در اهداف شغلی بازنگری کنید

تعداد بی‌شماری از افراد در ابتدای سال دورنما و اهداف مشخصی در زمینه شغلی تعیین کرده و بر اساس طرح و نقشه‌ای که از قبل آماده کرده‌اند مشغول فعالیت می‌شوند. جالب است بدانید تنها ۱۲ درصد از افرادی که هدف و برنامه سالانه‌ای برای خود مدون می‌کنند موفق به اجرای کامل آن می‌شوند.

اجبارهای کاری، استرس و مجموعه‌ای از عوامل خرد و کلان باعث می‌شود ۸۸ درصد افراد در واقع در برنامه خود شکست بخورند. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است سه دلیل عمده برای عدم موفقیت افراد در برنامه و اهداف شغلی وجود دارد:

ابهام در برنامه و هدف
استفاده از عبارت‌های منفی
عدم تعیین اهداف درست

هدف‌گذاری در شغل باید کاملاً واضح و قابل‌ سنجش باشد. تنها در این صورت است که می‌توانید میزان موفقیت و رسیدن به اهداف را‌ بسنجید. نکته بعدی عدم استفاده از عبارت‌ها و مفاهیم منفی است. توجه داشته باشید که ما افکار خود را در دنیای واقعی جذب می‌کنیم.

برای مثال اگر بخواهید مشکل خرج کردن بی دلیل پول را در خود حل کنید در واقع روی کلمه خرج کردن بی دلیل پول تمرکز می‌کنید. اما وقتی عبارت را تغییر دهید و فکر کنید که هر ماه ۱۰ درصد از درآمدتان را پس‌انداز کنید، در واقع روی یک عبارت مثبت یعنی پس انداز ۱۰ درصدی درآمد تمرکز کرده‌اید.

بیشتر بخوانید: شغل‌های مناسب برای تیپ شخصیتی شما براساس تست mbti

با تعیین هدف به دنبال موفقیت در شغل و کار باشید

نکته‌ای که وجود دارد این است که اصولاً بدانیم چه اهدافی در زندگی شغلی اهداف خوب به شمار می‌آیند. حقیقتاً هدفی خوب است که حرکت شما در جهت پیشرفت در مسیر شغلی را تسریع کند.

اطلاع از آخرین مطالب جذاب و پرطرفدار
ایمیل خود را وارد کنید
حتما بخوانید معرفی و خلاصه کتاب «رضایت مندی در کسب و کار » اثر تونی شیه
در نهایت این را بدانید که هدف‌گذاری برای تأمین و رسیدن به خواسته‌های شخص شما هستند و نباید در این موضوع تحت تأثیر دوستان، خانواده و یا محیط کار قرار بگیرید. همیشه می‌توانید در اهداف خود بازنگری کنید، تغییراتی را در آن‌ها اعمال و در نهایت در مسیر موفقیت انحرافات را اصلاح کنید.

برای دانستن و تعیین هدف شغلی بایستی توانمندی و مهارت‌های خود را به صورت دقیق و کامل شناخته و در صورت لزوم آن‌ها را بهبود و گسترش بدهید. با تعیین اهداف و تکمیل مجموعه مهارت‌ها می‌توانید مسیر شغلی خود را ایجاد کنید.

زمانی را برای بازبینی در خود و در شغل خود اختصاص دهید. باید شخصیت، ارزش‌ها و آرزو‌های خود در کار را یادآوری کرده و در قدم بعدی اهداف و پس از آن برنامه رسیدن به آن‌ها را مشخص کنید.

چطور در کسب و کار خود موفق شویم

چطور با بازبینی اهداف شغلی موفق شویم؟

به جای اینکه اهداف خود را بر اساس چیزهایی که باید انجام دهید تعیین کنید، آن‌ها را بر حسب کاری که می‌خواهید انجام دهید انتخاب کنید. طوری اهداف را انتخاب کنید که اصطلاحاً شما را برای حرکت هل ندهند. بلکه باید دقیقاً اهداف را به این صورت انتخاب کنید که شما را به سمت موفقیت بکشند.

معنی دقیق این جمله این است که مشوق اصلی شما در رسیدن به هدف نباید به صورت تنبیهی باشد و بیشتر باید الهام بخش بوده و به صورت محرک درونی و مشوق عمل کند.

اینکه چطور در شغل خود موفق باشیم بستگی زیادی به شناخت درست از خودمان دارد. بسیاری از افراد نسبت به خود آشنایی درستی دارند. بسیاری از شما ممکن است روی کاغذ یا در ذهن‌تان مواردی را که برای موفقیت شغلی نیاز دارید ثبت کرده‌ باشید. مواردی که ثبت شده‌اند خواسته‌های شما هستند. در واقع هدف شما از داشتن شغل همین است.

دورنمای کاری خود را بر اساس چیزی که می‌خواهید، با عبارت‌های مثبت بازنویسی کنید. برای نمونه می‌توانید به مثال زیر توجه کنید:

در یک سال آینده کسب و کاری راه خواهم ‌انداخت و به صورت تمام وقت در آن مشغول به کار خواهم بود.
زمانی که اهداف خود را می‌نویسید توجه کنید با دیدن این عبارت‌ها چه حسی در بدن خود دارید. بدن انسان به صورت طبیعی شامل سیستم‌هایی برای ارائه بازخورد است و از روی آن تا حدی می‌توانید نسبت به مناسب یا نامناسب بودن هدف مطمئن شوید. مثالی در این باره وجود دارد که شکم انسان را به نوعی مغز دوم در تصمیم‌گیری معرفی می‌کند.

اهداف لازم برای موفقیت شغلی

از اهداف S M A R t استفاده کنید. اهداف اسمارت:

کاملاً مشخص و واضح هستند؛
قابل ‌اندازه‌گیری هستند؛
قابل دستیابی‌اند؛
نسبی هستند؛
اهداف باید برای زمان محدودی مشخص شوند.
حتما بخوانید فواید شوخ طبعی در محیط کار از نگاه هاروارد بیرینس ریویو

تعیین درست هدف نقش مهمی در موفقیت در کسب و کار دارد

برای رسیدن به دورنمای کاری باید اهداف شما پنج ویژگی فوق را داشته باشند. در مورد هدف‌هایی که در نظر دارید از این پنج منظر به خوبی فکر کنید. این کار باعث درک بهتر نسبت به چیزی که به دنبال آن هستید می‌شود.

همزمان روی یک تا سه هدف بزرگ متمرکز شوید. این اهداف را بنویسید و با ابزارهای مختلف روزانه به خود یادآوری کنید.

بیشتر بخوانید: با این روش‌ها از تغییر شغل نترسید

برای موفقیت شغلی برنامه مدون تهیه کنید

افراد زیادی هستند که اهداف خوب و مناسبی برای زندگی کاری خود دارند اما به دلیل نداشتن برنامه درست و مناسب هرگز به موفقیت نخواهند رسید. «داشتن برنامه» قدم بسیار مهمی در رسیدن به هدف است. هدف بدون برنامه در واقع معنی و ارزش خاصی ندارد و صرفاً یک فکر اجرا نشده است.

برای موفقیت در هر هدفی که داشته باشیم باید قدم‌هایی را برداریم. در برنامه‌ریزی باید این قدم‌ها شناخته شوند، منابع و هزینه‌های رسیدن به هدف تعیین شوند و در نهایت مرحله اجرای برنامه‌ریزی فرا می‌رسد. می‌توانید از «جلسه‌های طوفان فکری» برای شناسایی تمام قدم‌های کوچک و بزرگی که برای رسیدن به هدف نیاز دارید استفاده کنید.

برای موفقیت شغلی برنامه مدون تهیه کنید

موفقیت در کار و زندگی نیازمند تمرکز است

تعیین اهداف متعدد در یک زمان تا حدی کار را سخت و غیرواقعی می‌کند. اینکه چطور در شغل خود موفق باشیم خصوصاً در زمانی که می‌خواهیم رفتارهای خود را بری رسیدن به هدف تغییر دهیم نیازمند بذل توجه و تمرکز کامل روی کارهاست.

اکثر محققان پیشنهاد می‌کنند که در یک زمان تنها روی یک هدف متمرکز شوید. بعد از اینکه در هدف اول خود به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رسیدید این قابلیت را خواهید داشت تا بخشی از توجه و تمرکز خود را روی اهدافی دیگر بگذارید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید اگر به دنبال هدفی هستید حتماً آن را روی کاغذ، فایل کامپیوتری یا گوشی موبایل بنویسید. می‌توانید از یادآور گوشی یا وسیله هوشمند خود برای گوشزد کردن این اهداف در روز استفاده کنید. با اهداف کوچک شروع کنید. اگر کارها و هدف‌های بسیار بزرگ‌تر از توان خود تعیین کنید قطعاً دچار مشکل خواهید شد.

زندگی مهم‌تر از همه، در حرکت بودن و انعطاف‌پذیری است. باید اهداف و برنامه‌های خود را به صورت منطقی و شدنی با توجه به محدودیت‌هایی که در خود سراغ دارید تعیین کنید. مهم‌تر از همه اینکه آیا کاری که انجام می‌دهید و یا عملکردتان در شغل و حرفه به نحوی هست که شما را به اهدافی که در سر دارید برساند؟

منبع: Forbes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *