اقتصاد فقیر ، معرفی کتاب:

نویسندگان: آبهیجت بَنِرجی و استر دوفلو

مترجمان:دکتر جعفر خیرخواهان و مهدی فیضی

انتشارات: دنیای اقتصاد

تخمین زمان مطالعه : ۵ دقیقه


اقتصاد فقیر ، بازاندیشی در فهم اقتصاد فقرا

عنوان اصلی کتاب (poor Economics؛ اقتصاد فقیر) ایهامی ضمنی دارد. از سویی، به کنایه، به ناتوانی رشتۀ اقتصاد در تمام دهه‏ های گذشته در رویارویی کارآمد با مسئلۀ توسعه ‏نیافتگی به طور کلی و فقر به طور خاص اشاره دارد. از سویی دیگر، زیر عنوان کتاب از نگاهی تازه، در اقتصاد توسعه سخن می­گوید که به یک بازاندیشی بنیادین در فهم اقتصاد فقرا  و ماهیت پدیده فقر توجه دارد. از این‏ رو، مخاطبان این کتاب نه تنها دانشجویان و دانش ‏آموختگان رشته‏ های اقتصاد توسعه، جامعه‏ شناسی، روان‏شناسی و انسان‏ شناسی بلکه همچنین همه افرادی هستند که دغدغۀ بهبود وضع اجتماعی فقرا را دارند. اين کتاب يکي از منابع اصلي مباحث توسعه و برنامه‌هاي فقرزدايي در جهان به‌شمار مي‌رود.

این کتاب در حوزۀ کسب ‏و‏ کار از سوی نشریۀ فایننشال تایمز و شرکت گلدمن ساکس برندۀ عنوان بهترین کتاب سال  در سال ۲۰۱۱ شد.

نویسندگان این کتاب، آبجهیت بنرجی هندی و اسِتر دوفلو،  از استادان اقتصاد در موسسۀ ‏فناوری ماساچوست (ام.آی.تی) و از موسسان آزمایشگاه اقدام برای مبارزه با فقر عبداللطیف جمیل هستند که بیش از ۱۵سال از عمر خود را صرف بررسی جزئیات زندگی فقرا و مسائل درهم تنیدۀ آن مانند سطح پایین بهداشت و تحصیلات، گرسنگی، رشد جمعیت و… در مناطق فقیرنشین هند، مراکش،کنیا، اندونزی و بسیاری از کشورهای در حال توسعه کرده اند.

اقتصاد فقیر و راه حل طلایی ؟!

پیام کتاب این است که یک راه‌حل طلایی کلان‌نگر برای مبارزه با فقر وجود ندارد و نخستین قدم برای اصلاح روش‌های پیشین، فهم دوبارۀ ماهیت فقر است. بنابراین بنرجی و دوفلو  بدون کلان‌اندیشی دربارۀ سیاست‌های مبارزه با فقر، به‌شکل خرد به ارائۀ راه‌حل‌های عملی و کارآمد می‏ پردازند که سبب بهبود مسائل زندگی فقرا‏ شود. ضمن اینکه کاستی راه‌حل‌های موجود را نیز آشکار‏ می‏‌سازند. مثلاً بررسی‌های آن‏ها نشان می‌دهد که وام‌دهی خرد چندان از جنس معجزه‌ای نیست که طرفداران آن ادعا می‌کردند و کمتر از آنچه پیش از این اندیشیده می‌شد روشی انقلابی برای کارآفرینی و مبارزه با فقر است. همچنین نویسندگان کتاب به این نتیجه رسیدند که فقرا اغلب به این دلیل ‌ساده به کسب‌وکارهای خرد روی می‌آورند که چارۀ دیگری ندارند، نه به این دلیل که استعداد، مهارت یا اشتیاق خاصی برای کارآفرینی دارند.

ایران و اقتصاد فقیر 

در ایران نیز می‌توان به‌جای متوقف شدن روی موضوعات تکراری و حتی به‌جای موضوعاتی کلی مانند یافتن خط فقر و شاخص‌های آن یا برآورد ميزان و اندازه‌‌گيري شدت فقر در ايران، با رویکرد کاربردی این کتاب به مسائل فقرا نگاه کرد، به متن جامعه در مناطق دورافتاده رفت و با کشاورزان و مددجویان زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نشست، از زندگی و مسائل کسب‌وکارهای کوچک‌شان جویا شد، موضوعات ناب را شناسایی و داده‌های مهم خرد آن را گرد‌آوری کرد و به این ترتیب با داده‌های دست اول به نوشتن مقالات جدید و قابل ارائه در سطح جهانی دست زد.

 

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

شش + 17 =