کاربردی سازی روانشناسی

مؤسسۀ Hazelden Betty Ford بزرگ‌ترین فراهم‌کنندۀ غیردولتی درمان اعتیاد به الکل و مواد در ایالات متحده است که کار خود را از سال ۱۹۴۹ آغاز کرده است.

Hazelden Betty Ford

نویسنده: طاهره کرمی شعار


مؤسسۀ Hazelden Betty Ford بزرگ‌ترین فراهم‌کنندۀ غیردولتی درمان اعتیاد به الکل و مواد در ایالات متحده است که کار خود را از سال ۱۹۴۹ آغاز کرده است. این مؤسسه ۱۷ مرکز در کالیفرنیا، مینه سوتا، اورگان، ایلینویز، نیویورک، فلوریدا، ماساچوست، کولورادو و تکزاس دارد و خدمات جلوگیری از اعتیاد، درمان و راه‌حل‌هایی برای بهبود ارائه می‌کند.

این سازمان در کنار خدمات درمانی مربوط به اعتیاد، خدمات دیگری نیز ارائه می‌کند. دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی کاملاً معتبر در رابطه با مطالعات اعتیاد، مرکز مطالعات اعتیاد، بزرگ‌ترین خانۀ چاپ و نشر بهبودی اعتیاد کشور، برنامه‌های آموزشی پزشکی و حرفه‌ای و برنامۀ پیشگیری از اعتیاد برای کودکان و خانواده، از جمله خدماتی هستند که این سازمان ارائه می‌کند.


این سازمان در حیطۀ درمان اعتیاد بسیار جامع و کاملی عمل کرده است. متخصصان و تیم درمان در مؤسسۀ Hazelden Betty Ford در حیطۀ درمان‌ها، رویکردها و فعالیت‌های بالینی مبتنی بر شواهد متعددی تجربه دارند. درمان رفتاری دیالکتیک[۱] که بر تعادل تغییر رفتار، حل مسئله و تنظیم هیجانی از طریق اعتبارسنجی، بهوشیاری و پذیرش تأکید می‌کند، درمان شناختی رفتاری[۲] که بر شناسایی الگوهای فکری افراد که منجر به فعالیت‌های خودتخریبی می‌شود، متمرکز است، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد[۳] که در آن از فعال‌سازی رفتاری و بهوشیاری استفاده می‌شود تا انعطاف‌پذیری روانی فرد و توانایی وی در داشتن رفتارهای مثبت و مبتنی بر ارزش -در حالی که فرد افکار و هیجانات دشواری را تحمل می‌کند- افزایش یابد، از جمله این درمان‌هاست. علاوه بر این درمان‌ها، درمان‌های دارویی، درمان‌های بین فردی، خدمات سلامت روان، مدیریت وابستگی- مشوق انگیزشی، درمان‌های مبتنی بر راه‌حل، درمان شناختی مبتنی بر بهوشیاری، گروه‌های آموزشی و سخنرانی و درمان‌های مکمل مانند گروه مهارت‌های پیشگیری از عود، تمرین ارتباط برقرار کردن، ایجاد مهارت‌های مدیریت بهبودی، تمرین مهارت‌های کاهش استرس، یوگا، مراقبت‌های روحانی، تنظیم هیجانی و … از جمله سایر خدماتی است که توسط این سازمان ارائه می‌شود.

این سازمان در راستای تکمیل خدمات درمانی خود، اپلیکیشن‌هایی نیز برای خوددرمانی افراد دچار اعتیاد فراهم کرده است. بیشتر این اپلیکیشن‌ها بر اساس مدیتیشن و انگیزه‌بخشی به کاربران تولید شده‌اند. در ادامه به‌صورت مختصر به معرفی برخی از این اپلیکیشن‌ها می‌پردازیم.

  1. بیست و چهار ساعت یک روز[۴]

این برنامه از بهترین اپلیکیشن‌های سال ۲۰۱۶ برای ترک الکل بوده است و بر روی وسایل الکترونیکی ساخت اپل (آیفون، آیپاد، آیپد) و همچنین اندروید نصب می‌شود. بیست و چهار ساعت یک روز، شامل تمام ۳۶۶ مدیتیشن استخراج‌شده از پرفروش‌ترین کتاب‌های کلاسیک برای افرادِ در حال ترک اعتیاد است. این برنامه با افراد همراه می‌شود و فرد در هر جایی که باشد، می‌تواند به‌راحتی بر هشیاری‌اش تمرکز کند و دوازده گام ترک را به‌راحتی طی کند. این برنامه پیام‌های متنی و ویدئویی برای فرد ارسال می‌کند تا به وی برای مقاومت در مسیر ترک اعتیاد انگیزۀ کافی ببخشد. این برنامه هر روز یک پیام به فرد ارسال می‌کند و او می‌تواند این پیام‌ها را با دوستانش به اشتراک بگذارد. همچنین فرد می‌تواند مدیتیشن‌های مورد علاقه‌اش را نشانه‌گذاری کند تا به‌راحتی بتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

  1. راهنمای درست به زندگی[۵]

راهنمای درست به زندگی یک برنامۀ مبتنی بر وب برای مراقبت مداوم شخصی است که توسطHazeden Betty Ford برای مراجعان فراهم شده است. این برنامه هم بر روی اندروید و هم بر روی اپل نصب می‌شود و به کاربران مهارت‌های اساسی را در رابطه با اصول بهبودی ارائه می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر فرایند ترک الکل را طی کنند. این برنامه، برندۀ چالش توانمندسازی بیمار بهداشت رفتاری کاخ سفید، و جزو ده اپلیکیشن کتاب[۶] برتر سال ۲۰۱۲ است. این اپلیکیشن چندین امکان دارد که شامل مراحل اولیۀ بهبود طی یک سال است. برنامۀ راهنمای درست به زندگی پشتیبانی‌هایی ابداعی و تازه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • راهنمایی و الهام روزانه

 هر روز پیامی امیدبخش و راهبر به فرد ارسال می‌شود و ترتیب فرستادن این پیام‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که از مرحلۀ فعلی بهبودی فرد پشتیبانی می‌کند. بعد از هر پیام نیز فعالیتی تهیه شده است که به فرد کمک می‌کند بیشتر در فرایند بهبودی دخیل باشد. سپس با یک فکر الهام بخش برای ادامۀ روز، این بخش به پایان می‌رسد.

  • چالش‌های هشیاری هفتگی

برنامۀ راهنمای درست به زندگی شامل چالش‌های ویدئویی یک تا دو دقیقه‌ای است. هرکدام از این چالش‌های جدید، فرد را مجبور می‌کند به فعالیتی بپردازد که به تغییرات مثبتی می‌انجامد. یک هشدار هفتگی به فرد یادآوری می‌کند که یک چالش جدید را از لیستش خط بزند. ویدئوها شامل گسترۀ متنوعی از متخصصان و افراد در حال بهبودی است. «پایه‌ها» یکی از این چالش‌هاست که شامل یک چالش هشیاری برای هفت هفتۀ اول است. «صاحب این شو» چالشی برای پنج هفتۀ اول و «توی جدید» برای چهار هفتۀ اول است.

  • ابزار برای ردیابی پیشرفت شخصی و روندها

فرد می‌تواند در هر زمانی حالت‌های ثبت‌شدۀ خود را مرور کند تا بتواند روزها، ساعت‌ها، دقیقه‌ها، و ثانیه‌هایی را که در فرایند بهبود بوده است، نظارت کند. این ابزار با استفادۀ ساده به فرد کمک می‌کند تا بر موانعی که پیشِ‌رو دارد مانند استرس، خشم و اضطراب غلبه کند و بتواند بهبودی موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

  • سیستم‌های پشتیبانی انجمن و نشست یاب

فرد حامیان کلیدی خود را تعیین می‌کند تا این حامیان با لمس دکمۀ SOS (کمک‌رسان) به کمک فرد بشتابند.

  • پیشگیری از عود

فرد در مورد پیشگیری از عود مفاهیمی را یاد می‌گیرد و برنامه‌ای با عنوان پیشگیری از عود شخصی برای فرد ایجاد می‌شود تا بتوانند او را بیشتر در مسیر بهبودی یاری دهند.

  1. زبان رها کردن[۷]

این اپلیکیشن بر اساس کتاب “زبان رها کردن” نوشتۀ ملودی بیتی[۸] ایجاد شده است و کاربران آن، افرادی هستند که با هم وابستگی[۹] دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هم وابستگی به این معناست که یکی از نزدیکان عزیز فرد درگیر مشکلی مانند اعتیاد یا بیماری باشد و فرد موجودیت خود را در کمک به این فرد بداند. این اپلیکیشن نیز شامل مدیتیشن‌های مختلف برای روزهای مختلف سال است. این اپلیکیشن تلاش می‌کند تا کاربران مسئولیت درد و مراقبت از خود را بپذیرند، و آن‌ها را تشویق می‌کند که به یاد داشته باشند هر روزی که می‌آید فرصتی برای رشد و تازه‌شدن است.

  1. الهام بخش[۱۰]

الهام‌بخش نیز مجموعه‌ای رایگان از پیام‌های روزانه برای انگیزه و الهام بخشیدن به افراد در فرایند ترک اعتیاد است. این برنامه در کنار سایر برنامه‌های «بیست و چهار ساعت یک روز»، «هر روز یک شروع تازه» و سایر برنامه‌ها، پیام‌های متفاوتی برای کاربران فراهم می‌کند.

سازمان Hazelden Betty Ford اپلیکیشن‌های دیگری نیز مشابه با اپلیکیشن‌های معرفی شده، ارائه کرده است. «هر روز یک شروع تازه[۱۱]»، «غذا برای فکر[۱۲]»، «یک روز در یک زمان[۱۳]»، «زندگی هوشیار من[۱۴]» و «سنگ‌های محک[۱۵]» سایر اپلیکیشن‌های ارائه‌شده توسط این سازمان است.

سازمان Hazelden Betty Ford با ارائۀ این اپلیکیشن‌ها، حمایت‌ها و درمان‌های خود را کامل کرده است. این سازمان انواع و اقسام درمان‌ها برای کمک به ترک اعتیاد افراد را فراهم کرده است و در کنار این خدمات حضوری، خدمات درمانی و حمایتی غیرحضوری نیز ارائه می‌دهد. همواره کسانی هستند که تمایل چندانی به مشارکت حضوری در برنامه‌های ترک اعتیاد ندارند و این اپلیکیشن‌ها می‌تواند گزینۀ خوبی برای این افراد باشد، اگرچه انگیزه و حمایتی که افراد دچار اعتیاد به آن نیاز دارند، به‌صورت حضوری بیشتر به دست می‌آید. فراهم‌کردن انواع درمان‌ها برای افراد متفاوت کار بسیار هوشمندانه‌ای است، زیرا همواره باید تفاوت‌های افراد را در نظر گرفت و این مؤسسه به‌خوبی این امر را مورد توجه قرار داده است. اگر به وضعیت کشور از جهت خدمات ترک اعتیاد نگاه کلی بیفکنیم، کمبود چنین سازمانی به جد حس می‌شود. امروزه می‌بینیم که مراکز ترک اعتیاد به‌وفور در سطح شهرها ایجاد شده‌اند و بیشترین خدماتی که ارائه می‌دهند، تحویل متادون به افراد دچار اعتیاد است. کارآیی چنین مراکزی موضوع چندان پنهانی نیست و امید است به‌زودی شاهد خدمات کامل‌تری در این راستا باشیم.


منابع:

www.hazeldenbettyford.org

https://play.google.com

https://en.wikipedia.org

[۱] Dialectical Behavior Therapy (DBT)

[۲] Cognitive Behavioral Therapy (CBT)

[۳] Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

[۴] Twenty-Four Hours a Day

[۵] Field Guide to Life

[۶] Book Apps

[۷] the language of letting go

[۸] Melody Beattie

[۹] codependency

[۱۰] Inspirations

[۱۱] Each Day a New Beginning

[۱۲] food for thought

[۱۳] A Day at a Time

[۱۴] My Sober Life

[۱۵] Touchstones

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

یازده − 3 =