مشاوره فلسفی

مدل الماس مدیریت ؛ روایت فیلسوفی که به مدیران تازه کار در تجارت یا تجار ورشکسته با استفاده از بصیرت های فلسفی و روانشناختی وام گرفته از سقراط و افلاطون و کرکگور و … مشاوره می دهد.

نویسنده: زهرا  نیک‌نام

تخمین زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه


 از کاربردهای مشاوره فلسفی در تجارت، بهره‌گیری از روش‌ها و بینش‌های عمیق فلسفی برای حل‌ مسایل پیچیده تجاری در اقتصاد جدید است؛ هدف از به‌کارگیری مشاوره فلسفی در تجارت، انجام بهتر کسب و کار و پیشرفت در نتایج اقتصادی است. به این روش، فلسفه در تجارت یا «مدل الماس مدیریت» می­گویند. در بخش اول این نوشته به ماهیت و کاربرد مدل الماس مدیریت در تجارت و خدمات مشاوره فلسفی این مؤسسات در تجارت می پردازیم.


مشاوره فلسفی و مدیریت تجاری

مدیریت در شرکت‌های تجاری اهمیت بسیاری دارد. در اقتصاد جدید مدیران چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی، می‌توانند فرصت‌های بهتری را برای بقا، رشد و پیشرفت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به وجود آورند. تصمیمات سخت و مهم تجاری در مدیریت الزامی‌اند. مدیران باید دارای ذهنی پیشرفته و قوی باشند تا بتواند تصمیمات درستی بگیرند. فلسفه علمِ ذهن است و کسی در مدیریت تجارت و گرفتن تصمیمات تجاری موفق است که  روش‌ها و بینش‌های فلسفه را به درستی درک کرده باشد و در کسب و کار خود به کار ببندد؛ اما اغلب مدیران شرکت‌های تجاری درک درستی از روش‌ها و بینش‌های عمیق فلسفی ندارند.

مشاوران فلسفی مدیریت در شرکت‌های تجاری، با به‌کارگیری روش‌ها و بینش‌های عمیق فلسفی در برخی زمینه‌ها به مدیران کمک می‌کنند؛ مانند ­گرفتن تصمیمات سخت تجاری، سرمایه‌ گذاری روی فرصت‌های بازار،­ طراحی و اجرای برنامه‌های عملی و واقع‌گرایانه برای دستیابی به اهداف تجارت یا حل مشکلات کسب و کار، اجرای استراتژی‌های تجاری، رسیدن به نتایج سودآور در کسب و کار و…. مشاوران فلسفی در واقع،  در پیشبرد اهداف شرکت‌های تجاری، شریک مدیران ارشد اجرایی نیز محسوب می شوند.

ماهیت مدل الماس مدیریت (Leadership Diamond) و کاربرد آن چیست؟

دکتر پیتر کوستنبام (Peter Koestenbaum) مشاور فلسفی و مدیر اجرایی در کسب و کار، در مؤسسات pib و koeastenbaum در استکلهم و لس آنجلس است. وی به مشتریانش که معمولا مدیران ورشکسته یا مدیران تازه‌کار در  تجارت هستند، با استفاده از بینش‌های عمیق فلسفی[i]و روان‌شناسی به حل مسایل پیچیده تجاری در اقتصاد جدید کمک می­کند تا کسب و کار بهتری داشته باشند. به این روش، «فلسفه در تجارت» یا «مدل الماس مدیریت» می­گویند.

او طرز تفکر مدیر را به الماس تشبیه کرده است؛ الماس چهار گوشه دارد و هر گوشه آن نشان‌دهنده استراتژی یا الزام مهمی برای مدیریت برتر در تجارت­ است. این چهار الزامِ به هم وابسته و متضاد عبارت‌اند از: اخلاق، بینش، شجاعت و واقعیت. این‌ها چهار زبان و روشی هستند که برای برقراری ارتباط در کسب و کار و برای دستیابی به نتایج معنادار و پایدار لازم‌اند. این چهار ویژگی درون هر فردی نهفته است. جستجو و تقویت این چهار ویژگی در خود گامی قدرتمند در تغییر مدیریت در تجارت جهانی است. فضای داخل الماس «برتری» (Greatness) نام دارد.

مدل الماس مدیریت، روشی برای مدیریت ذهن و تقویت ذهن و رفتار افراد است که باعث خلق ایده برای تولید محصول، حمایت از محصول و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و در نهایت منجر به ثروت در تجارت جهانی می‌شود. این مدل مشاوره فلسفی بر توانایی فرد تمرکز دارد و برنامه‌ای کامل از آگاهی مدیریت و دیدگاهی جهانی است. هدف کوستنبام از  ابداع این مدل، ایجاد تغییر در شیوه مدیریت و ارتقا مدیریت در سطح تجارت جهانی است.

ارزش های مدل الماس مدیریت 

اخلاق:

مردم در تجارت مهمترین دارایی ما هستند.  اخلاق در مدیران به معنای اهمیت دادن به مردم و اتحاد با آنها، توجه به مردم، حساس بودن و ارایه خدمات به آنها و داشتن رفتاری مطابق اصول اخلاقی با در کسب و کار است.

توصیه‌هایی برای تقویت اخلاق مدیران:

  • به کار گروهی بها دهید و آن را توسعه دهید.
  • برای کاری پرمعنی و هدفمند تلاش کنید.
  • ارتباطات خوب در تجارت (ارتباطاتی که سودآور است) را اولویت‌بندی کنید.
  • مسئولیت‌های کاری را به شکل حرفه‌ای انجام دهید (عمل به تعهدات).
  • مطابق با اصول اخلاقی با مردم رفتار  کنید.
بینش یا چشم‌انداز:

بینش در مدیران به معنای توانایی استفاده از مهارت‌های تجزیه و تحلیل، توانایی داشتن تفکر جدید، خلاقیت در کار، جستجوی موقعیت‌ها به روش جدید و ایجاد آن موقعیت‌ها (کارآفرینی) است. چشم‌انداز از کلمات پرکاربرد در تجارت است. مدیر برتر باید چشم‌اندازی در تجارت  داشته باشد. اما اغلب مدیران به ندرت در کار به این بُعد توجه می‌کنند.

توصیه‌هایی برای تقویت بینش مدیران:

  • استدلال انتزاعی را تقویت و تمرین کنید.
  • بینش مدبرانه (استراتژیکی) و روشمند (سیستیماتیک) را در خود پرورش دهید.
  • از خلاقیت خود در کسب و کار استفاده کرده، تفکر و تأمل کنید.
 شجاعت:

شجاعت در مدیران به معنی مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی، استفاده عاقلانه از  توانمندی‌های خود، داشتن ابتکار عمل، داشتن استقلال و مدیریت اضطراب یا شرایط نامطلوب در کسب و کار است. شجاعت قلمرو اراده است. ریشه فلسفی این بُعد در درک کامل محور بودن اراده آزاد در کارهای انسانی نهفته است. مدیران برای گرفتن تصمیمات سخت تجاری (مانند: سرمایه‌گذاری، اجرای استراتژی‌های مهم تجاری، استخدام یا اخراج افراد) به این بعد در تجارت نیاز دارند.

توصیه‌هایی برای تقویت شجاعت مدیران: از تولیدات خود حمایت کنید، تمایل به مستقل بودن (خودکفایی) داشته باشید، مسئولیت انتخابهای خود را برعهده بگیرید و استقلال خود را بپذیرید. نگرانی‌های موجود در کسب و کار را سود مندانه تحمل کنید و در واقع با آنها روبرو شوید.

واقعیت(اصالت):

به این معناست که رویکردی منطقی برای مواجه شدن با زندگی واقعی داشته باشید (واقع بین  باشید). بر مبنای اطلاعات واقعی، درست و محکم نه احساسات صحبت کنید. علاوه بر این؛ حقیقت به معنی توانایی درک دیدگاههای سایر مردم در مورد آنچه که واقعا درست می دانند، است.

به عبارت دیگر؛ در کسب و کار خود ادعای غیر واقعی نکنید. افراد متوجه می شوند که شما در حال فریب دادن شان  هستید. به جای این کار، درمورد کاری که خدمات و محصولتان انجام می دهند، صادق  باشید.  برای تقویت این جهت در مدیران: به جزییات ادرای توجه کنند، در کسب و کار خود هدفمند و مطلع باشند، به دنبال حقیقت مشترک در کار باشند.

مشاوره فلسفی

خدمات مشاوره فلسفی موسسات,pib , ki چیست؟

این مدل و روش شناختی در مدیریت از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی «مدل الماس مدیریت»، (مقدماتی، پیشرفته، خلاقیت، شبیه سازی، ) که یک تا سه جلسه طول می کشد،سمینارهای فشرده، ارزیابی، جلسات مربیگری، ویدئوهای صوتی و تصویری، وب­سایت pib.net  به افراد به صورت گروهی مشاوره و آموزش داده می دهند،سپس گواهی نامه اعطا می کنند.

ابزارهای ارزیابی

خودارزیابی شخصی مدیریت:

گفتگو به روش پرسش و پاسخ در مشاوره فلسفی بسیار اهمیت دارد. با استفاده از یک پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰درجه،که شامل ۸۰سوال است فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد. از مدل الماس مدیریت برای ارزیابی پویای فرد از لحاظ چهار جهت مخالف و در عین حال وابسته، اخلاق ،واقعیت، بینش و شجاعت استفاده می کنند. از جمله سوالات این است:

۱٫در تجارت، منطقی و به روش منظم باید فکر کرد.

۲٫درباره نقشه‌ها و ایده‌های عملی که مورد اعتقاد خودمان است باید فکر کرد.

  1. مشتریان خود را باید شناخت و نیازهای آنها را درک کرد.
  2. روابط تجاری و شخصی مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل باید ایجاد کرد و….

امتیازات هرکدام از این سوالات از یک تا پنج می باشد.۱٫مخالفم.۲ .تاحدی مخالفم.۳٫نه موافقم و نه مخالفم.۴ .تا حدی موافقم.۵ .موافقم.

این پرسشنامه برای کمک به افراد در ارزیابی نقاط ضعف و قوت نسبی خودشان به هدف شناسایی حوزه‌های فرصت برای رشد و تقویت مدیریت آنها طراحی شده است. امتیازاتی که توسط فرد بدست آمده، در پروفایل الماس مدیریت جدول بندی می­شود. مزایای این پرسشنامه این است که؛ نقاط ضعف و قوت استراتژی‌های مدیران ارشد اجرایی شناسایی می شود. شکاف ادراکی بین اینکه فرد چگونه خودش را درک می کند و اینکه چگونه دیگران او را درک می کنند، شناسایی می شود. سپس مشاور فلسفی در مورد نتایج پرسشنامه با مشتریان­گفتگو می­کند و تناقضات استدلالشان شناسایی می کند و  به آنها در جهت اصلاح تفکراتشان یا استدلالشان کمک می کند.

ارزیابی شرکت‌های تجاری(: ENTERPRISE):

در ارزیابی شرکت‌های تجاری نیز از یک پرسشنامه صد سوالی استفاده می شود. در این پرسشنامه از مدل الماس مدیریت یعنی آن چهار جهت مخالف و در عین حال مستقل، اخلاق، شجاعت، بینش و واقعیت برای ارزیابی پویایی سازمان استفاده می شود.این پرسشنامه برای کمک به سازمانها طراحی شده است . بینشی در مورد نقاط قوت و ضعف استراتژی‌های مدیریت فعلی سازمانها، فعالیت‌های سازمانها ، فرهنگ و بینش مدیریتی موجود در درون سازمانها و همچنین بینشی در مورد مراحل عملی برای افزایش تفکر و رفتار مدیریت به دست می آید.

پرسشنامه ارزیابی شرکت­های تجاری معمولا توسط ۱۵تا ۳۰ نفر پاسخگوی منتخب تکمیل می شود. امتیازات افراد محرمانه نگه داشته می شود مگر اینکه خود مشتری درخواست کند. امتیازات آن پاسخ دهندگان در پروفایل سازمان جدول بندی می شود. اعضای ارشد که توسط این سازمان تعیین شده اند، یک گزارش کتبی اولیه ارائه می دهند سپس در مورد هرگونه سوال بحث می­کنند و گفتگوی سازندهی به هدف اصلاح بیشتر بینش پروفایل مشتری صورت می­گیرد.

برنامه ریزی پیشرفته ، بهینه سازی رشد منابع انسانی ، بهبود یکپارچگی و تقویت ابتکارات مدیریتی در حمایت از الزامات و استراتژیک سازمان صورت می گیرد. به طور قابل توجهی کیفیت گفت‌وگو و ارتباطات مدیریتی به‌وسیله مدل مدیریتی که برای همه سطوح سازمان قابل دسترسی است، بهبود می بخشند.

۱٫٫ بینش‌هایی  از سقراط و افلاطون تا ون رایت و کیرکیگورد،  مدنظر است که معتقدند رهبران یا مدیران برتر باید دارای این چهار ویژگی (شجاعت، اخلاق، اصالت و بینش) در کسب و کار باشند.

 

برای مطالعه‌ی بیشتر به بخش الهیات و فلسفه مراجعه شود.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

ده − شش =