مصایق تجاری سازی علوم انسانی

پژوهش مشترک شرکت شکلات کدبری و دانشکده علوم انسانی دانشگاه منچستر

نویسنده: محمدامین فراهانی

تخمین زمان مطالعه: ۲ دقیقه


در پژوهشی که اخیرا به سفارش شرکت شکلات کدبری (Cadbury) توسط این دانشکده در کشورهای غنا، جمهوری دومینیکن و هند انجام شده است مشخص شد که خرده کشاورزان کاکائو به سبب وضعیت نامساعد اجتماعی و اقتصادی – مانند فقر، نابرابری جنسی و پشتوانه‌های ضعیف اجتماعی – از سطح بهره‌وری مناسبی برخوردار نیستند و خروج نسل جدید از این پیشه، تولید آینده را به خطر انداخته است. نتایج این پژوهش موجب شد شرکت کدبری ۴۵ میلیون یورو برای بهبود وضعیت این کشاورزان سرمایه‌گذاری کند و از این رو اصل «تجارت منصفانه» را پیش‌روی خود قرار داده است.


دانشکده علوم انسانی دانشگاه منچستر دانشکده‌ای جوان است ودر سال ۲۰۰۴ راه اندازی شده است. این دانشکده با جهت‌گیری‌های کاربردی خود در حوزه علوم انسانی شناخته می شود و توانسته است از رهگذر راه‌حل‌هایی خلاقانه، امر سیاست‌گذاری را در حوزه‌های گوناگونی مانند اقتصاد، سلامت، محیط زیست و فرهنگ تحت تاثیر خود قرار دهد.

در پژوهشی که اخیرا به سفارش شرکت شکلات کدبری (Cadbury) توسط این دانشکده در کشورهای غنا، جمهوری دومینیکن و هند انجام شده است مشخص شد که خرده کشاورزان کاکائو به سبب وضعیت نامساعد اجتماعی و اقتصادی – مانند فقر، نابرابری جنسی و پشتوانه‌های ضعیف اجتماعی – از سطح بهره‌وری مناسبی برخوردار نیستند و خروج نسل جدید از این پیشه، تولید آینده را به خطر انداخته است. نتایج این پژوهش موجب شد شرکت کدبری ۴۵ میلیون یورو برای بهبود وضعیت این کشاورزان سرمایه‌گذاری کند و از این رو اصل «تجارت منصفانه» را پیش‌روی خود قرار داده است.

 در نتیجه این تغییرات تولید کاکائو در غنا تا ۲۰% افزایش یافت. پس از این موفقیت کدبری، شرکت‌هایی مانند مارس و نستله نیز اکنون برنامه‌هایی از این دست را دنبال می‌کنند.

 این پژوهش از سه جهت مبتکرانه و بدیع است:

  1.  آنکه یک شرکت تولید شکلات برای نخستین بار به پژوهشگران اجازه داده است دسترسی کامل به زنجیره ارزش تجاری آن داشته باشند.
  2. انجام این پژوهش در سه کشور دور از هم باعث شد مقایسه نتایج تحقیق تسهیل شود.
    دیگر اینکه مشخص شد تولید پایدار کاکائو در گرو شناسایی موانع اجتماعی – اقتصادی تولید و نیز ارتباط آن با منافع شرکت است.

 پانوشت: تصویر شاخص یکی از تصاویر تبلیغاتی شرکت کدبری است که در آن بر اصل «تجارت منصفانه» که از مصایق تجاری سازی است تاکید شده.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش تجاری سازی مراجعه کنید.

1+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

8 + یک =