کسب‌وکار جغرافیایی

به همت پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس؛

نخستین کارگاه کارآفرینی در علوم جغرافیایی برگزار شد

باور عمومی بر این است که علوم جغرافیایی، برای دانش‌آموختگان عمومی این رشته در بهترین شرایط می‌تواند به تدریس در دانشگاه منتج شود. به عبارت دیگر علوم جغرافیایی نیز همچون سایر علوم انسانی سقف فعالیت را تدریس در نظر می‌گیرد.

اما پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس چهارشنبه، ۲۵ مهرماه، همایشی را برنامه‌ریزی و برگزار کرد که نشان دهد با مدرک علوم جغرافیایی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

این همایش که «نخستین کارگاه کارآفرینی در علوم جغرافیایی» بود؛ با سخنرانی دکتر منوچهر فرج‌زاده، استاد گروه جغرافیایی دانشگاه تربیت مدرس؛ دکتر علیرضا احمدیان، دبیرکل مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم و دکترای تخصصی برنامه‌ریزی و مشاوره شغلی و کارآفرینی؛ دکتر سعید جوی‌زاده، سردبیر پایگاه خبری کار و کارآفرین و کارشناس ژئومارکتینگ و کسب‌وکارهای جغرافیایی؛ دکتر علیرضا حسینی، مشاور پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و دکتر سعید رجایی، مدیر سیستم اطلاعات جغرافیایی سازمان اراضی کشور، انجام شد.

گردشگری؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

منوچهر فرج‌زاده به این ایده فراگیر اشاره داشت که جمع قابل قبولی از دانش‌آموختگان رشته جغرافیا، می‌توانند با راه‌اندازی مراکز «خانه مسافر» به گردشگری (توریسم) مناطق مختلف درون مرزهای کشور بپردازند.

مشاوره کشاورزان؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

فرج‌زاده همچنین به فعالیت‌هایی که یک دانش‌آموخته علوم جغرافیایی می‌تواند از طریق آنها کمکی به صنعت کشاورزی کشور داشته باشد، اشاره کرد. وی با اشاره به شناختی که هر دانش‌آموخته جغرافیایی از اطلاعات و آمار جغرافیایی هر منطقه دارد، راهنمایی و مشاوره برای صنعت کشاورزی و کشاورزان محلی هر منطقه را نیز جزء کسب‌وکارهای بالقوه دانش‌آموختگان جغرافیا دانست.

مشاوره مهندسان؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

استاد گروه جغرافیایی دانشگاه تربیت مدرس همچنین به نقشی که یک دانش‌آموخته جغرافیا می‌تواند در صنعت ساختمان‌سازی ایفا کند، اشاره داشت. از نظر فرج‌زاده تهیه طرح‌های توجیهی، ایجاد زمینه برای ساختمان‌سازی جهت ذخیره انرژی و توجیه مصرف‌کننده برای استفاده از برخی مواد ساختمانی یا نوع خاصی از ساختمان‌سازی، را از جمله فعالیت‌هایی معرفی کرد که جغرافیاخوانده‌ها باید با آن خود را به جامعه بشناسانند.

مکان‌یابی طرح‌های صنعتی و تجاری؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

فرج‌زاده همچنین مکان‌یابی صحیح و اصولی برای احداث کارخانه‌ها، مراکز تجاری و کارخانه‌های صنعتی را جزء اموری برشمرد که در حیطه تخصص یک جغرافی‌دان تعریف می‌شود.

تهیه فیلم‌های مستند از مناطق جغرافیایی کشور؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

پیشنهاد متفاوت فرج‌زاده، تهیه فیلم‌های مستند برای شناخت کشور برای شرکت‌های بین‌المللی بود. فرج‌زاده تهیه چنین فیلم‌هایی را با مشاوره تمام وقت یک کارشناس جغرافی‌دان، ممکن دانست؛ چراکه در چنان فیلم‌هایی، اطلاع از ویژگی‌های دقیق هر منطقه حائز اهمیت بالایی است.

خبرنگار جغرافیایی؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

بخش انتهایی اما مهم صحبت‌های فرج‌زاده اشاره به این داشت که برای اخبار مربوط به جغرافیا و اینکه اصل مهمی از دانش جغرافیا در تسهیل رابطه بین انسان و محیط تعریف شده است، یک دانش‌آموخته جغرافیا با کسب مهارت‌های خبرنگاری می‌تواند به صورت تخصصی در حوزه رسانه، نقش بی‌بدیل خود را ایفا کند.

اسنپ؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

علیرضا حسینی نیز در بخشی از این همایش به نمونه‌های دیگری از کسب‌وکارهای جغرافیایی اشاره داشت. حسینی که بیشتر کسب‌وکارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشن‌ها را معرفی می‌کرد، ابتدا به اسنپ به عنوان کسب‌وکاری مبتنی بر علوم جغرافیایی اشاره داشت که حمل‌ونقل مسافر و کالا را از طریق نرم‌افزارهای جغرافیایی به انجام می‌رساند.

اپلیکیشن بی‌پارک؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

حسینی همچنین به اپلیکیشن بی‌پارک اشاره کرد که از طریق آن می‌توان از جاهای پارک ممکن در هر منطقه از هر شهر اطلاع پیدا کرد و نیز به رزرو جای پارک در ساعتی معین از شبانه‌روز اقدام کرد.

اپلیکیشن بی‌پارک با تحت پوشش داشتن اطلاعات پارکینگ‌های عمومی، پارکینگ‌های خصوصی و سازمانی، کنار خیابان، مراکز تفریحی و خرید، فرودگاه‌ها و پایانه‌ها، به خدمات‌رسانی مشغول است.

وِیز؛ یک کسب‌وکار جغرافیایی

حسینی همچنین به نرم‌افزار مکان‌یاب وِیز اشاره داشت. ویز، اپلیکیشنی مبتنی بر علوم جغرافیایی است که طراحی و ارائه نسخه فارسی آن می‌تواند گامی جهت تعدیل بسیاری از اختلالات فعلی این نرم‌افزار باشد.

ژئومارکتینگ؛ اساس بسیاری از کسب‌وکارهای نوین

علیرضا حسینی همچنین مفهوم ژئومارکتینگ را توضیح داد: «در برنامه ژئومارکتینگ یا همان بازاریابی جغرافیایی، داده‌های مشتری در پایگاه‌های داده‌های شرکت‌ها مرتب می‌شوند. این داده‌ها از منابع متفاوت مانند مبادلات آنلاین، ابزارهای موبایل، کارت‌های ویژه، مجاری فروش، پاسخ‌های ای‌میل، مشترکین، کرات‌های وارانتی، منابع شخص ثالث، و غیره جمع‌آوری می‌شوند.

این داده‌ها بر اساس اهداف ویژه کسب‌وکار مانند تعیین دقیق مکان مشتریان فعلی برای ترفیعات جدید یا شناسایی تغییرات منطقه‌ای در نتایج ترفیعات انجام‌شده، تحلیل می‌شوند».

در انتها حسینی مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس را دارای آمادگی و استقبال از طرح‌های راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا معرفی کرد که می‌تواند مشاوران و افراد متخصص در حوزه‌های متعدد را به دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف معرفی نماید.

علیرضا احمدیان و سعید جوی‌زاده نیز در این همایش به بیان نکات کارآفرینانه پرداختند. همچنین در انتها سعید رجایی، کارگاهی دوساعته درخصوص web-GIS برگزار کرد که با استقبال شرکت‌کنندگان همایش همراه بود.

نخستین کارگاه کارآفرینی در علوم جغرافیایی به همت دانشگاه تربیت مدرس و با حمایت پژوهشکده فناوری اطلاعات و همکاری موسسه عصر و پایگاه خبری کار و کارآفرینی با حضور بیش از صد نفر از دانش‌آموختگان جغرافیا در مقطع ارشد و دکترا به مدت پنج ساعت برگزار شد.

فاطمه مرتضوی/

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

هفت + 2 =