چاپ اکسپو – نمونه‌ای از کسب و کار آنلاین

چاپ اکسپو – نمونه‌ای موفق از کاربرد تجربیات شخصی در راه‌اندازی استارت اپ

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه

 


از میان نمونه‌های موفق کسانی که از تجربیات و مشاهدات شخصی برای راه‌اندازی کسب و کار خلاق خود بهره گرفتند، می‌توان از سینا اسکندری و استارت‌اپ او چاپ اکسپو نام برد، که در حوزه خدمات آنلاین چاپ و تبلیغات جای می‌گیرد و به چند نیاز از نیازهای موجود در این بخش پاسخ می‌دهد.


چاپ اکسپو استارت اپی است که می‌خواهیم در مورد آن بیشتر بدانیم

این پرسش که «آیا تجربیات شخصی ما از بازار کار، کمکی به راه‌اندازی کسب و کار خودمان می‌کند یا نه؟ و اگر کمک می‌کند، این کمک چقدر است؟» پاسخ دقیق و ساده و مشخصی ندارد و مانند بسیاری از پرسش‌های مربوط به حوزه کسب و کار، از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود برخوردار و تابع شرایط و معیارهای فراوانی است. تعداد نمونه‌های «موفقیت با تکیه بر آموخته‌های تجربه» بسیار زیاد است و اهمیت درس‌های تجربه را به وضوح اثبات می‌کند؛ اما شمار نمونه‌های شکست و ناکامی هم آنقدر هست که خطر تکیه صرف بر تجربه و فهم شخصی را به ما نشان دهد.

از سوی دیگر، از میان نمونه‌های موفق کسانی که از تجربیات و مشاهدات شخصی برای راه‌اندازی کسب و کار خلاق خود بهره گرفتند می‌توان از سینا اسکندری و استارت‌اپ او چاپ اکسپو نام برد که در حوزه خدمات آنلاین چاپ و تبلیغات جای می‌گیرد و به چند نیاز از نیازهای موجود در این بخش پاسخ می‌دهد.

اسکندری می‌گوید: «چه در زمانی که به صورت فریلنسینگ (۱) فعالیت داشتم و چه در مدت زمانی که در شرکت کار می کردم به طور مستقیم درگیر فرآیندهای تبلیغات و روابط عمومی نیز بودم و همیشه با مشکلاتی در زمینه سفارش‌گذاری محصولات چاپی برخورد می‌کردم. .. این مشکلات من را به این فکر انداخت که استارتاپی در این زمینه راه بیاندازم تا قدمی در راهِ حل این مشکلات در صنعت چاپ بردارم.» (مصاحبه با هفته‌نامه شنبه)

برای کسی که به هر علتی، مثلاً برای چاپ عنوان برند خود روی هدایای تبلیغاتی مانند سربرگ و لیوان به خدمات چاپی نیازمند می‌شود، دانستن مواردی مثل نوع کار، برآورد هزینۀ طراحی و چاپ، مدت مورد نیاز از پذیرش سفارش تا پایان کار و چگونگی تحویل محصول نهایی ضروری است. اما معمولاً عموم کسانی که در آغاز یا در جایی از مسیر کار خود به چنین خدماتی نیاز پیدا می‌کنند، از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند و برای دسترسی به این اطلاعات به زحمت می‌افتند.

چاپ اکسپو، استارت‌اپی است که همۀ این خدمات را یک‌جا و به ساده‌ترین شکل ممکن پوشش می‌دهد و سردرگمی مرسوم میان استارت‌اپ‌ها و کسب و کارهای نوپا و سایر کسانی را که به خدمات چاپ و تبلیغات نیاز پیدا می‌کنند رفع می‌کند.

چاپ اکسپو، گزینه‌های روشن و مشخصی دربارۀ آنچه مشتری احتمالاً به آن نیاز دارد عرضه می‌کند. همچنین به بسیاری از پرسش‌ها در زمینۀ کیفیت و هزینۀ چاپ تبلیغاتی حتی پیش از شکل‌گیری و طرح شدن پاسخ می‌دهد.

مشتری در سایت چاپ اکسپو گزینه  مطلوب خود را می‌بیند و با توجه به سلیقه و نیاز و توان مالی خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. چاپ اکسپو هزینه‌های خودِ کارِ چاپ را کاهش نمی‌دهد، اما ذهن مشتری و متقاضی خدمت را برای آنچه که می‌خواهد و به آن نیاز دارد روشن و شفاف می‌کند؛ این شفافیت، کار انتخاب گزینۀ مطلوب و مدیریت مالی آن را برای مشتری آسان‌تر می‌کند.

بنابراین؛ سایت چاپ اکسپو جلوی برخی هزینه‌های اضافی را می‌گیرد. همچنین به خاطر ارائه امکان تحویل محصول نهایی در محل، به صرفه‌جویی در وقت نیز می‌انجامد.

صنعت تبلیغات عرصۀ بسیار پهناوری است که استارت‌اپی مثل چاپ اکسپو و مجموعه‌های مشابه فقط بخش کوچکی از آن، یعنی در کارهای مرتبط با چاپ تبلیغاتی را تشکیل می‌دهند. بخش‌های دیگر، از مشاوره‌های خلاق گرفته تا شبکه تحلیل‌گران و پژوهش‌های بازار، هر کدام سهم خود را در این بازار بزرگ دارند.

گردش مالی سالیانه این صنعت در کشورهای توسعه یافته مثل ایالات متحده بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار و در کشورهای در حال توسعه مانند مالزی نزدیک ۵۶۰ میلیون دلار است (بر اساس آمار سایت www.statista.com).

در امریکا نزدیک به ۳۲۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت تبلیغات مشغول به کار هستند که حدود نیمی از آن‌ها دانش‌آموختۀ یکی از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی محسوب می‌شوند. ظرفیت جذب این صنعت برای دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی آنقدر بالاست که بسیاری از مشاوران شغلی در کشورهای توسعه‌یافته، جستجوی کار در این عرصه را به کسانی که به مشاغلی غیر از پژوهش و تدریس علاقه دارند پیشنهاد می‌کنند.

در همین رابطه به عنوان مثال، طبق آمار سایت آل ابوث کرییرز بیش از ۶۰ درصد مدیران شرکت‌های تبلیغاتی در بریتانیا دانش‌آموخته یکی از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی هستند.

درنهایت طبق برآوردهای مگناگلوبال، در آینده نه چندان دور، عمده اشتغال و گردش مالی در صنعت تبلیغات به دو حوزه تبلیغات دیجیتال و تبلیغات تلویزیونی منحصر می‌شود و نیاز به تبلیغات چاپی سال به سال کاهش می‌یابد.

(۱) به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت فریلنسینگ، پیشنهاد می‌شود یادداشتی با عنوان «فرصت کاری و دورکاری ؛ پونیشا سایتی برای فریلنسینگ یا آزادکاری» مطالعه شود.

در این سلسله یادداشت‌ها به دنبال معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی‌ای هستیم که به نوعی ایده‌هایی در علوم انسانی را پیگیری کرده‌اند که به دنبال آن اشتغال و خدمات جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

1+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

11 − 3 =