانگری غلط، دیگر به یک کردار اجتماعی بسیار مستند، رایج و جهانی تبدیل شده است تا جایی که هم زنان و هم مردان تلاش بسیاری را برای پیدا کردن موقعیت خودشان به عنوان سوژه‌‌‌هایی‌‌‌ جذاب در این اقتصاد رقابتی بسیار رمانتیک می‌کنند. بخش اعظم این فرایند‌‌‌ می‌تواند بدون ضرر باشد اما هنگامی که اغفال به صورت نظام‌مند برای کلاهبرداری از مردم در زمینۀ پس‌اندازهای زندگی‌شان انجام شود‌‌‌ می‌تواند به طرز مهیبی مخرب و ویران‌گر باشد.

کلاهبرداری رمانتیک دیجیتال

در سال‌های اخیر نوع جدیدی از جرایم سایبری به نام کلاهبرداری‌های رمانتیک در اینترنت[۱] در مالزی شناسایی شده است. در این کشور نیت اولیۀ کلاهبردارها این است که در کمین افراد تنها و جدا می‌نشینند و آن‌ها را به ازای مبلغ بالایی پول اغوا می‌کنند. به گزارش پلیس سلطنتی مالزی، فقط در سال ۲۰۱۲ به اندازه ۸۴۶ پرونده کلاهبرداری رمانتیک اینترنتی با خسارت کلی ۳۲٫۰۹ میلیون رینگیت گزارش شده بود که موارد بسیاری نیز مانند چنین پرونده‌هایی بدون گزارش وجود دارند.

پژوهش در مورد استفاده جوانان در زاغه‌نشین‌های هند و فاولاهای برزیل نیز نشان داده است که فریب‌های رمانتیک فساد رایجی است. پروفایل‌های جعلی دختران برای این راه‌اندازی می شوند تا کسانی را که مشتاق رفاقت و دوستی هستند تطمیع کنند و فریب دهند. در واقع، در این بازی به ازای شارژ تلفن همراه، وعدۀ عشق داده می شود. یک دختر جعلی با یک مرد جوان دوست می‌شود و با او چت می کند. بعضی از آن‌ها عکس می‌فرستند و می‌گویند که مجرد هستند و ناامید از عشق. باقی داستان هم قابل پیش‌بینی است.

ادامه دارد…


منابع

Arora, P. (2015, Oct 27). Facebook and the digital romance economy: courtship, scams, and internet regulation in the global South. Retrieved from LSE Impact Blog: http://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2015/10/27/facebook-and-the-digital-romance-economy/

Leberecht, T. (2017, Aug 6). Our Exponential Selves: Identity in the Digital Romantic Age. Retrieved from Medium: https://medium.com/@timleberecht/our-exponential-selves-identity-in-the-digital-romantic-age-3a7669c76d19

برای مطالعه بیشتر:

Arora, P., & Scheiber, L. (2017). Slumdog romance: Facebook love and digital privacy at the margins. Media, Culture and Society, 408-422.

Thoma, C. L., & Hancock, J. T. (2012). What Lies Beneath: The Linguistic Traces of Deception in Online Dating Profiles. Journal of Communication.

[۱] – Internet Romance Scams (IRSs)

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

سه × یک =