روانشناسی و صنعت

چگونه روانشناسی صنعتی-سازمانی به بهتر شدن محیط های کاری کمک می کند؟ 

معرفی کتاب: کار در قرن ۲۱

نویسنده: زهرا عرب

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه


پدیدۀ کار پیچیده‌تر از آن است که بخواهیم آن را تبادل سادۀ پول و وقت محسوب کنیم. یک نکتۀ جالب دربارۀ کارکردن این است که اکثر افراد حتی زمانی که نیاز به کار ندارند به کار کردن ادامه می‌دهند. برای مثال بسیاری از افراد در موقعیت‌هایی می‌توانند خود را بازنشسته کنند و از دست از کار بکشند، ولی ترجیح می‌دهند به کار کردن ادامه دهند.


نام کتاب: کار در قرن ۲۱؛ روان شناسی صنعتی – سازمانی

نویسنده: فرانک لندی، جفری کنت

مترجم مسعود بابازاده

زیرنظرِ حمزه گنجی

ناشر: ساوالان

مقدمه

ما زمان زیادی را در طول هفته کار می‌کنیم؛ در واقع می‌توان گفت زمان‌های زیادی از بیداری ما صرف کارکردن می‌شود. کار در مقایسه با سایر فعالیت‌های بشر در زمان بیداری، انرژی و وقت بسیار زیادی را از بزرگسالان می‌گیرد. براساس این مشاهدات می‌توان به این نتیجۀ کلی رسید که کار برای آدمیان بسیار اهمیت دارد؛ اگر چنین نبود این‌قدر وقت به آن اختصاص نمی‌دادند. فراموش نکنیم که اکثر انسان‌ها به پول احتیاج دارند و برای پول درآورن باید کار کنند. اما پدیدۀ کار پیچیده‌تر از آن است که بخواهیم آن را تبادل سادۀ پول و وقت محسوب کنیم. یک نکتۀ جالب دربارۀ کارکردن این است که اکثر افراد حتی زمانی که نیاز
به کار ندارند به کار کردن ادامه می‌دهند. برای مثال بسیاری از افراد در موقعیت‌هایی می‌توانند خود را بازنشسته کنند و از دست از کار بکشند، ولی ترجیح می‌دهند به کار کردن ادامه دهند. انجمن تحقیقات ملی آمریکا اخیراً کتابی دربارۀ «ماهیت در حال تغییر کار» تألیف کرده و در آن شواهد مستندی دال بر صحت ادعای فوق ارائه داده است. بیش از ۷۰ درصد افراد، در پاسخ به این سؤال که «اگر آنقدر پول داشتید که بقیه عمرتان را آنطور که دلتان می‌خواهد زندگی کنید، باز هم به کار کردن ادامه می‌دادید؟» اعلام می‌کنند که در این شرایط نیز به کار کردن ادامه خواهند داد. این نشان می‌دهد که کار کردن صرفاً پدیده‌ای اقتصادی نیست و افراد تنها برای پول درآوردن کار نمی‌کنند.

روانشناسی صنعتی- سازمانی چیست؟

ساده‌ترین تعریف روانشناسی صنعتی-سازمانی عبارت است از به کارگیری اصول، نظریه‌ها و تحقیق روانشناختی در محیط‌های کار و در واقع مجموعۀ ارزشمندی از دانش و مهارت‌های روانشناختی است که می‌توان از آن در حوزه‌های بسیاری استفاده کرد. روانشناسی صنعتی –سازمانی تنها به بررسی رویدادهایی که در محیط کار اتفاق می‌افتد، محدود نمی‌شود زیرا در این‌صورت هرگز امکان درک دقیق رفتارهای کاری میسر نمی‌شود. حوزه‌های زیادی مورد علاقۀ روانشناسان صنعتی-سازمانی است: ۱. گزینش و انتخاب متقاضیان استخدام؛ ۲.آموزش و برنامه‌ریزی؛ ۳. کمک به توسعۀ سازمان‌ها؛ ۴. اندازه‌گیری عملکرد؛ ۵. ارتقای کیفیت کاری؛ ۶. مهندسی محیط‌های کار.

در کنار این موضوعات، روانشناسان صنعتی-سازمانی با این سؤالات دست و پنجه نرم می‌کنند: استرس در محیط‌های کاری چقدر اهمیت دارد و چقدر عملکرد شغلی و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ آیا محیط‌های کاری امروزی ایمن‌اند؟ برقراری تعادل میان کار و زندگی چقدر اهمیت دارد؟ دلیل بازدهی بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌های خارجی چیست؟ و…

 

معرفی کتاب حاضر

این کتاب حاضر با رویکرد دانشمند- متخصص تألیف شده است و به قول نویسندگان کتاب تمام اطلاعاتی که در کتاب ارائه می‌شود و تمام راهکارهایی که ارائه شده است، بر پایۀ تحقیقات علمی استوار هستند. از این جهت مطالعۀ این کتاب کمک خواهد کرد بتوانید مسائل را با رویکردی علمی بررسی کنید و راهکاری علمی برای آن‌ها بیابید.

 فصل اول کتاب به چیستی و اهمیت روانشناسی صنعتی- سازمانی می‌پردازد و این موضوع را بررسی می‌کند که روانشناسی صنعتی- سازمانی چگونه می‌تواند به جامعۀ کمک کند. همچنین دربارۀ گذشته، حال و آیندۀ این رشته با شما سخن می‌گوید. در کنار آن، شما می‌توانید دربارۀ محیط‌های کار در قرن ۲۱ کسب آگاهی کنید.

فصل دوم کتاب دربارۀ روش‌ها و آمار در روانشناسی صنعتی-سازمانی است. مباحثی چون علم، تحقیق، تحلیل داده‌ها و تفسیر بررسی می‌شوند. در این فصل می‌توانید دربارۀ اینکه علم چیست و چرا روانشناسان صنعتی-سازمانی به تحقیق روی می‌آورند، اطلاعاتی به دست بیاورید. بقیۀ قسمت‌های این فصل مانند درس‌های آمار و روش تحقیق است که البته به طور مشخص با توجه به کاربرد آن در روانشناسی صنعتی-سازمانی بیان شده است.

فصل سوم تا فصل هفتم به طور مشخص دربارۀ روانشناسی صنعتی است. در فصل سوم کتاب به موضوعاتی چون تفاوت‌های فردی و سنجش این تفاوت‌ها، ویژگی‌های انسانی تأثیرگذار در ایجاد تفاوت‌های فردی، مبانی سنجش، محتوای سنجش و فرایند آن می‌پردازد. کتاب در فصل چهارم به عملکرد و درک مفهوم آن، در فصل پنجم به اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد، در فصل ششم به تصمیمات استخدامی و مباحث نظری و عملی آن، در فصل هفتم به آموزش و یادگیری و ارزیابی برنامه‌های آموزشی می‌پردازد.

از فصل هشتم تا دوازدهم موضوع کتاب روانشناسی سازمانی است. فصل هشتم به موضوع انگیزش و کار می‌پردازد که در آن موضوعاتی چون نظریه‌های انگیزشی و مباحث مهم در انگیزش مطرح می‌شود. کتاب فصل نهم به نگرش‌ها، هیجان‌ها و کار، فصل دهم به استرس و سلامت کارگران، فصل یازدهم به تیم‌ها در سازمان‌ها و فصل دوازدهم به برخی از مباحث مطرح‌شده دربارۀ سازمان‌ها می‌پردازد.

این کتاب چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

این کتاب برای تدریس در دانشگاه‌ها تألیف شده است و می‌توان از آن، جهت تدریس در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری استفاده کرد. اما این، بدان معنا نیست که تنها دانشجویان و اساتید می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. اگر مشغول به کار هستید این کتاب می‌تواند برای شما جالب توجه و به طرق مختلف سودمند باشد. اولاً این کتاب می‌تواند به شما کمک کند که از رویدادهای محیط کار، درک دقیق‌تری به دست آورید. دوم، این احتمال وجود دارد که در آینده در شغل‌های مدیریتی یا اجرایی رده بالا مشغول به کار شوید و مثلاً در محیط کار بر عملکرد سایر افراد شاغل نظارت داشته باشید. قطعاً مطالب ارائه‌شده در این کتاب به شما کمک می‌کند تا دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای طراحی یا به کارگیری سیاست‌های شغلی هدفمند را کسب کنید. سوم اینکه ممکن است دوستانتان با برخی مشکلات شغلی دست به گریبان باشند و نتوانند راه حل عملی برای آن‌ها پیدا کنند. در این شرایط این کتاب می‌تواند شما را قادر کند تا به دوستانتان کمک کنید و با کمک شما، راه‌حلی برای مسائل شغلی‌شان بیابند.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

هجده − 6 =