این پیمایش به بررسی پنداشت افراد از رشته‌های دانشگاهی می‌پردازد

تخمین زمان مطالعه:۶ دقیقه

این پیمایش پنداشت و تصور افراد را از رشته‌های دانشگاهی برررسی می‌کند و تصورات یکسان و تصورات متفاوت موجود را مشخص می‌کند. این پیمایش در دپارتمان روان شناسی دانشگاه کارلتون کانادا انجام می شود. در این پیمایش در ابتدا از فرد خواسته می‌شود رشته‌های دانشگاهی که می‌شناسد را نام ببرد. سپس، فهرستی از ۲۰ رشته ارائه می‌شود و از پاسخگو خواسته می‌شود در قالب یک طیف هفت قسمتی لیکرت، دشواری هر یک از آن‌ها را مشخص سازد. سپس جملاتی در مورد جهان و مردم (مانند سرعت صدا از نور بیشتر است) ارائه می‌گردد و از فرد خواسته می‌شود تا بگوید آن‌ها درست هستند یا غلط. در نهایت، سؤالات جمعیت شناختی مطرح می‌شود. انجام این پیمایش آنلاین ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. اطلاعات محرمانه و مشارکت نیز داوطلبانه است.

همان‌طور که اشاره شد ابتدا ۲۰ فیلد ارائه می‌گردد و از پاسخگو خواسته می‌شود هرچند رشتۀ دانشگاهی که می‌شناسد را یادداشت کند؛ سپس رشته‌های دانشگاهی (مانند ستاره شناسی، تاریخ، شیمی، اقتصاد، ریاضیات، جغرافیا، مدیریت، انسان شناسی، علوم اعصاب، باستان شناسی، جامعه شناسی، کشاورزی، روان شناسی، زیست شناسی، فلسفه، حقوق، زبان شناسی، پزشکی، فیزیک، مهندسی) لیست می‌شود و از پاسخگو خواسته می‌شود، از لحاظ سختی فراگیری، آن‌ها را در طیف ۷ قسمتی رتبه‌بندی نماید.

بخش بعدی سؤالات از دانش فرد در مورد موضوعات و روش‌های علمی پرسش می‌کند. در سناریوی اول از فرد خواسته می‌شود در مورد گزاره‌های علمی، صحت آن‌ها را در قالب یک طیف بیان کند. در سناریوی دوم گزاره‌های علمی کوتاهی به فرد داده می‌شود و از فرد خواسته می‌شود نتیجه‌ای منطقی یادداشت کند و در نهایت دیدگاهش را در مورد موضوعات علمی در قالب طیف لیکرت مطرح کند.

گزاره‌های علمی مطرح شده موارد متعددی هستند شامل: «در مجموع ۲۸ روز طول می کشد تا زمین یک دور کامل بر خورشید بزند»؛ «انسان‌های اولیه همزمان با دایناسورها زندگی می‌کردند»؛ «اکسیژنی که ما تنفس می‌کنیم از سیارات دیگر می‌آید» و غیره. سپس ۱۱ سناریو ارائه شده است و دیدگاه پاسخگو در مورد صحت آن‌ها مطرح شده است.

در ادامه نیز همچنان مجموعه گویه‌هایی در مورد موضوعات علمی مطرح شده است و نظر پاسخگویان در مورد میزان درست بودن آن‌ها خواسته شده است.

در نهایت، متغیرهای جمعیت شناختی شامل سن، جنس، میزان تحصیلات، کشور محل سکونت، میزان آموزش علمی (مقدماتی، متوسط، پیشرفته)، میزان تسلط بر زبان انگلیسی، تسلط بر دیگر زبان‌های خارجی. در پایان این پیمایش، هدف این مطالعۀ علمی، بررسی چرایی تصور عوام از غیر علمی بودن روان شناسی بیان شده است.

پیمایش رفتارهای نزاع جویانه در محیط کار – دانشگاه فلوریدا، آمریکا [۲]:

هدف این پیمایش بررسی رابطۀ میان محیط‌های کاری گوناگون است. این پیمایش آنلاین حدود ۳۰ دقیقه زمان می‎برد و مشارکت داوطلبانه است و اطلاعات حاصل بدون ذکر نام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ابتدا، شغل و بخش کاری (مانند دولتی، صنایع غذایی و…) پرسیده شده است؛ سپس از فرد خواسته شده تا وظایفی را که در محیط شغل بر عهدۀ او است لیست وار یادداشت کند. سپس در قالب گویه‌هایی از فرد خواسته شده تا پاسخ دهد در محیط کار به‌طور واقعی یا فرضی مناسبات میان افراد قدرتمندتر و افراد کم قدرت‌تر چگونه است؛ افراد قدرتمند افرادی هستند که یا موقعیت شغلی بالاتری دارند یا به طبقه اقتصادی اجتماعی بالاتری منسوب هستند و افراد کم قدرت نیز برعکس. از جمله از فرد پرسیده می‌شود که موارد ذیل هر چند وقت یک بار در محیط کاری شما بروز می‌کند؟: افراد کم قدرت‌تر تحت سلطه و زورگویی قدرتمندترها قرار دارند؛ افراد قدرتمندتر به پخش کردن شایعات در مورد کم‌قدرت‌ترها می‌پردازند؛ افراد کم قدرت‌تر تعمداً از فعالیت‌های گروهی سازمان کنار گذاشته می‌شوند؛ در دیدار و مواجهه قدرتمندترها، افراد کم‌قدرت اساساً نادیده گرفته میشوند؛ افراد کم‌قدرت‌تر با هدف مورد تمسخر قرار گرفتن متداوماً بابت اشتباهات کوچکشان مورد بازخواست و کنایه قرار می‌گیرند؛ کارهایی به کم‌قدرت‌ها واگذار می‌شود که فراتر از حد درآمدی آن‌هاست؛ قدرتمندترها کم‌قدرت‌ها را تهدید می‌کنند؛ افراد کم‌قدرت‌تر بابت مسائل مربوط به شغل مورد تمسخر عموم قرار می‌گیرند؛ حجم کارهای زیاد و بازه‌های زمانی نامعقول برای تحویل کارها باعث ناموفق شدن کم‌قدرت‌ها می‌شود؛ اطلاعات مربوط به انجام درست کار عموماً در اختیار پرقدرت‌ها است؛ در برابر عصبانیت قدرتمندترها، افراد کم‌قدرت توان دفاع از خود را ندارند؛ کم‌قدرت‌ها عموماً با ادبیات التماس‌گونه و ضعیفانه با قدرتمندها صحبت می‌کنند؛ قدرتمندترها در مورد زندگی خصوصی کم‌قدرت‌ها بحث‌های توهین‌آمیزی می‌کنند؛ کم‌قدرت‌ها بیشتر مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

در مجموعه سؤال بعدی از فرد خواسته شده است میزان وقوع موارد ذیل را در محیط کاری خود مشخص سازد: بیان جوک در مورد قومیت خاص؛ دوستی و خوردن ناهار در میان کارمندان قومیت‌های گوناگون؛ عدم تخصیص فضای کافی اتاق کار به دلیل تعلق قومی؛ جوک‌های جنسی؛ تبعیض دینی و مذهبی؛ تبعیض میان بزرگ‌ترها و کم‌سن و سال ترها.

از پاسخگویان پرسیده شده آیا کارفرما مسائل مربوط به عدم خشونت را در محیط کار آموزش می‌دهد یا خیر؟؛ آیا کارفرما اعضا را ملزم می‌کند موارد خشونت را گزارش کنند یا خیر؟. ماهیت شغل پاسخگو در قالب صفت‌هایی بررسی شده است شامل: طرح ایده ها، جستجوی تکنولوژی‌های جدید. ماهیت فضای محیط کار پاسخگو نیز در قالب صفت‌هایی سنجیده شده است شامل: خودخواهی، احترام به عقاید و تحمل قومی و مذهبی، سلامت و امنیت محل کار.

سپس از فرد خواسته شده تا پاسخ دهد در یک ماه گذشته میزان تجربه احساسات ذیل را تا چه حد داشته است؟ خستگی و بی‌انرژی بودن؛ مشکل در تمرکز؛ مشکل در تفکر، احساس گناه، احساس خشم و دشمنی، افسردگی، شرمساری، حسادت، اضطراب، ترس، تجربه آزار و اذیت.

سپس از فرد میزان موافقت/مخالفت با گزاره‌های پیش روی پرسش شده است: در آینده به دنبال کار دیگری خواهم رفت؛ احتمالاً این خوب است که برخی فرادست و برخی فرودست هستند؛ فرودستان باید به شرایط خودشان قانع باشند؛ عموماً با افراد کم‌توان و فقرتر از خودم احساس همدردی دارم؛ قبل از تصمیم گرفتن به ابعاد گوناگون موضوع توجه می‌کنم؛ اگر احساس کنم حق با من است وقتم را برای گوش دادن به حرف طرف دیگر تلف نمی‌کنم؛ سعی می‌کنم خودم را جای کسی که مشکل دارد بگذارم.

در انتها نیز سؤالات جمعیت شناختی مطرح شده است شامل جنس، تحصیلات، سن، قومیت، درآمد سالیانه، سابقۀ کاری در شغل فعلی، ساعات کاری هفتگی، تعداد افرادی که در طول روز با آن‌ها در تعامل هستید در محل کار، تعداد رده‌های سازمانی در محل کار، موقعیت و رتبۀ شغلی فرد.

پیمایش صداقت در روابط – دانشگاه روچستر [۳]:

هدف این پیمایش بررسی کم و کیف صداقت در روابط عاطفی است. به غیر از سؤالات جمعیت شناختی، مابقی سؤالات این پرسشنامه آنلاین قابل دسترس نبوده است؛ سؤالات جمعیت شناختی عبارت بوده‌اند از وضعیت تأهل فرد (شامل متأهل، نامزد و غیره)، مدت زمان رابطه، میزان رضایت از رابطۀ فعلی، تجربۀ رجوع به مشاوره ازدواج، سن خود و سن طرف مقابل، جنس خود و جنس طرف مقابل؛ قومیت خود و طرف مقابل؛ تحصیلات خود و طرف مقابل؛ شغل؛ میزان درآمد ماهیانه خود و طرف مقابل.


[۱]  ای پیمایش مربوط به دانشگاه کارلتون کانادا می باشد

(https://carletonpsych.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_d5pm6bFSQJHiPJP)

  [۲]این پیمایش مربوط به دانشگاه فلوریدا ایالات متحده می باشد

(http://workclimate4.questionpro.com/)

[۳]  این پیمایش مربوط به دانشگاه روچستر می باشد

(http://www.courses.rochester.edu/surveys/funk/honestyT0/)

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

5 − چهار =