روان‌شناسی و تعلیم و تربیت

رزومۀ مثبت یک گزارش گسترده، از تخصص‌هایی است که یک کودک یا فرد جوان می‌تواند برای بازشناسی توانایی‌هایش از آن استفاده کند.

نویسنده: طاهره کرمی‌شعار

تخمین زمان مطالعه:۶ دقیقه


رزومۀ مثبت یا Positive CV یک گزارش گسترده، دیجیتال و شخصی از تخصص‌هایی است که یک کودک یا فرد جوان می‌تواند برای بازشناسی توانایی‌هایش از آن استفاده کند. این برنامه برای کودکان، جوانان و بزرگسالان اطراف ایشان قابل استفاده است. علت طراحی این برنامه ناکارآمد بودن روش‌های حاضر مانند کارت‌های گزارش است که معمولاً تخصص‌های کودکان را به طرز بارزی مشخص نمی‌کند و نیاز به یک پلتفرم گسترده‌تر احساس می‌شود. مدل PCV شامل یک پلتفرم دیجیتال، مواد یادگیری و آموزش معلمان است. این برنامه قرار است برای کودکان مدرسه‌ای در فنلاند به کار گرفته شود. در این مقاله به بررسی بیش‌تر این سایت و معرفی آن می‌پردازیم.


مقدمه

دانش‌آموزان دبستانی، دبیرستانی و تمام بزرگسالان غالباً نیاز دارند که اعتمادبه‌نفس و حس امنیتی را داشته باشند که خودشان را به شیوه‌ای مثبت و درخشان توصیف کنند. رزومۀ مثبت یا Positive CV، رزومه‌ای گسترده از تمام مهارت‌هایی است که کودک دارد و به وی کمک می‌کند که توانایی‌های مختلف خودش را بازشناسی کند. مهارت‌هایی که فرد در محیط‌های مختلف مانند مدرسه، خانه، طی تفریح و در میان گروه‌های دوستان استفاده می‌کند در PCV ثبت و ذخیره می‌شود. تیم PCV بر این عقیده اند که کودکان و جوانان به یک مدل عملی نیاز دارند که به ایشان کمک کند به خودآگاهی برسند، به توانایی‌هایشان ایمان آورند و تخصص‌هایشان را بهتر بشناسند. در واقع PCV این امکان را به وجود می‌آورد که همه بیش‌تر در مورد هر دانش‌آموز یا هر فرد بدانند.

PCV یک پلتفرم چندمنظوره‌ست، رزومه‌ای از محدودۀ وسیعی از مهارت‌ها است که از طریق آن کودکان و نوجوانان یاد می‌گیرند که توانایی‌ها و نقاط قوت‌شان را شناسایی و مکتوب کنند. PCV کودکان را به نحوی ارتقا می‌دهد که در هر جا و هر موقعیتی که هستند به شیوه‌ای مثبت به آن‌ها توجه شود. کودکان به واسطۀ نقاط قوتشان دیده می‌شوند و خود نیز یاد می‌گیرند که دیگران را از دیدگاه مهارت‌ها ببینند. PCV در حوزۀ آموزش تازه‌وارد است و این ابزار دارد تا در کنار کارت‌های گزارش سنتی و معمول که تصویری متنوع از بهترین‌های هر فرد ارائه می‌دهد، استفاده شود. منظور از کارت گزارش‌های سنتی تصاویر، نمودار، نوشته یا ویدئوهایی است که گرفته می‌شود. PCV در ابتدا می‌تواند یک دفترچه یا یک پوستر باشد، اما در نهایت باید به صورت یک پلتفرم الکترونیکی دربیاید.

pcv

گروه حمایتی

هرکسی می‌تواند در PCV فیدبک دهد. به این صورت کودک از طرف یک گروه حمایتی احاطه می‌شود. مشاهدات مثبت از جهات گوناگون باعث افزایش عزت نفس و خوشناسی می‌شود. کودک می‌تواند فیدبک‌ها را بر اساس نیازهایش با هم ترکیب و گروه‌بندی کند. این گروه‌بندی فیدبک‌ها بر اساس شیوه‌ای است که وی می‌خواهد خودش را در موقعیت‌های مختلف معرفی کنند. بازشناسی مهارت‌های مختلف باعث پیدایش توانایی‌های پنهان‌شده می‌شود. پشتیبانی که کودک از گروه حمایتی دریافت می‌کند، به وی این اعتمادبه‌نفس را می‌دهد که خود را به عنوان فردی ببیند که می‌تواند کارهای مختلفی را انجام دهد.

pcv

گروه هدف

PCV در ابتدا با هدف استفادۀ مهدکودک‌ها و مدارس و ایجاد همکاری بین نهادهای اصلی در زندگی کودک ایجاد شد. جمع‌آوری اطلاعات از طریق یک پلتفرم راحت برای همه افراد مفید است. اهمیت PCV در دوره‌های گذار، مانند زمانی که کودک شروع به مدرسه رفتن می‌کند، از دبستان وارد دبیرستان می‌شود یا زمانی که کل دوران مدرسه تمام می‌شود، بیش‌تر مشخص می‌شود. تنها تعداد کمی از کودکان از توانایی‌های خود یا مهارت‌هایی که در زندگی کاری لازم است آگاهند. PCV می‌تواند به عنوان یک راهنما هم برای زمانی که فرد در آغاز شروع کاری است و هم زمانی که فرد به دنبال پیدا کردن جای مناسبش در دنیاست مفید باشد.

pcv

هدف این برنامه این است که دانش‌آموزان، معلمان و والدین مکانی واحد برای ردوبدل کردن داده‌های مثبت در مورد دانش‌آموز و صحبت دربارۀ مشاهدات خود داشته باشند. والدین از دانش‌‌آموزان حمایت می‌کنند و دانش‌آموزان قادر خواهند بود به محتوا و ابزارهای یادگیری برای توسعۀ خودآگاهی از همان منبع دسترسی داشته باشند.

آن‌چه دنیا به آن نیاز دارد

از میان همه مهارت‌هایی که در آینده به آن نیز است، مهارت‌های شخصیتی مانند ایستادگی، اشتیاق و شجاعت در کنار خودتنظیمی و مقابله با استرس از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. داشتن ذهن پذیرا و باز و توانایی در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف نیز از جمله ویژگی‌هایی است که فارغ از حرفه برای همه افراد ضروری است. همۀ این مهارت‌ها باید آموزش داده شوند. امکان دادن فیدبک مثبت به افراد نیز باید وجود داشته باشد. PCV برای این منظور ساخته شده است. فراهم کردن گزارشی از رشد مهارت‌های یک فرد و امکان بازگشتن به لحظاتی که فرد در آن موفق بوده است، خود منجر به بارور کردن و قدرتمند کردن سلامت ذهنی می‌شود.

pcv

مؤسسان رزومۀ مثبت (PCV)

PCV با همکاری متخصصان آموزش کودکان در اوایل دوره زندگی، معلمان و دانشگاه‌های فنلاندی در زمینۀ آموزش معلمان تأسیس شد و رشد یافت. این برنامه در دست احداث است و تیم PCV امیدوارند که این برنامه در اواخر سال ۲۰۱۸ آماده و قابل استفاده باشد. تیم PCV ادعا می‌کنند که این برنامه کاملاً بر اساس پژوهش طراحی شده است و پس از اجرای این برنامه، نتایج به شیوه‌ای کنترل شده مورد پیگیری قرار خواهند گرفت. پیشگامان تأسیس این برنامه کایسا وورینن[۱]، معلم کلاس آموزش عالی و دانشجوی دکترا؛ الینا پاتسیلا[۲]، معلم زبان خارجی؛ سالا ماریت ولانن[۳]، متخصص مهارت‌های آگاهی و لوتا اوسیتالو مالمیوارا[۴]، آموزش‌دهنده معلم‌ها اند.

جمع‌بندی

سایت رزومه مثبت تلاشی برای ایجاد فضایی مشترک برای دانش‌آموزان، معلمان، و والدین است تا تجربیات و مشاهدات خود را در آن‌جا به اشتراک بگذارند. امید است این پلتفرم رزومه‌ای از توانایی‌های دانش‌آموزان برای ایشان فراهم کند و این رزومه به گونه‌ای خواهد بود که تمام موفقیت‌های دانش‌آموزان که ممکن است در آینده نادیده گرفته یا فراموش شود، در آن ثبت و ذخیره می‌شود. رجوع به این رزومه می‌تواند منبع انرژی و انگیزه برای دانش‌آموزان باشد و منجر به بازشناسی توانایی‌ها و تخصص‌های ایشان شود. این پلتفرم هنوز در دست احداث است و سازندگان آن امیدوارند که استفاده از آن تا پایان سال ۲۰۱۸ ممکن شود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دیدن این سایت می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.positiivinencv.fi/en/

[۱] Kaisa Vuorinen

[۲] Elina Paatsila

[۳] Salla-Maarit Volanen

[۴] Lotta Uusitalo-Malmivaara

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

9 + 18 =