مشاوره فلسفی ؛ پلی میان فلسفه و مدیریت در قرن ۲۱

مشاوره‌ فلسفی به مدیران و کارآفرینان شرکت‌های بین‌المللی تجاری؛ مدل آندرس ایندستر

نویسنده: زهرا نیک‌نام

تخمین زمان مطالعه: ۷ دقیقه


مشاوره فلسفی ؛ با ایجاد پیوندی میان بینش‌ها و روش‌های فلسفه و مدیریت در کسب‌وکار، می‌توان مدل یا طرز تفکری بنیادی و جدید برای تغییر و تحول در کسب‌وکار دست یافت. در این نوشته به معرفی مدل جدید آندرس ایندستر پرداخته می­شود. این مدل به خدمات مشاوره فلسفی او به مدیران، رهبران و کارآفرینان حدود ۲۰۰ شرکت و سازمان بین‌المللی تجاری در مرکز کارآفرینی فن‌آوری آلمان(GTEC) می‌پردازد. 


امروزه در سراسر دنیا رهبران، مدیران ارشد اجرایی و کارآفرینان با چالش‌هایی در کسب‌وکار خود مواجه هستند. از جمله اینکه چگونه با مسائل اخلاقی و همچنین مشکلات پیچیده در کسب‌وکار خود مقابله کنند؟ در قرن ۲۱ به‌منظور حل این مشکلات و حمایت از کسب‌وکار خود نیاز به تبدیل شدن به رهبران تغییر یا همان متفکران انعطاف‌پذیری برای ارائه مدل یا طرز تفکری جدید و بنیادی در کسب‌وکار خود دارند. در واقع؛ چیزی که امروزه به آن نیاز دارند رنسانس متفکران است.

در همین راستا رهبران، مدیران ارشد اجرایی و کارآفرینان با ترکیب دیدگاه‌های جدید مدیریتی خود با افکار فیلسوفان بزرگ گذشته می‌توانند به مدلی یا طرز تفکری بنیادی و جدید برای حل چالش‌های موجود در کسب‌وکار خود دست یابند.

آندرس ایندستر (Anders Indset) نمونه‌ای از متفکران برجسته مدیریتی، سرمایه‌گذار و کارآفرین موفق شرکت shoping work و مربی مدارس بین‌المللی تجاری است که از بصیرت‌ها و مهارت‌های فلسفی فیلسوفان گذشته و بینش‌های مدیریت در ایجاد یک مدل جدیدی درکسب‌وکار خود بهره گرفته است. درعین‌حال وظیفه خود دانسته که به عنوان یک مشاور فلسفی موفق، این مدل را در مرکز کارآفرینی فن‌آوری آلمان (GTEC) به رهبران، مدیران ارشد اجرایی و کارآفرینان شرکت‌ها و مؤسسات بین‌المللی آموزش دهد.

مدل جدید آندرس ایندستردانش وحشی (wild knowledge) ؛مدلی جدید برای کسب‌وکار در قرن ۲۱

امروزه فقدان یک مدل یا طرز تفکر یکی از بزرگ‌تری چالش‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌هاست. آندرس ایندستر به عنوان مشاوره فلسفی در توانسته با ترکیب بینش‌های و روش‌های فلسفی فیلسوفان گذشته با بینش‌های و روش‌های جدید مدیریتی، مدل یا طرز تفکری بنیادی و جدیدی به نام دانش وحشی برای کمک به مراجع کنندگان خود در جهت پیشرفت در کسب‌وکارشان ارائه دهد.

دانش وحشی، رویکردی قوی و بنیادی برای تفکر در مورد آینده و حل چالش‌های زندگی و کسب‌وکارمان ارائه می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، مجموعه‌ای از بینش‌های گوناگون است که از ترکیب بینش‌های و روش‌های فلسفه، مدیریت و رهبری در کسب‌وکار به دست آمده است. کسانی که موفق به کسب، ساخت و بهره‌برداری از قدرت مدل دانش وحشی می‌شوند، در کسب‌وکار و زندگی موفق خواهد بود.

در واقع، دانش وحشی به ما می‌گوید که چگونه به اشکال گوناگون فکر کنیم؟چگونه عمل کنیم؟ و چگونه فکرمان را تغییر دهیم تا در قرن ۲۱ نوآوری، خلاقیت و… در کسب‌وکار داشته باشیم.

  1. داشتن ارتباط موثر و قانع کننده با افراد :داشتن ارتباط موثری و قانع کننده با افراد مخصوصاً مشتریان موجب جذب افراد و توافق با آنها می‌شود. در این راستا مدیران می‌توانند از دیدگاه‌های فیلسوفانی مانند ارسطو و اینشتین برای داشتن یک ارتباط موثر در کسب‌وکار خود بهره گیرند.
  2. داشتن مربی در کسب‌وکار: مدیران ارشد اجرایی، رهبران و کارآفرینان و…در محیط کاری خود برای کمک به رشد کارمندان باید به دنبال یک مربی یا مشاور با افکار و تجربیات متفاوت باشند. مربیان و مشاوران می‌توانند از طریق شناخت نقاط قوت و ضعف افراد (به شیوه پرسشنامه و مصاحبه)، نیروی کار بااستعدادی را جذب و استخدام کنند که این می‌تواند یک دارایی و مزیت برای شرکت شما محسوب شود. و اینکه؛ مشاوران می‌توانند به مشاجرات تجاری بپردازند. یعنی داری مهارت استدلال منطقی و هنر مذاکره هستند و می‌توانند به شما در برای پیشرفت کسب‌وکارتان کمک کنند. به عنوان مثال می‌توانند سرمایه گذران را در ارائه طرحی در تولید محصولی با آوردن دلایل منطقی قانع کنند.
  3. داشتن خلاقیت: کارآفرینان باید در ارائه طرح برای تولید محصول خود دارای مهارت‌ها فلسفی از جمله خلاقیت باشند.
  4. رعایت اصول اخلاقی: مدیران باید یک چارچوب اخلاقی شخصی و همچنین یک مسئولیت اخلاقی بزرگ‌تری برای تغییر و تحول در کسب‌وکار خود به طور کلی رعایت کنند. مانند؛ ارزش قائل شدن برای مشتریان، مسئولیت‌پذیری در کسب‌وکار و… .
  5. داشتن ساعت تفکر: شما به عنوان رهبران تغییر یا متفکران انعطاف‌پذیر باید زمانی را در طول هفته به تفکر انتقادی و تحقیق در مورد مسائل مربوط به کسب‌وکار خود اختصاص دهید. یعنی؛ عمق و مقیاس مشکلات موجود در کسب‌وکار خود تان را شناسایی کنید،، سؤالاتی راجع به آن مشکلات مطرح کنید. مثلاً؛ دلیل عدم رضایت اکثر مردم از این محصول تولید شده چیست؟ در مورد علت این مشکل تحقیق کنید و در نتیجه به ارائه راه حلی منطقی برای رفع مشکل برآیید که این باعث حفظ، تحول، خلاقیت و نوآوری در کسب‌وکار می‌شود و همچنین از سویی، باعث اعتماد مردم به شما می‌شود.
  6. پذیرش نقاط قوت و ضعف خود: مدیران باید کمبودها و ضعف‌های خود را بپذیرند (شناخت خود و نقاط قوت و ضعف خود). ترس، جهل و غرور در مدیران ممکن است مانع از قبول کمبودهای شخصی و آسیب‌پذیری در آنها شود در حالی که آسیب‌پذیری مولد خلاقیت و نوآوری در کسب‌وکار و باعث اتحاد مدیران در روابط خود با مردم می‌شود.
  7. انعطاف‌پذیر بودن:مدیران ارشد اجرایی و رهبران باید در محیط کسب‌وکار خود انعطاف‌پذیر (قابل تغییر در افکار) باشند. در این زمینه می‌توانند از دیدگاه‌های فیلسوفان بزرگی همچون سنکا و مارکوس آورلیوس در کسب‌وکار خود بهره گیرند.

مدل جدید آندرس ایندسترخدمات مرکز کارآفرینی فن‌آوری آلمان ( GTEC)

مرکز کارآفرینی فن‌آوری آلمان اولین بخش خصوصی، اکوسیستمی باز برای کارآفرینی در اروپاست و فرصت‌ها و پتانسیل‌های کارآفرینی و تکنولوژی را برای ایجاد یک آینده مطلوب و پایدار ارائه می‌دهد.

مأموریت این مرکز هدایت کارآفرینان، رشد و حفظ شرکت‌های پایدار با حمایت مشاوران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این مرکز است. این مرکز در سال ۲۰۱۵ در برلین تأسیس شد. بیش از ۶۰ استارتاپ از بیش از ۱۵ کشور به برلین نقل مکان کرده‌اند تا شرکت خود را در آزمایشگاه‌ها گسترش دهند یا ایده‌ای خود را در آکادمیک استارتاپ اصلاح کنند. بعلاوه، یک طرز تفکر یا مدل جدید در کسب‌وکار به کمک حامیان این مرکز از جمله مشاوران فلسفی این مرکز یاد بگیرند و در کسب‌وکار خود به کار ببندند.

آندرس ایندستر فیلسوف تجارت و مشاوره فلسفی در GTEC کارگاه‌های متنوع دو روزه و یا هفتگی، سمینارها، جلسات یک در یک و … برای بنیان‌گذاران، مدیران ارشد اجرایی، جستجوکنندگان مدل‌های جدید در کسب‌وکار، کارآفرینان، متخصصان استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات بین‌المللی برجسته از جمله مرسدس بنز، ایرباس، بوش و … برگزار می‌کند. در حدود ۳۰ برنامه آموزشی و کارگاه بین‌المللی وجود دارد.

جلسات و کارگاه‌های آموزشی

جلسات یک در یک، به‌صورت خصوصی و ۲ روزه و یا به‌صورت ویدئویی در شرکت‌ها و یا در هر مکان مشخص دیگری در سطح جهانی تشکیل می‌شود. براساس یک تجزیه‌وتحلیل دقیق از مسائل شرکت و اهداف مشخص شده مدیران، جلسات مشاوره فلسفی زمان‌بندی می‌شوند و در مورد موضوعات گوناگون ازجمله؛ رهبری، خلاقیت، نوآوری و ارزش کارهای تیمی، توسعه مهارت شخصی و مهارت‌های بین فردی (نحوه مقابله با تغییر، درک ارزش تفکر، نحوه تقویت ذهن و توسعه مهارت‌های مذاکره، یعنی استدلال‌های منطقی، تفکر انتقادی، ارتباط موثر با مشتریان، تجزیه‌وتحلیل مشکلات و تغییر تفکر نادرست و…گفتگو می‌شود.

براساس تجزیه و تحلیل گفته شده، از این طریق به مدیران، رهبران و … در تبدیل شدن به رهبران تغییر یا متفکران انعطاف‌پذیر برای ایجاد یا پذیرش یک مدل جدید و نوآوری در کسب‌وکار جدید، در نحوه مقابله با معضلات و چالش‌های شرکتی در یک محیط کسب‌وکار نامنظم و آشفته و در نحوه شناسایی هنر گمشده تفکر و نوع بهتری از افکار و ایده‌ها در کسب‌وکار، به آنان کمک می‌کنند.

منابع

 

http://www.gtec.center

The Business Philosopher | Anders Indset

http://outthinktherevolution.com

2+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

5 × 4 =