واقعیت مجازی و روان درمانی

چگونه فناوری به کمک درمان اختلال استرس بعد از تروما (PTSD)می‌آید؟

 مترجم: طیبه بیات

تخمین زمان مطالعه: ۳ دقیقه


عراق/افغانستان مجازی، برنامۀ کاربردی VR- محوری است که به ارزیابی و درمان سربازان برگشته از عراق و افغانستان و مبتلا به اختلال‌های اضطراب مانند اختلال استرس بعد از حادثه (PTSD) کمک می‌کند. برنامۀ کاربردی عراق/افغانستان مجازی از VR به عنوان جایگزین نویدبخش درمان مواجهۀ تصوری استفاده می‌کند که در آن پزشکان به روش پله‌ای فزاینده، بیماران مبتلا به اختلال استرس را به تصور تجربه‌های آسیب‌زا هدایت می‌کنند.


با نوآوری‌های تکنولوژی فرصت‌های قابل توجهی در خدمت درمان فراهم می‌شود.

آهنگ سریع واقعیت مجازی (VR) و پیشرفت‌های بازی‌های کامپیوتری تعاملی، فرصت‌های قابل توجهی در اختیار اجتماعات پزشکی و سلامت قرار می‌دهد. وزارت دفاع آمریکا (DoD) از طریق مراکز تحقیقاتی مانند انستیتوی تکنولوژی‌های خلاق (ICT)، مرکز پژوهش وابسته به دانشگاه (UARC) که به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) وابسته است و توسط مرکز آموزش تکنولوژی و شبیه‌سازی آزمایشگاه پژوهش ارتش آمریکا اداره می‌شود، روی این پیشرفت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. نوآوری‌های این مرکز پژوهشی شروع یک زمینۀ روبه‌رشد سریع است. تلاش عراق/افغانستان مجازی پیشتاز این عرصه است.

عراق/افغانستان مجازی، برنامۀ کاربردی VR- محوری است که به ارزیابی و درمان سربازان برگشته از عراق و افغانستان و مبتلا به اختلال‌های اضطراب مانند اختلال استرس بعد از حادثه (PTSD) کمک می‌کند. برنامۀ کاربردی عراق/افغانستان مجازی از VR به عنوان جایگزین نویدبخش درمان مواجهۀ تصوری استفاده می‌کند که در آن پزشکان به روش پله‌ای فزاینده، بیماران مبتلا به اختلال استرس را به تصور تجربه‌های آسیب‌زا هدایت می‌کنند. همانطور که یک شبیه‌ساز هواپیما تحت شرایط فوق‌العادۀ آب‌و‌هوایی می‌تواند خلبان را در عملکرد مؤثر هدایت کند، پزشک هم می‌تواند از شبیه‌سازی‌های VR درکمک به بیمار برای پشتِ سر گذاشتن تجربۀ آسیب‌زا استفاده کند.

عراق/افغانستان مجازی شامل یک سری محیط‌های VR طراحی‌شدۀ شبیه به شهر خاورمیانه‌ای و صحنه‌های صحراهای بیابانی و خاص مکان‌های آسیب‌زای معمول، برای استفاده در درمان مواجه VR است. یکی از منافع استفاده از VR در درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس این است که بیماران می‌توانند در محیط‌های مجازی نموددهندۀ تجارب آسیب‌زایی که می‌خواهند بر آن غلبه کنند، دورنورد شوند. پزشکان با استفاده از محرک بصری، شنیداری، بویایی و ارتعاش لمسی می‌توانند شدت این محیط‌های مجازی را پیکربندی و تنظیم کنند و طوری آن را شروع کنند که بیماران بتوانند به طور پله‌ای فزاینده در محیط‌های نموددهندۀ تجارب آسیب‌زای خود فرو روند. با قراردادن بیماران در برابر تجربه‌های آسیب‌زایشان از طریق فرو بردن آن‌ها در محیط‌های مجازی نموددهنده به روش پله‌ای فزاینده، پزشکان می‌توانند به این بیماران برای غلبه بر اختلال استرس کمک کنند. در مقایسه، درمان مواجهۀ تصوری بر توانایی بیماران برای تصور کارامد تجربۀ آسیب‌زایشان تکیه دارد. اما بسیاری از این بیماران یا تمایلی به این کار ندارند یا قادر نیستند این تجارب آسیب‌زا را تصور کنند. در حقیقت، اجتناب از یادآوری آسیب یکی از علائم اصلی PSTD است. برنامۀ عراق/افغانستان مجازی با ارائۀ راه‌هایی برای غلبه بر این تمایلِ آسیب‌دیدگان به اجتناب طبیعی، به این محدودیت بالقوه رسیدگی می‌کند.

گزارش‌هایی در مورد بیماران مبتلا به PSTD که به درمان‌های مواجهۀ تصوری قبلی پاسخ ندادند اما به درمان مواجهۀ  VRتصوری پاسخ دادند، استفاده از VR برای درمان مواجهه را تأیید می‌کند. در چنین مطالعه‌ای، سیستم نمونۀ اولیۀ درمان مواجهۀ عراق/افغانستان مجازی کاهش معنادار بالینی و آماری PSTD را تولید کرد.

منبع

https://www.psychologytoday.com/blog/full-spectrum-warrior/201106/virtual-reality-new-therapy-part-one-virtual-iraq-afghanistan

0

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

5 × چهار =