کسب و کار و معرفی کتاب

نویسندگان: الکساندر استرو الدر و ایو پیگنیور

مترجمان: غلامرضا توکلی، بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی و بهامین توفیقی

انتشارات: آرایانا قلم

تخمین زمان مطالعه:۳ دقیقه


هر سازمانی برای ایجاد تحول (چه درون سازمانی و چه برون سازمانی) و نوآوری در کسب و کار خود، مستلزم خلق یک مدل قوی و تاثیرگذار در کسب و کار است. چه کارآفرینان تازه‌کار و چه کارآفرینان باتجربه در این زمینه به راهنمایی کارآفرینان موفق و بهره‌گیری از تجربیات آن‌ها در این حوزه نیاز دارند که این امر از طریق شرکت در کارگاه‌ها، سمینارهای آموزشی و مراجعه به کتب مربوط میسر می شود.


کتاب خلق مدل کسب و کار(Business Model Generation) از کاربردی‌ترین و مشهورترین منابع برای خلق مدل کسب و کار است که الکساندر استرو الدر و ایو پیگنیور آن را نوشته اند.

الکساندر استرو الدر و ایو پیگنیور در این کتاب بوم مدل کسب و کار(Business Model Canvasr) به مثابه ابزاری برای خلق مدل کسب و کار برای کارآفرینان معرفی و مطرح می‌کنند. علاوه‌بر این، آن‌ها هم به صورت انفرادی و هم با یکدیگر در شرکت‌های تجاری بزرگ جهان سمینارهای آموزشی متعددی در زمینۀ خلق مدل کسب و کار برگزار می‌کنند. ویژگی بارز این کتاب نظامند‌ بودن مطالب آن است. نویسندگان این کتاب در ۵ بخش مخاطبان را به خلق، طراحی و تحلیل مدل در کسب و کار خود دعوت می‌کنند.

  • بخش اول: تابلوی طراحی؛ که شامل ۹ مؤلفۀ اصلی بوم مدل کسب و کار است. این اجزاء ۹ گانه سنگ بنای‌های اصلی کسب و کار را تشکیل می‌دهند و عبارت‌اند از ؛ بخش‌بندی مشتریان(customer segments)، ارزش پیشنهادی کسب و کار(value proposition)، کانال‌های ارتباطی با مشتریانchannels))، نحوۀ ارتباط با مشتریان (customer Relationship)، جریانات درآمد در کسب و کار(Revenue Streams)، منابع کلیدی (Key Resources)، فعالیت‌‌های کلیدی(Key Activities)، شرکای اصلی وکلیدی(Key Partners) و ساختار هزینۀ تمام شده(Cost structure).

مدل کسب و کار

  • بخش دوم: الگوهای مدل کسب و کار؛ در این بخش، ۵ نوع الگو در کسب و کار مطرح شده است که عبارت اند از: مدل‌های کسب و کار تفکیکی، مدل کسب و کار دنباله دار، پلتفرم‌های چندوجهی، مدل‌های کسب و کار رایگان و مدل کسب و کار باز.
  • بخش سوم: تکنیک‌های طراحی مدل کسب و کار؛ این تکنیک‌ها عبارت اند از: بینش مشتری،ایده‌پردازی، تفکر تصویری، نمونه‌سازی، قصه‌گویی و سناریو.
  • بخش چهارم: استراتژهای طراحی مدل کسب و کار؛ در این بخش ارزیابی مدل کسب و کار خود و سایر رقبا و دیگر شرکت ها مدنظر است.
  • بخش پنجم: فرآیند طراحی مدل کسب و کار؛ در این بخش تمامی مفاهیم، تکنیک‌ها و ابزارهای خلق مدل کسب و کار، جهت کمک به طراحی مدل کسب و کار، به یکدیگر پیوند داده می‌شود.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

هفده + 1 =