مشاوره آنلاین

با نفوذ فن‌آوری در روانشناسی و ایجاد نرم‌افزارهای روان درمانی و مشاوره، نیاز به وجود سازمانی منسجم و مرتبط  که این برنامه‌ها را سامان دهد و قوانین و اصولی برای مشاوره‌های از راه دور فراهم کند احساس می‌شود.

نویسنده: طاهره کرمی شعار

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه


با نفوذ فن‌آوری در روانشناسی و ایجاد نرم‌افزارهای روان درمانی و مشاوره، نیاز به وجود سازمانی منسجم و مرتبط که این برنامه‌ها را سامان دهد و قوانین و اصولی برای مشاوره‌های از راه دور فراهم کند، احساس می‌شد. در همین راستا انجمن‌ها و سازمان‌هایی پدید آمدند. انجمن مشاورۀ آمریکا، انجمن بین‌المللی برای سلامت روان آنلاین[۱] ، انجمن روانشناسان آمریکا[۲] ، انجمن زوج درمانی و خانواده درمانی آمریکا[۳] و انجمن مشاوره از راه دور آمریکا[۴] ، همگی سازمان‌هایی هستند که قوانین اخلاقی و اصول و قوانین مناسبی برای مشاوره‌ها و درمان‌های از راه دور فراهم کرده اند.


انجمن مشاوره از راه دور آمریکا، سازمانی حرفه‌ای است که برای ارتقای امنیت و اعتماد در درمان مشاوره‌ای از طریق اینترنت و از طریق خدمات تلفنی تأسیس شده است. اعضای این انجمن متخصصان تربیتی و دارای پروانۀ سلامت روان هستند که از طریق اینترنت یا با خدمات تلفنی از مراجعان حمایت و پشتیبانی می‌کنند. این انجمن ساختاری سازمانی برای مشاوره‌های از راه دور و انجمنی خصوصی برای تعامل با سایر مشاوران این حوزه فراهم کرده است. همچنین این سازمان مسئولیت حمایت از حق مراجعان را برعهده دارد تا بتوانند درمان اینترنتی امنی داشته باشند.

این سازمان به موضوعات مهم در مشاوره از راه دور می‌پردازد؛ ما در ادامه به بررسی و توضیح موضوعاتی می‌پردازیم که از طریق این سازمان دربارۀ مشاوره‌های از راه دور یا اینترنتی تهیه شده است. این موضوعات مورد تأیید انجمن بین‌المللی برای سلامت روان آنلاین است.

رضایت

مُراجع پیش از امضای رضایت‌نامه در مورد استفاده از خدمات سلامت روان آنلاین، باید کاملاً آگاه باشد. به طور خاص، مراجع باید دربارۀ فرآیند، مشاور، خطرهای احتمالی و مزایای خدمات، حفاظت در مقابل این خطرها و جایگزین‌های این خدمات آگاهی یابد.

فرآیند

سوءتفاهم‌های احتمالی

مراجع باید بداند که در ابعاد مبتنی بر متن مانند ایمیل، به دلیل نبودن نشانه‌های غیرکلامی و در ابعاد مبتنی بر ویدئو، به دلیل محدودیت پهنای باند احتمال سوءتفاهم وجود دارد.

زمان برگشت

یکی از موضوعات خاص خدمات سلامت روان آنلاین در استفاده از ارتباطات غیرهمزمان ( نه ارتباط بی‌درنگ)، زمان برگشت است. مراجع باید بداند که چه زمانی پس از اینکه متنی را می‌فرستد، پاسخ آن را دریافت خواهد کرد.

حفظ حریم خصوصی مشاور

مشاور حق حفظ حریم خصوصی‌اش را دارد و ممکن است بخواهد تا استفاده از هرگونه کپی یا ثبت‌کردن ارتباط توسط مُراجع را محدود کند.

مشاور

وقتی مراجع و مشاور یک دیگر را ملاقات نمی‌کنند، این احتمال که مراجع بتواند مشاور را ارزیابی کند و سپس تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد وارد رابطۀ درمانی با وی شود یا خیر، کاهش می‌یابد.

نام

مراجع باید از نام مشاور آگاه باشد؛ با این که استفاده از نام‌های مستعار در ارتباطات آنلاین بسیار معمول است، اما مراجع باید نام حقیقی مشاورش را بداند.

صلاحیت‌ها

مراجع باید از صلاحیت مشاورش آگاه باشد. منظور از صلاحیت، مدرک تحصیلی، جواز و تأییدیه‌هاست. همچنین بهتر است که مراجع در جریان اطلاعات تکمیلی مانند حوزه‌های آموزش یا تجربۀ مشاور نیز قرار بگیرند. به این منظور مشاور باید شماره تلفن یا لینک وب‌سایت مؤسسۀ مربوطه را ارائه دهد.

مزایای بالقوه

مراجع باید در جریان مزایای بالقوۀ دریافت خدمات سلامت روان آنلاین قرار بگیرند. برای مثال مزایای بالقوۀ خدمات آنلاین از طریق ایمیل می‌تواند شامل این موارد باشد:۱٫ امکان فرستادن ایمیل در هر زمان از روز و هر روز از هفته؛ ۲٫ اجبار نداشتن به ترک پیام با واسطه؛ ۳٫ پرهیز از نه‌تنها واسطه‌ها، همچنین پست صوتی و برچسب تلفنی؛ ۴٫ داشتن زمان به هر میزان که نیاز داشته باشد، قبل از فرستادن ایمیل؛ ۵٫ ثبت خودکار مکاتبات برای ارجاعات بعدی و ۵٫ احساس بازداریِ کمتر داشتن.

خطرهای بالقوه

مراجع باید از خطرهای بالقوۀ دریافت خدمات سلامت روان آنلاین نیز آگاه باشد. برای مثال می‌توان به خطرهای بالقوۀ خدمات مبتنی بر ایمیل اشاره کرد: ۱٫ احتمال دریافت‌نشدن پیام‌ها؛ ۲٫ نقض‌شدن اصل رازداری؛ اگر پیام به آدرس نادرست ارسال شود، هم به دست مشاور نمی رسد و هم اصل رازداری به خطر می‌افتد. همچنین اصل رازداری به دلیل وجود هکرها یا فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی یا دیگرانی که به ایمیل یا کامپیوتر دسترسی دارند می‌تواند نقض شود و باید در راستای حفاظت از ایمیل‌ها به مراجع هشدار داده شود.

حفاظت‌ها

مراجع باید از حفاظت‌هایی که توسط مشاور رعایت می‌شود و خودش نیز می‌تواند در مقابل خطرهای بالقوه به کار گیرد، آگاه شود. برای مثال: ۱٫ هر زمان که ایمیلی فرستاده می‌شود، می‌تواند درخواست «دریافت بازگشت» بدهد؛ ۲٫ برای دسترسی به کامپیوتر گذرواره قرار دهد.

جایگزین‌ها

مراجع باید در جریان جایگزین‌های دریافت خدمات آنلاین قرار بگیرد. به عنوان مثال، جایگزین‌ها می‌توانند این‌ها باشند: ۱٫ دریافت خدمات سلامت روان فردی، ۲٫ صحبت با یک دوست یا عضوی از خانواده، ۳٫ ورزش یا مدیتیشن و ۴٫ هیچ‌کاری انجام‌ندادن.

نماینده‌ها

برخی از مراجعان در موقعیتی نیستند که بتوانند برای دریافت خدمات سلامت روان رضایت دهند. در این موارد رضایت باید از والدین، سرپرست قانونی یا سایر شریکان مجاز گرفته شود و هویت این شریکان باید تأیید شود.

فرایند عملیاتی استاندارد

به طور کل مشاور باید همان فرایندی را در ارائۀ خدمات سلامت روان آنلاین طی کند که در هنگام ارائۀ خدمات سلامت روان حضوری طی می‌کند. به طور خاص:

مرزهای صلاحیت

مشاور باید مرزهای صلاحیتش را حفظ کند و اگر در مشاورۀ حضوری در موردی مشخص به مشکل بر نمی‌خورد، در مشاورۀ آنلاین هم در آن مورد مسئله‌ای برای فرد ایجاد نکند.

الزامات برای عمل

مشاوران باید هرگونه الزام موردنیاز (برای مثال، داشتن پروانه) را تحقق ببخشند تا بتواند خدمات سلامت روان آنلاین ارائه دهد. در واقع، شاید بهتر باشد که مشاور الزامات موردنیاز مختص هر شهر و منطقه‌ای را تحقق ببخشد تا بتواند خدمات را به افراد ساکن آن منطقه ارائه دهد.

ساختار خدمات آنلاین

مشاور و مراجع هر دو باید بر تعداد و حالت ارتباطات، روش تعیین هزینه، تخمین هزینه برای مراجع، روش پرداخت هزینه و مواردی از این دست توافق داشته باشند.

ارزیابی

مشاور باید قبل از ارائۀ هر گونه خدمات ارزیابی شود.

رازداری مراجع

از رازداری مراجع باید محافظت شود. اطلاعات مربوط به مراجع تنها با اجازۀ وی می‌تواند فاش شود. به مراجع باید دربارۀ استثنائات قانونی آگاهی لازم داده شود.

ثبت ها

مشاور باید ثبت‌های خدمات سلامت روان آنلاین را نگه دارد. اگر این ثبت‌ها شامل نسخه‌هایی از ارتباطات با مراجع است، مراجع باید از آن‌ها آگاهی یابد.

دستورالعمل‌های تأسیس

مشاور باید به‌طور جدی قوانین و سایر دستورالعمل‌های تأسیس (مانند قوانین و دستورالعمل‌های سازمان‌های حرفه‌ای) را رعایت کند.

موارد ضروری

فرایندها

دربارۀ فرایندهایی که در یک موقعیت ضروری باید اجرا شود، باید بحث شود. در این فرایندها باید این احتمال که مشاور نتواند بلافاصله پیام مراجع را دریافت کند، لحاظ شود و یک پشتیبان محلی برای این موارد در نظر گرفته شود.

پشتیبان محلی

 از موارد ویژه‌ای که در خدمات سلامت روان آنلاین وجود دارد، این است که مشاور ممکن است فاصلۀ بسیار زیادی با مراجع داشته باشد. این موقعیت می‌تواند توانایی مشاور در پاسخ به موارد ضروری را محدود کند. در این موارد مشاور باید نام و شمارۀ تلفن یک ارائه دهندۀ مراقبت‌های بهداشتی محلی را برای کمک به مراجع داشته باشد.


منبع:

http://www.adca-online.org

[۱] International Society for Mental Health Online (ISMHO)

[۲] American psychological Association (APA)

[۳] American Association for Marriage and Family Therapy (AAMFT)

[۴] american distance counseling association (ADCA)

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

8 + 7 =