مدیریت تولید محتوا

مدیریت تولید محتوا ، رشته تاریخ و بازار کار ؛ جستجو در فضاهای کاری ناشناخته برای دانش آموختگان رشته تاریخ 

نویسنده: مرتضی میرحسینی

تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه 


بسیاری از ما دانش‌آموختگان رشته تاریخ ـ و احتمالا رشته‌های دیگر علوم انسانی ـ به این نتیجه تلخ و ناامیدکننده رسیده‌ایم که مسیرهای معمول و شناخته شده برای اشتغال ما بسته یا به شدت باریک و گذر از آن دشوار است. این باور در ذهن ما شکل گرفته که یا در همین چند مسیر مشخص و محدود به موفقیت می‌رسیم یا اینکه در پیدا کردن شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی و توانایی‌های‌مان ناکام می‌مانیم. اما شاید گزینه‌های دیگری هم برای ما وجود داشته باشد. مقاله پیش رو به یک فرصت شغلی ناشناخته در رشته تاریخ می پردازد: کارشناسی و مدیریت تولید محتوا. 


چندی قبل یادداشت مفصلی درباره فرصت‌های شغلی رشته تاریخ و گزینه‌های پیش‌روی یک دانش‌آموخته تاریخ در سایت www.selloutyoursoul.com  منتشر شد. این یادداشت، برخلاف یادداشت‌هایی با عنوان مشابه، حرف‌های تازه‌ای را مطرح می‌کند و از مسیرها و فرصت‌های جدیدی سخن می‌گوید. چنان‌که نخستین جملات آن یادداشت آمده است مشاغلی برای یک دانش‌آموخته رشته تاریخ ـ و سایر رشته‌های علوم انسانی ـ وجود دارد که بیشترمان از وجود آن‌ها بی‌خبریم و تاکنون به آن‌ها فکر هم نکرده‌ایم. در حقیقت شیوه‌ای که ما آموزش دیده‌ایم و براساس آن به دنیا و اطراف خودمان فکر می‌کنیم، ذهن‌مان را در چند مسیر محدود و مشخص اسیر کرده است. در چارچوبی محدود و بسته فکر می‌کنیم و معیار برنامه‌ریزی برای آینده شغلی‌مان را الگوهای انگشت‌شمار اطراف خودمان محدود قرار می‌دهیم. اما شغل‌هایی مناسب با شرایط جدید و نیازهای روز هست که اتفاقاً درآمد مناسبی دارند و احساس رضایت‌خاطر از انجام کار را برای شما به همراه می‌آورند. یکی از شغل‌هایی که در این یادداشت معرفی و ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای آن بررسی می‌شد مدیریت تولید محتوا بود.

آنچه باید درباره این شغل بدانیم

«می‌دانید که هر روز کوهی از محتوا در زمینه‌های مختلف و برای اهداف گوناگون تولید و به جامعه عرضه می‌شود؛ از پیام‌های بازرگانی برای فروش یک محصول و تبلیغات دولتی برای ترغیب مردم به پرداخت به‌موقع مالیات گرفته تا اطلاعات ضروری مورد نیازی که شرکت‌ها به مشتریان خود ارائه می‌کنند».

اما مدیریت تولید محتوا در این میان چیست؟ «او ارزش و اهمیت محتواهای مختلف را می‌شناسد و تشخیص می‌دهد که کدام محتوا مفید و کدام یک بی‌اثر یا مخرب است. وی می‌تواند به دولت کمک کند تا مردم را برای پرداخت به‌موقع مالیات اقناع و ترغیب کنند و قبض‌های انرژی خود را بدون تأخیر بپردازند. می‌تواند از آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی و رسانه‌های مکتوب و دیجیتال و نیز بیلبوردهای شهری و بین‌شهری و ابزارهای مشابه بهره بگیرد و شهروندان را به رعایت قوانین رانندگی مقید سازد. وی ـ بعد از تحقیق ـ می‌داند که مردم چه خدماتی از یک سازمان دولتی دریافت می‌کنند و برای دریافت این خدمات، به چه اطلاعاتی نیاز دارند. او این اطلاعات مورد نیاز را تهیه و در سایت همان سازمان عرضه می‌کند؛ وی همچنین به خوبی مراقب است که این اطلاعات همیشه به‌روز و کامل باشند و کهنگی یا نقص آن‌ها باعث عصبانیت و آزردگی مراجعه‌کنندگان نشود. او می‌داند که چه نوع تبلیغاتی برای فروش بهتر محصولات یک شرکت موثر است و کدام تبلیغ به فروش آسیب می‌رساند». وی میزان اثرگذاری رسانه‌های مختلف و قوت و ضعف ابزارهای گوناگون عرضه محتوا را می‌شناسد و با شناختی که از هدف تشکیلات خود دارد، بهترین راه را برای عرضه برمی‌گزیند.

البته در این‌جا، برای جلوگیری از برداشت‌های نادرست از موضوع، یک توضیح اضافی ضروری به نظر می‌رسد. «کار وی تولید محتوا نیست؛ وی مجموعه‌ای از محتواهای مورد نیاز برای یک هدف مشخص را «مدیریت» می‌کند، در واقع او کار مدیریت تولید محتوا را انجام می دهد.  گاهی خود او در تولید این محتواها مشارکت دارد و گاهی وظیفه وی منحصر به برنامه‌ریزی و خط‌دهی به تیم تولید و اولویت‌بندی در عرضه محتواست».

نیازمندی‌های این شغل

«این شغل چندان ارتباطی به مدرک تحصیلی شما ندارد. هرچند دانش‌آموختگان تاریخ و رشته‌های دیگر علوم انسانی با داشتن ذهنی باز و انعطاف‌پذیر و نگاهی عمیق می‌توانند موفق‌ترین افراد در این مسیر شغلی باشند». البته ناگفته پیداست که این کار از هرکسی ساخته نیست و همیشه احتمال شکست و زمین‌خوردن در آن وجود دارد. گاهی یک اشتباه کوچک می‌تواند همه چیز را خراب کند؛ مثلا یک آگهی بد برای ترغیب مردم به پرداخت مالیات‌های‌شان ممکن باعث بدگمانی جامعه به دولت شود و به برنامه‌های کلان آسیب بزند و اثرات پیدا و پنهان آن تا مدت‌ها باقی بماند. گاهی هم تبعات خطای شما به خشم و نارضایتی چند مشتری محدود و ماجرا خیلی زود ختم می‌شود. با این حال، رسیدن به موفقیت بدون خطرپذیری و شهامت ممکن نیست و برای کسانی که فقط به اتکای توانایی‌های خود موفقیت را جستجو می‌کنند ـ چه در این مسیر و چه در مسیرهای شغلی دیگر ـ راه هموار و آسانی وجود ندارد. اما برای افراد سخت‌کوش و صبور، و کسانی که شهامت ورود به مسیرهای تازه را دارند هیچ چیز ناممکن نیست.

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

پنج + 4 =