محمدامین قانعی راد در نشست «تحول در علوم انسانی؛ ضرورت ها و روش ها»:

کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی در دوره کارشناسی مفید نیست

«پیش از کاربردی کردن علوم انسانی و اجتماعی، لازم است دانشجویان به مباحث نظری رشته خود مسلط شوند.» این بخشی از سخنرانی محمدامین قانعی راد در نشست «تحول در علوم انسانی؛ ضرورت ها و روش ها» بود. این نشست که شنبه، هفتم اسفندماه، به همت اتحادیه انجمن های علمی علوم اجتماعی کشور در دانشگاه خوارزمی کرج برگزار می شد، شامل مناظره دکتر غلامرضا جمشیدیها، رئیس کارگروه علوم اجتماعی شواری تحول و ارتقاء علوم انسانی و محمدامین قانعی راد، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بود.

 

محمدامین قانعی راد با توجه به تشکیل شورایی دولتی (حکومتی) برای ایجاد تحول در علم، به دو نوع سیاست برنامه ریزی درسی در جهان اشاره کرد که «اجتماعی شدن برنامه ریزی درسی» را توام با «فردی شدن برنامه ریزی درسی» پیش می بَرَد. از نظر قانعی راد برنامه ریزی درسی در ایران خلاف این دو حرکت می کند و روندهای «غیراجتماعی شدن (دولتی شدن)» و «خودداری از فردی شدن» را دنبال می کند.

 

قانعی راد در بخشی از صحبت های خود به کاربردی کردن علوم انسانی پرداخت و توضیح داد: «کاربردی کردن علم بدون تسلط بر مباحث نظری و پایه ای هر علم ناممکن است.» از این جهت وی به دفاع از تدریس مباحث نظری در دانشگاه پرداخت و دوره کارشناسی علوم را دوره مناسبی برای وارد شدن به حوزه کاربردی سازی ندانست.

 

این نشست همچنین شامل توضیحات دکتر جمشیدیها درخصوص نحوه عملکرد شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بود که با توجه به اهداف چهارگانه شورا مبنی بر «بومی سازی»، «اسلامی سازی»، «به روز کردن» و «کارآمدن کردن» علوم انسانی، در شرایط/موقعیت ناکارآمدی دانشگاه تاسیس شده است.

[bwl_pvm /]

1+

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

4 × یک =