پیمایش و گردآوری داده

پیمایش دانشجویان سال اول، ترم پاییز (دانشگاه کنتاکی)[۱]:

تخمین زمان مطالعه: ۴دقیقه


این پیمایش به دنبال فهم ارتباط میان علایق و رفتارهای دانشجویان با مشاغل مورد علاقه‌شان است. به‌طورخاص میزان علاقۀ دانشجویان به فعالیت‌های علمی سنجیده شده است. اهداف و علایق افراد بر حسب تفاوت‌های جنسیتی میان زن و مرد در این پرسشنامه سنجش شده‌اند. یکی از قسمت‌های مرکزی هویت کاری زنان معاشرتی بودن کار است که در این پیمایش سنجش شده است تا چه حد مشاغل علمی می‌توانند این بُعد از خواسته‌های زنان را تأمین کنند.


از این پیمایش تنها مجموعه‌ای از گزارش‌ها در وب‌سایت دانشگاه وجود دارد که سؤالات و سنجه‌های آن در این قسمت توصیف می‌شود. در ابتدا، از دانشجویان جدیدالورود در مورد میزان دشوار بودن دروس در دورۀ دبیرستان سؤال شده است. همچنین از آن‌ها پرسش شده است که در دورۀ دبیرستان برای فعالیت‌های مختلف (شامل مطالعه، تفریح، تماشای فیلم و بازی‌های رایانه‌ای، استفاده از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، کار کردن) چند ساعت در هفته زمان صرف کرده‌اند.

در زمینۀ فعالیت‌های کلاسی در دورۀ دبیرستان سؤال شده است که فعالیت‌هایی (شامل پرسش در کلاس، حضور در کلاس بدون انجام تکالیف، مشارکت در مباحث درون کلاس، بیان دیدگاه‌ها در کلاس درس، غیبت در کلاس) را تا چه حد انجام داده‌اند. در پرسش دیگری از دانشجویان جدید الورود خواسته شده است تا در مقوله‌های توانمندی آکادمیک، انگیزۀ پیشرفت و اعتمادبه‌نفس در موقعیت‌های اجتماعی، خود را با میانگین افراد همانند خود مقایسه کنند.

همچنین از آن‌ها پرسیده شده است که در کدام یک از کلاس‌های ریاضی شامل جبر، هندسه و غیره شرکت کرده‌اند.

در قسمت بعدی از دانشجویان پرسش شده است که آیا در حال حاضر با مشکلاتی (شامل مشکلات اقتصادی، بیماری‌های جدی، مشکلات جدی در ارتباط با دوست یا عضو خانواده) مواجه هستند یا خیر؟ در سوال دیگری آمده است که آیا فرد در یک رابطۀ عاطفی عاشقانۀ جدی قرار دارد یا خیر؟

در قسمت بعدی پرسش شده است در یک سال گذشته تا چه حد احساساتی (شامل ناراحتی و افسردگی، تنهایی، اضطراب، احساس تهدید، بی‌انگیزگی، ترس از مواجهه با افراد جدید، ضعف و بی‌انرژی بودن، نگران سلامتی خود بودن) به شما دست داده است؟

در جای دیگری پرسش شده است که فرد غیر از این دانشگاه، برای کدام دانشگاه‌های دیگر درخواست داده است و در کدام یک از آن‌ها، غیر از این دانشگاه، پذیرفته شده است؟ همچنین از فرد خواسته شده است تا به دانشگاه‌های کشورش براساس معیارهایی (شامل اعتبار اکادمیک، وجود رشتۀ مورد علاقه فرد، هزینه‌ها، کمک‌های مالی، فضای مدارای فرهنگی و میزان پذیرش دیگر اقوام و قومیت‌ها از جانب عموم مردم، کیفیت سکونت، فرصت‌های تفریحی و فرهنگی و اجتماعی، میزان نزدیک بودن دانشگاه به محل سکونت) امتیاز دهد.

از افراد خواسته شده است تا به فعالیت‌های گوناگون دانشگاه (شامل برگزاری نمایشگاه‌ها، بازدید از دانشگاه برای دانشجویان جدیدالورود، تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های بروشوری و غیره، ارتباطات ایمیلی، برخورد کارمندان، برخورد مشاوران، وب‌سایت دانشگاه، ارتباطات مربوط به مشکلات دانشجویان از جمله وضعیت اقتصادی) امتیاز دهند.

از دانشجویان جدیدالورود پرسیده شده است که تا چه حد از ترک خانه و آمدن به دانشگاه دچار استرس شده‌اند. از دانشجویان خوابگاهی پرسیده شده است تا چه حد در تعطیلات و آخر هفته‌ها مایل به ترک دانشگاه و رفتن به خانه خودشان و نزد خانواده‌شان هستند؟

از دانشجویان شاغل پرسیده شده است در هفته چند ساعت کار می‌کنند؟ میزان دغدغۀ دانشجویان در مورد توانایی پرداخت شهریۀ دانشگاه نیز پرسش شده است؟ از دانشجویان پرسش شده است که کمک‌های اقتصادی و وام‌های دانشگاه چقدر بر تصمیم آن‌ها برای ورود به این دانشگاه تأثیر گذاشته است؟

از دانشجویان پرسش شده است تا چه حد مایل هستند به یک انجمن علمی یا اتحادیۀ دانشجویی بپیوندند؟ از آن‌ها پرسیده شده است تا چه حد شانس کسب معدل خوب دارند و همچنین شانس خود را برای فارغ التحصیل شدن از این دانشگاه چگونه ارزیابی می‌کنند؟ از دانشجویان پرسیده شده است حدوداً تعداد شهروندان در محل زندگی آن‌ها چقدر است؟

بالاترین میزان تحصیلات مادر و پدر دانشجو و میزان درآمد خانواده، در سال گذشته، نیز پرسش شده‌اند.

 

پیمایش تأثیرات ناشی از کار و حرفه (دانشگاه میامی)[۲]:

در ابتدای این پیمایش اینترنتی دانشگاه میامی آمریکا، معرفی‌نامۀ تیم علمی و اجرایی و ایمیل‌های آن‌ها برای پرسش بیشتر ارائه شده است. سپس توضیح داده شده است هدف از این پیمایش سنجش عملکرد و عقاید دانشجویان دربارۀ متغیرهای مرتبط با کار و حرفه است. در این پژوهش، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، شامل خواندن و نوشتن، کارهای تحلیلی همچون حل مسائل ریاضی و منطقی، به دانشجویان ارائه می‌شود و نیز به عقاید آن‌ها برای گزینه های کاری مختلف امتیاز داده می‌شود. زمان تکمیل این پرسشنامه کمتر از ۲۰ دقیقه خواهد بود. سپس توضیح داده شده که پاسخ‌های شما کاملاً محرمانه خواهند بود.

در ابتدا در قالب یک سری سناریو، وضعیت شغلی افراد مختلف تشریح می‌شود و واکنش دانشجو در این موقعیت‌های شغلی ارزیابی می‌شود، مثلاً در سناریوی اول، خانمی شاغل در بخش تحقیقاتی یک مؤسسه توصیف می‌شود که وضعیت شغلی خوب و ایده آلی دارد و زمان او در طول روز بین اوقات شخصی و کاری‌اش تقسیم شده است. سپس از دانشجو خواسته می‌شود به سؤالاتی در مورد وضعیت شغلی توصیف شده پاسخ دهد: ارزیابی منفی یا مثبت از کار؛ ارزیابی مثبت یا منفی از ماهیت کار (علمی)؛ اگر این شغل را داشتید تا چه حد به توانمندی شما، در کسب موفقیت و تجربیات جدید منجر می‌شد؟؛ تا چه حد این کار کمک می‌کند با دیگران روابط اجتماعی صمیمانه برقرار نمایید؟؛ چنددرصد این شغل نیاز به فعالیت تنهایی یا فعالیت با دیگران دارد؟؛ تصور فرد از میزان موفقیتش در ورود به این شغل؟؛ میزان لذت‌بخش‌بودن این شغل در نظر فرد؟؛ میزان موفق شدن زنان در این شغل از نظر پاسخگو؟؛ میزان علاقۀ پاسخگو به داشتن این شغل؟؛ میزان داشتن دوستان و آشنایانی که دارای شغل توصیف شده‌اند؟؛ تصور فرد از موفق بودن در شغل توصیف شده؟

سپس از فرد پرسش شده است که هر یک از صفات شخصیتی (فردگرایی، کمک به مردم و اجتماع، انجام کارهای خیرخواهانه، موفقیت و کاربلد بودن، در ارتباط بودن با دیگران، دگرخواهی و توجه به منافع دیگران، صمیمیت، استقلال، کار گروهی، به دنبال قدرت بودن، تمرکز بر نیازهای خود، رقابت، ماجراجو بودن، به دنبال پاداش‌های مادی بودن، به دنبال پاداش‌های معنوی بودن) تا چه حد در مورد شما صدق می‌کند.

همچنین، از فرد پرسش شده است، با توجه به سابقۀ دانشگاهی خود، توانمندی‌اش را در زمینۀ ریاضی و کارهای علمی در چه حد ارزیابی می‌کند. رشتۀ تحصیلی، شغل فعلی، جنسیت، سن.

فعالیت‌هایی که در سناریوی اول ارائه شده بودند مجدداً از فرد پرسش شده‌اند که کدام یک از آن‌ها در آن سناریو بود؟ اینگونه توانایی حافظۀ کوتاه مدت فرد سنجش شده است.

در پایان از پاسخگو تشکر شده است و مجدداً هدف از این پیمایش اعلام شده است. این پیمایش به دنبال فهم ارتباط میان علایق و رفتارهای دانشجویان با مشاغل مورد علاقه‌شان است. به‌طورخاص میزان علاقۀ دانشجویان به فعالیت‌های علمی سنجیده شده است. اهداف و علایق افراد بر حسب تفاوت‌های جنسیتی میان زن و مرد در این پرسشنامه سنجش شده‌اند. یکی از قسمت‌های مرکزی هویت کاری زنان معاشرتی بودن کار است که در این پیمایش سنجش شده است تا چه حد مشاغل علمی می‌توانند این بُعد از خواسته‌های زنان را تأمین کنند.

[۱]  First-Year Students, Fall (University of Kentucky)

[۲]  Impressions of Careers (Miami University): (https://muohiopsychology.qualtrics.com/jfe/form/SV_3PLic7mtJA8prDu)

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

10 − هفت =