کسب‌وکارهای موفق در علوم انسانی: معرفی چهار قدرت بزرگ

ارائه خدمات مشاوره‌ای؛ عامل موفقیت چهار قدرت بزرگ در دنیای کسب‌وکار- بخش اول

نویسنده: اعظم ملک‌دار

تخمین زمان مطالعه: ۸ دقیقه


اگر به دنیای کسب‌وکار علاقه‌مند باشید حتماً نام چهار قدرت بزرگ در این حوزه را شنیده‌اید؛ «پرایس واتر هاوس کوپرز»، «دیلویت»، «ارنست و یانگ» و «KPMG» چهار شرکت بزرگ حسابداری در جهان هستند که تحت عنوان the big four شناخته می‌شوند.

این چهار شرکت با سهم زیاد خود در انجام حسابرسی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و بخش عمده کسب‌وکار محلی در بسیاری از کشورهای سراسر جهان بر بازار حسابرسی دنیا تسلط دارند. آن‌ها بزرگ‌ترین شبکه‌های خدمات حرفه‌ای بین‌المللی در حسابداری هستند و خدماتی ازجمله حسابرسی، اطمینان‌دهی، مالیات، مشاوره، ریاضیات بیمه‌سنجی (اکچوئری)، تأمین مالی شرکتی و حقوقی عرضه می‌کنند.

نکته جالب‌توجه اینجاست که بررسی درآمدهای این ۴ مؤسسه نشان می‌دهد دلیل اصلی افزایش درآمد آن‌ها نه خدمات حسابرسی بلکه ارائه خدمات مشاوره‌ای است. در واقع نزدیک به ۵۰ درصد درآمد این ۴ مؤسسه حاصل از این خدمات است و سهم خدمات حسابرسی در فعالیت‌های این چهار موسسه در حال کاهش است.

این چهار مؤسسه با ترکیب کسب‌وکار اصلی خود یعنی حسابرسی با مشاوره مالی، سازمانی و مالیاتی خدمات بسیار مشابهی را ارائه می‎دهند و با این‌که از نظر اندازه تقریباً برابر هستند، هرکدام در بخش‌های خاص صنعتی، جغرافیایی، قابلیت‌های فنی و ارائه خدمات دارای نقاط قوت خاص خود هستند. بردار در دو بخش به معرفی هریک از این مؤسسات به عنوان نمونه ­های موفق کسب‌وکار خواهد پرداخت که بخش اول این گزارش به معرفی مؤسسه دیلویت اختصاص دارد.


تاریخچه مؤسسه دیلویت

دیلویت(Deloitte) یکی از چهار مؤسسه بزرگ خدمات حرفه‌ای در جهان معروف به Big Four است که در سال ۱۸۴۵ توسط ویلیام ولش دیلویت در شهر لندن تأسیس شد.

این مؤسسه طی فرآیندی بالغ بر یکصد‌سال حدود ١٩٠ مؤسسه حسابرسی را جذب نموده که از‌ سال ٢٠١١ به‌نام برند بین‌المللی دیلویت شناخته شده است. طبق آمارهای بین‌المللی این مؤسسه بزرگ‌ترین مؤسسه حسابرسی جهان با درآمد ٢/٣۴‌میلیارد دلار در سال ٢٠١۴ است.

مؤسسه دیلویت چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

دیلویت به لحاظ دامنه فعالیت خدمات متنوعی را به سازمان‌ها و شركت‌های بزرگ از قبیل بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بزرگ در بیش از ۱۵۰ کشور و در حوزه‌های مختلف اعم از استراتژی، تکنولوژی، ریسک و عملیات ارائه می‌کند. عمده خدمات این مؤسسه عبارت‌اند از:

  • حسابرسی
  • مشاوره مدیریت
  • مشاوره مالی
  • مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری
  • مشاوره تكنولوژی و فناوری اطلاعات
  • تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات برای بانك‌ها و مؤسسات
  • طراحی و برنامه‌ریزی
  • انتخاب و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای بین‌المللی
  • نظارت بر اجرای پروژه‌ها
  • مشاوره كسب‌وكار به بانك‌ها و مؤسسات و آموزش استانداردها به كارشناسان آن‌ها

دیلویت برخلاف سایر شرکت‌های بزرگ، علاوه بر تدوین برنامه‌ها و استراتژی‌ها در حوزه پیاده‌سازی و اجرا نیز وارد عمل شده و در صورت تشخیص مشتری پس از تدوین استراتژی تا زمان اجرایی شدن آن با کارفرما همراه خواهد بود.

بنابراین علیرغم اینکه دیلویت دارای تجربیات منحصربه‌فردی در زمینه‌های مختلف مشاوره‌ای، نظارتی، مالی و پیاده‌سازی پروژه‌ها است، تمركز اصلی آن بر روی استانداردهای خدمات به مشتریان است.

توسعه بازار خدمات مشاوره‌ای، مهم‌ترین عامل درآمد دیلویت

بررسی‌های صورت گرفته از فعالیت‌های دیلویت نشانگر این است که دیلویت به همراه ۳ مؤسسه برتر جهانی حسابداری از حوزه حسابرسی صرف دور شده و به خدمات متنوع مشاوره‌ای روی آورده است.

به طوری که سهم عمده‌ای از ارزش برند دیلویت محصول خدمات مشاوره‌ای بوده و درآمد مشورت دهی این مؤسسه با سریع‌ترین نرخ رشد دو رقمی در هر یک از قابلیت‌های مهم فناوری، راهبرد، عملیاتی و سرمایه انسانی افزایش یافته است.

ترکیب درآمدهای چهار مؤسسه برتر جهان در سال ۲۰۱۷

ردیف نام مؤسسه تعداد پرسنل درصد ترکیب درآمد
حسابرسی خدمات مالیاتی خدمات مشاوره­ای
۱ دیلویت ۲۶۳۹۲۴ ۲۴ ۱۹ ۵۷
۲ PWC ۲۳۶۲۳۵ ۴۲ ۲۵ ۳۳
۳ E&X ۲۴۷۵۷۰ ۳۷ ۲۶ ۲۷
۴ KPMG ۱۹۷۲۶۳ ۳۹ ۲۲ ۳۹

 

با نحوه عملکرد دیلویت آشنا شوید!

دیلویت متشکل از تیم‌هایی با متخصصان حرفه‌ای است که این تیم‌ها قادر به اجرای راهكارهای مناسب برای مشتریان هستند و ارزش‌افزوده‌ای برای سازمان خود محسوب می‌شوند.

افراد حرفه‌ای در دیلویت دارای دانش كافی در حوزه صنایع بزرگ بوده و به‌صورت مستقیم و از نزدیك روند بازار را دنبال می‌كنند. نکته قابل‌توجه این است که در عملکرد دیلویت روش اصلی خدمات، نزدیك‌شدن به مشتری و توانایی تجزیه‌وتحلیل نیازها و بازتاب و اجرای استراتژی‌ها است.

ارائه خدمات مشاوره‌ای؛ عامل موفقیت چهار قدرت بزرگ در دنیای کسب‌وکار

چرا شرکت دیلویت یک کسب‌وکار موفق است؟

Gartner برای چهارمین سال متوالی شركت دیلویت را به‌عنوان رهبری جهانی در زمینه خدمات مشاوره و به‌عنوان شركت پیشرو در زمینه خدمات CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) و تجربه مشتری معرفی كرده است.

در سال ۲۰۱۵ نیز Spark Agency دیلویت را یكی از جذاب‌ترین شركت‌هایی كه در پرتغال فعالیت می‌كنند، دانسته که این نتیجه بر مبنای تحقیقات انجام‌شده از بیش از ۲۵۰۰ دانش‌آموز به‌دست آمده است.

تعهد شركت دیلویت جذب استعداد‌ها به سیستم خود و توسعه حرفه‌ای بودن است و همین موضوع نیز تضمین‌كننده حضورش در رتبه‌بندی مربوط به شركت‌های سرویس‌دهنده‌ای است كه در Fortune Global 500 تحسین شده‌اند.

طبق گزارشات حدود ۸۳ درصد شركت‌هایی كه در Fortune Global 500 بوده‌اند، به سمت سرویس‌های دیلویت آمده‌اند و برای شانزدهمین سال پیاپی دیلویت به‌عنوان بهترین شركت برای كار معرفی شده است.

همچنین فرآیند ادغام تعداد زیادی از مؤسسات حسابرسی در دیلویت، امکان جذب نخبگان و کارشناسان حرفه‌ای و نیز تخصیص حقوق و مزایای درخور شأن حرفه را برای آنان فراهم کرده است.

با توجه به اینکه دیلویت شرکای متعددی در صنایع مختلف دارد، از توان متخصصان آن‌ها به‌خوبی استفاده کرده و در تمامی صنایع و بخش‌های اقتصادی مانند شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی فعالیت می‌کند. بدین ترتیب این شرکت پورتفوی بسیار متنوعی از پروژه‌ها و مشتریان را در اختیار دارد.

دیلویت به‌دلیل ایجاد علاقه و جذب مشتریان و با توجه به گستردگی و عمق خدمات در تمامی بخش‌های بازار برای مشتریان بزرگ، اولین انتخاب است و این موضوع عامل مهمی در موفقیت این شرکت محسوب می‌شود.

از طرفی دیلویت با الهام از شهرت، فرهنگ و تنوعی كه دارد برای افرادی كه در آرزوی داشتن استعداد و تجربه حرفه‌ای در سراسر جهان هستند نیز اولین انتخاب محسوب می‌شود.

به تعبیر مدیرعامل این شركت رشد دیلویت به افراد حرفه‌ای شركت وابسته است؛ افرادی كه با فعالیت‌های با كیفیت و متمایز به مهم‌ترین سازمان‌های دنیا خدمت كرده و تأثیرات مهمی را روی مسائل می‌گذارند. از نظر وی دیلویت به‌عنوان سازمانی كه توانایی شناسایی، جذب و توسعه استعدادها را دارد شناخته می‌شود.

موفقیت در تجربه برندسازی

دیلویت در سال ۲۰۱۶ یک هویت برند جدید راه‌اندازی نمود که هدف از راه‌اندازی‌اش این بود که مخاطبین دیلویت فارغ از این‌که در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارند، چه کسب‌وکاری دارند یا از چه طریق و دستگاهی به دیلویت رسیدند همه یک تجربه‌ همخوان و معنادار (meaningful and consistent experience) در تعامل با برند دیلویت داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر اصلی‌ترین هدف این بازطراحی و راه‌اندازی هویت برند جدید مدیریت تجربه برند با مخاطبین بوده است.

برای فعال‌سازی و راه‌اندازی این هویت برند، تیم برند دیلویت به همکاری شرکت Monigle که در حوزه‌ی مدیریت تجربه‌ی برند فعالیت می‌کند شروع به تعریف نیازمندی‌های Brand Space نمودند.

Brand Space یک سایت مرکزی است که به متخصصین دیلیوت کمک می‌کند تا برندشان را در فضای دیجیتال و فیزیکال به درستی ارائه دهند. اجزاء هویت برند جدید، معماری برند و چارچوبی که باید رعایت کنند در Brand Space وجود دارد و تمام متخصصین دیلویت در سراسر دنیا می‌توانند به آن مراجعه کنند.

از حسابرسی تا تحلیل داده‌های آماری

به تازگی مؤسسه دیلویت از انتشار ابزار جدیدی برای تحلیل داده‌های آماری خبر داده است. این مؤسسه هدف از انتشار این ابزار را کمک به مدیریت پیگیری و گزارش زیان عملیاتی خالص دولت عنوان کرده است.

این راه‌حل مبتنی بر وب با به‌کارگیری رویکردهای تحلیلی توانسته محدودیت قوانین خاص دولت را برای محاسبه زیان‌های عملیاتی برطرف کند. طبق بازخورد مشتریان این مؤسسه دامنه نتایج استفاده از این ابزار به دلیل گستردگی ویژگی‌های انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر آن معتبر و فراگیر است.

منابع:

“Reading between the lines – key observations from the 2016 international accounting board world ranking” by: Tony Shiffmann

http://iranaccnews.com/1394/05/05

رده بندی موسسات حسابرسی بین المللی و درس هایی برای ما

3+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

2 × 4 =