فلسفه

دکتر دامون هورویتز به عنوان رهبر فکری در گوگل نمونه‌ای از این فیلسوفان موفق است که توانسته است با بهره‌گیری از مهارت‌ها و دیدگاه‌های فلسفی خود به تأسیس استارت‌آپ Aardvark و رهبری بر آن بپردازد.

نویسنده: زهرا نیک‌نام

تخمین زمان مطالعه: ۸ دقیقه


Aardvark یک نمونه از فناوری فرهنگی-اجتماعی جدیدی است که رویکردی کاملاً نو برای مسئله جست‌و‌جو مخصوصاً برای دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و همه افرادی که در فکر کردن برای یافتن پاسخ سریع و باکیفیت به سؤالات سخت مانند سؤالات سخت فلسفی ناکام و ناامید اند، اتخاذ کرده است. این فناوری یک روزنۀ امید و اکسیری است که می‌تواند به آن‌ها از لحاظ فکری کمک کند.


آیا فلسفه به عنوان رشته‌ای متمرکز بر ساختار واقعیت و تفکر انتزاعی می‌تواند کارآفرینان بزرگی تولید کند؟ فلسفه و کارآفرینی به طرز شگفت‌انگیزی با یکدیگر سازگارند. فیلسوفان با توجه به مهارت‌ها و بینش‌های فلسفی خود می‌توانند به کارآفرینان و رهبران فکری موفقی در دنیای استارت‌آپ‌ها تبدیل شوند. مهم‌ترین این مهارت‌ها که می‌توانند از آن‌ها در این زمینه سود جویند عبارت اند از: خلاقیت برای ایده‌پردازی و تولید محصول، استدلال منطقی و تحلیل برای توضیح دلایل تصمیمات تجاری خود مانند اینکه چرا چنین طرح تجاری را برای تولید محصول خود انتخاب کرده اند یا چرا چنین سرمایه‌گذران بالقوه یا فعلی را معرفی کرده اند و از مهارت تفکر انتقادی و هوش تجاری برای شناسایی فرصت‌های جدید و منحصر به فرد در بازارهای موجود و درک انسان، جامعه و فرهنگ برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده کنند.

دکتر دامون هو  رویتز (Damon Horowitz) به عنوان رهبر فکری در گوگل نمونه‌ای از این فیلسوفان موفق است که توانسته است با بهره‌گیری از مهارت‌ها و دیدگاه‌های فلسفی خود به تأسیس استارت‌آپ Aardvark و رهبری بر آن بپردازد. این استارت‌آپ به بازار دانش نیز معروف است. در این استارت‌آپ بر خلاف ماشین‌های هوش مصنوعی، کاربران با دیدگاه‌های انسانی مخصوصاً دیدگاه‌های دانش‌آموختگان دکتری علوم انسانی- فیلسوفان به طور زنده سروکار دارند. در این نوشته جایگاه دانش‌آموختگان علوم انسانی- فیلسوفان به عنوان رهبران فکری در این استارت‌آپ، ماهیت رهبران فکری و ماهیت این استارت‌آپ بررسی می شود.

جایگاه دانش‌آموختگان علوم‌انسانی- فیلسوفان در استارت‌آپ Aardvark

در عصر اینترنت سیستم‌هایی(هوش مصنوعی) می‌سازیم که معاملات روزمره ما را تسهیل می‌دهند، اعتبار اجتماعی کسب می‌کنند و با این کار جهان را به مکان بهتری تبدیل می‌کنیم. اما از سویی این سیستم‌های هوش مصنوعی محدودیت‌ها و نواقصی نیز دارند و سیستم‌های هوش مصنوعی با پیشرفت‌های فزاینده تغییر نمی‌کنند، عملاً آن‌قدر هم هوشمند نیستند که بتوانند همۀ وظایف را انجام دهند، فقط وظایف خاصی را انجام می‌دهند و اگر در محیط آن‌ها چیزی تغییر کند قادر به انجام آن نیستند. هوش مصنوعی‌ای را که به عنوان یک «متفکر برتر» طراحی می‌کنیم، در واقع یک دسته از اسباب‌بازی‌های هوشمند اند-اسباب‌بازی‌ای که قطعاً نمی‌تواند جایگزین قدرت فکر ما شود.

ما انسان‌ها هنوز وظیفۀ تفکر داریم و ماشین هوش مصنوعی نمی‌تواند همۀ مشکلات ما مثلاً فکر کردن دربارۀ سؤالات سخت فلسفی و ارائۀ دیدگاهی جدید در این زمینه را حل کنند. دربارۀ مسائل مربوط به فناوری که امروزه با آن‌ها مواجه ایم مثل هویت، ارتباطات، حریم خصوصی، مقررات و… ما نیاز به یک دیدگاه انسان‌دوستانه داریم. پس می‌توانیم سیستم‌هایی ایجاد کنیم که در آن‌ها به دیدگاه‌های انسانی دسترسی داشته باشیم و آن‌ها بتوانند به عنوان متفکران برتر به سؤالات ما پاسخ دهند.

Aardvark یک نمونه از فناوری فرهنگی-اجتماعی جدیدی است که یک رویکرد کاملاً نو برای مسئله جست‌و‌جو مخصوصاً برای دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و همه افرادی که در فکر کردن برای یافتن پاسخ سریع و باکیفیت به سؤالات سخت مانند سؤالات سخت فلسفی ناکام و ناامید اند، اتخاذ کرده است. این فناوری یک روزنۀ امید و اکسیری است که می‌تواند به آن‌ها از لحاظ فکری کمک کند.

با توجه  به اینکه دانش‌آموختگان دکتری علوم انسانی- فیلسوفان نیز دارای خلاقیت، تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل، بینش و… اند و می‌توانند به طور استثنایی به عنوان رهبران فکری یا محصول فرعی و مورد نظر در این  استارت‌آپ مشغول به کار شوند و به افراد از لحاظ فکری کمک کنند. می‌توان این  استارت‌آپ را فصل مشترک علوم انسانی و فناوری دانست. صنعت و فناوری باید به انسان نیز اهمیت دهد و دربارۀ انسان تجدیدنظر کند. اخذ مدرک دکتری علوم انسانی می‌تواند راهی برای پیشرفت متخصصان علوم انسانی در صنعت و فناوری باشد.

رهبران فکری چه کسانی هستند؟

رهبران فکری کسانی اند که در مورد موضوع خاصی یا موضوعات گوناگونی دارای دیدگاه‌ها و اطلاعات کامل‌تری اند و برای بحث و گفت‌وگو دربارۀ آن‌ها یا اشتراک دیدگاه‌های خود از رسانه‌های همگانی مانند رادیو، تلویزیون، وب و شبکه‌های اجتماعی و… استفاده می‌کنند. رهبران فکری کسانی اند که عقاید و دیدگاه‌های موجود و منحصر به فرد دربارۀ موضوعات مورد توجه فرد را از سایر متخصصان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند و با تغییر و تفسیر لازم به اصطلاح مطابق فهم عامه به فرد ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر، اطلاعات از صافی رهبران فکری عبور می‌کند و به کاربران می‌رسد، صحت و سقم مطالب بر اساس همسویی پیام‌ها با نظرات رهبران افکار مشخص می‌شود. تسهیل‌کننده فرآیند نشر پیام در شبکه مخاطبان اند، مورد اعتماد افرادند و بر فکر و رفتار افراد تأثیر می‌گذارند.

استارت‌آپ Aardvark چیست؟ و چه خدماتی می‌تواند ارائه دهد؟

Aardvark یک موتور جستجوگر با یک پیچشtwist  است که در ۲۰۰۷ با ادغام عمیق IM توسط دکتر دامون هو رویتز رهبر فکری در این استارت‌آپ، برنامه نویس و مدیر مهندس در گوگل و چندین مهندس دیگر مانند  ناتان استول، مکس وینتیلر راه‌اندازی شد. این استارت‌آپ را گوگل در ۲۰۱۰ به مبلغ ۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.

 ازAardvark برای پرسیدن سؤالات ذهنی استفاده می‌کنند و برای یافتن جواب آن دیدگاه‌ها و نظریه انسانی مدنظر است. علاوه بر این، این سرویس به طور گسترده‌ای برای پرسیدن سؤالات فنی پشتیبانی و انواع دیگری از سؤالات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند تاریخچه سؤالات و پاسخ از سربرگ سؤالات و سایر تنظیمات را روی وب سایت Aardvak دوباره ببینند.

در این سرویس پرسش و پاسخ ، یک پنجره ثابت برای پرسش و پاسخ وجود دارد. کاربران وارد وب‌سایت Aadvark می‌شوند و با جست‌وجوی کلمات کلیدی، رهبران فکری در آن حوزه را پیدا می‌کنند و از دیدگاه و مهارت آن‌ها مطلع می‌شوند. هنگامی‌که کاربران سؤالاتی دارند، سؤالات خود را از طریق وب‌سایت Aadvark، ایمیل یا پیام فوری به این سرویس می‌فرستند، سپس رهبران فکری موضوع سؤال را شناسایی می‌کنند، سؤالات را طبقه‌بندی می‌کنند و از طریق پروفایل افراد، متخصصان در آن زمینه را شناسایی می‌کنند، کاربران را به متخصصان که در شبکه‌های اجتماعی وسیع‌تری (توییتر-فیس بوک ) با دیدگاه‌های مربوطه متصل می‌کنند و یک گفتگو زندهchat  یا گفتگوی الکترونیکی با یک یا چند متخصص که در آن حوزه دیدگاهی دارند، در شبکه اجتماعی گسترده سؤال‌کننده تعیین می‌کنند. سپس این گفتگو را تسهیل و رهبری می‌کنند، از این طریق که اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کنند و به کاربر ارسال می‌کنند. در عرض پنج دقیقه یک پاسخ زنده، سریع و با کیفیت به کاربران داده می‌شود. این استارت‌آپ به «بازار دانش» نیز معروف است.

در این استارت‌آپ از انسان به عنوان الگوریتمی برای پاسخ دادن به سؤالات مشخص استفاده می‌کنند و این رویکرد انسانی‌گرایی، عمدتاً عامل موفقیت این استارت‌آپ با کاربران بوده است یعنی درست عکس ماشین‌های هوش مصنوعی.

این سرویس به جای خدماتی مانند yahoo answer است؛ جایی که افراد ناشناس (افرادی که در آن زمینه ممکن است تخصص نداشته باشند) سعی می‌کنند به سؤالات کاربر پاسخ دهند که جوابش عمدتاً در اسپم می‌آید.

تعداد کاربران و درآمد استارت‌آپ Aardvark

در اکتبر ۲۰۰۹ این استارت‌آپ ۹۰۰۰۰ کاربر داشت که بیش از نیمی از آن‌ها سؤال پرسیدند و به ۸۸ درصد سؤالات آن‌ها در عرض ۵ دقیقه پاسخ داده شده است. بیشترین زمان برای پاسخگویی ۱۰ دقیقه بوده است. این سرویس به دلیل رضایت کاربران از پوشش مناسب، عملکرد جامع و منحصر‌به‌فرد، نرم‌افزار آیفون مناسب و تیمی از مهندسان گوگل و متخصصان علوم انسانی و… پیروان قابل توجه‌ای به دست آورده است.

این استارت‌آپ توانست با استخدام تیم هسته‌ای خود از میان متخصصان علوم انسانی، که سرمایه‌های اصلی این استارت‌آپ اند، ۵/‏۷ میلیون دلار سود کسب کند.

www.Aardvark.com

www.crunchbase.com

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

نوزده − 9 =