گالوپ و داده‌ها

گالوپ: مطالعه افکار عمومی؛ از نظرسنجی تا پیش بینی

نویسنده: کاظم حاجی‌زاده


 گالوپ در سال ۱۹۳۶ با موفقیت پیش‌بینی کرد که فرانکلین روزولت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، آلفرد لندن را شکست می‌دهد. این اتفاق شرکت آن‌ها را خیلی معروف کرد و سردمدار نظرسنجی در آمریکا ساخت.


گالوپ یک شرکت پژوهش‌محور مشاورۀ مدیریتی در ایالات متحده است که در سال ۱۹۳۵ توسط جورج هاوس گالوپ (یکی از متخصصان استفاده از روش‌‏های آماری در مطالعۀ افکار و عقاید عمومی) تأسیس شد. این شرکت به سبب نظرسنجی‌های عمومی که در سراسر جهان برگزار می‌کند، شهرت یافته است. جورج علاقۀ زیادی داشت که بتواند دیدگاه‌ها و آرای مردم را به‌طور عینی اندازه‌گیری و گزارش کند. او برای تضمین استقلال مؤسسه و عینیت تحقیقاتش، مصمم شد تا هیچ نظرسنجی‌ای با پول یا حمایت گروه‌های ذی‌نفع مانند احزاب جمهوری‌خواه یا دموکرات اجرا نکند. در سال ۱۹۳۶، گالوپ با موفقیت پیش‌بینی کرد که فرانکلین روزولت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، آلفرد لندن را شکست می‌دهد. این اتفاق شرکت آن‌ها را خیلی معروف کرد و سردمدار نظرسنجی در آمریکا ساخت. نظرسنجان این مؤسسه با استفاده از تکنیک‌های دقیق نمونه‌گیری طی دوازده نظرسنجی که به انتخابات‌های ریاست جمهوری از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۸۴ مربوط می‌شد، توانستند نتایج انتخابات را بسیار دقیق حدس بزنند و متوسط خطا در تخمین نهایی آن‌ها کمتر از ۳ درصد بود. در سال ۱۹۳۸، جورج و معاون شرکت، دیوید آگیلوی، بازارپژوهی را برای شرکت‌های تبلیغاتی و صنعت فیلم آغاز کردند. در ۱۹۵۸، وقتی جورج همۀ انواع فعالیت‌های نظرسنجی گالوپ را در سازمانی واحد تجمیع کرد، سازمان مدرن گالوپ شکل گرفت. پس از مرگ جورج در سال ۱۹۸۴، خانواده‌اش در سال ۱۹۸۸ شرکت را به شرکت تحقیقاتی دیگری (SRI) که مقر مرکزی‌اش در اوماها بود فروختند. شرکت SRI را روان‌شناسی به اسم دان کلیفتون در سال ۱۹۶۹ تأسیس کرده بود و به نوبۀ خود در اجرای مصاحبه‌های روان‌شناختی ساخت‌یافته بسیار پیشگام بود. این شرکت می‌خواست برند گالوپ را برای نظرسنجی‌هایش به کار ببرد، زیرا این کار هم به اعتبارش می‌افزود و هم نرخ پاسخ‌دهی را افزایش می‌داد؛ به بیان دیگر در این حالت پاسخگویان بیشتری برای مشارکت در نظرسنجی‌ها تمایل نشان می‌دادند.

شرکت گالوپ با اجرای انواع مطالعات و تحقیقات، به سازمان‌های بزرگ در بسیاری از کشورها مشاوره‌های راهبردی می‌دهد و به رهبران و مدیران کمک می‌کند تا برای بغرنج‌ترین مسائل و مشکلاتشان راه‌حل بیابند. برخی حوزه‌های سازمانی کلیدی که این شرکت روی آن‌ها کار می‌کند عبارت است از تعهد شغلی، تعامل با مشتری، مدیریت استعداد و نبوغ و سایر موضوعاتی که ارتباط تنگاتنگی با بهره‌وری و بهگشت سازمانی دارند. گالوپ دارای ۳۰ شعبه در بیش از ۲۰ کشور دنیاست که روی هم ۲۰۰۰ نفر نیروی کار دارد. این کارمندان در چهار بخش اصلی فعالیت می‌کنند: نظرسنجی گالوپ، مشاورۀ گالوپ، دانشگاه گالوپ و مطبوعات گالوپ.

نظرسنجی گالوپ بخشی است که به ‌صورت منظم نظرسنجی‌های عمومی برگزار می‌کند. گزارش‌ها، تحلیل‌ها و ویدیوهای این واحد هر روز در دلِ خبرهای مبتنی بر داده منتشر می‌شوند. بسیاری از خبرگزاری‌های دنیا و تحلیل‌گرانشان این داده‌ها را مبنای یادداشت‌ها و مقالات خود قرار می‌دهند. همچنین بسیاری از دانشگاهیان (اعم از دانشجویان و اساتید) و پژوهشگران آزاد، داده‌های گردآوری‌شده توسط گالوپ را در تحقیق و تألیف و تدریس خویش استفاده می‌کنند. گالوپ سالانه حدود ۱۰ میلیون دلار برای این نظرسنجی‌ها هزینه می‌کند. هدف گالوپ از این کار حفظ و ارتقای شهرت و برند شرکت است (به عبارت دیگر با نگه‌داشت شهرت بین‌المللی خود، از سه واحد دیگرش درآمدزایی می‌کند). گالوپ از دیرباز نگرش‌های مردم را راجع به مسائل و موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی (از جمله موضوعات حساس و بحث‌برانگیز) به طور طولی اندازه‌گیری و رصد کرده است.

گالوپ برای پیمایش سلامت و تندرستی و پیمایش سیاسی و اقتصادی خود، در ایالات متحده روزانه ۱۰۰۰ مصاحبه می‌گیرد (۳۵۰ روز از سال)؛ هم از طریق تلفن ثابت و هم از طریق تماس با موبایل افراد. این ۵۰۰ مصاحبۀ تلفنی و ۵۰۰ مصاحبۀ موبایلی به طور مساوی بین دو پرسشنامۀ موضوعی تقسیم می‌شوند. مصاحبه‌های تلفنی با افراد ۱۸ ساله یا بزرگ‌تر صورت می‌گیرند و تا حدی به خانوار هم ارتباط دارند ولی مصاحبه‌های موبایلی بیشتر به خود فرد مربوط می‌شوند. این رصد روزانه در آلاسکا و هاوایی نیز دنبال می‌شود. نمونۀ نهایی تحقیق تقریباً ۹۵ درصد همۀ خانوارهای ایالات متحده را نمایندگی می‌کند. نمونه‌گیری بر اساس اصل احتمالات، زیربنای همۀ تحقیقات مربوط به نظرسنجی‌ها را تشکیل می‌دهد. بر اساس این اصل اولیه، درصد اندکی از مردم یک جامعه که تصادفی انتخاب شده‌اند، می‌توانند (به شرط انتخاب درست نمونه‌ها) دیدگاه‌ها، افکار و رفتار کل جامعه را نشان دهند. در واقع هدف از نظرسنجی‌های مبتنی بر نمونه‌گیری، دستیابی به همان نتایجی است که در صورت امکان از مصاحبه با تک‌تک افراد جامعه به دست می‌آید. در مؤسسۀ گالوپ برای نیل به این هدف از اصل اولیۀ احتمال مساوی در گزینش نمونه‌ها استفاده می‌شود. طبق این اصل هرگاه همۀ افراد یک جامعه برای انتخاب‌شدن در یک نمونه‌گیری شانس یکسانی داشته باشند، نمونه‌های انتخاب‌شده، بیانگر افکار کل جامعه خواهند بود.

[bwl_pvm /]

0

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

دو × 3 =